تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

چطوری میشه یه معلم خوب باشم؟

تدریس کردن یکی از شغل های مهم در جامعه امروزی است. به عنوان یه معلم، میتونی ذهن بقیه رو شکل بدی و اونها رو تشویق کنی که مستقل فکر کنن. برای اینکه بتونی یه معلم خوب بشی باید یاد بگیری که چطوری مدیریت کنی. یعنی قبل از کلاس رفتن، باید برنامه های روزانه کلاسی، فعالیت ها و برنامه های دیگه رو بررسی کنی. باید بتونی دانش آموزان رو به یادگیری توی یه محیط مثبت علاقمند کنی. در عین حال باید یه بحث های رقابتی بینشون ایجاد کنی. البته میتونی از بقیه معلم ها هم کمک بگیری.

۱-۲ایجاد یه محیط کلاسی خوب

۱- هدف روزانه ای رو برای دانش آموزان ایجاد کن

این یه روشیه که باعث میشه دانش آموزان دنبالش کنن و نشون میده که در طول روز برای بهبود کلاس درس فکر کردی. البته بهتره این اهدافت واضح و مشخص باشه. بعد از اینکه هر هدفی تکمیل شد میتونی به دانش آموزانت یادآوری کنی که چه کاری رو باهم انجام دادن. برای مثال: توی یه کلاس ادبیات در دبیرستان ممکنه که هدف برای تکمیل خوندن شعر توی پایان هر دوره باشه. بعضی از معلم ها این برنامه رو روی بورد اعلانات میزنن. هر چند خوبه که هر هدف رو همون روز انجام بدی اما بعضی وقتا بهتره که پله پله این روند رو ادامه بدی.

۲-به دانش آموزان گوش بدی

وقتی یه بحثی رو مطرح کردی، از اونها سوال بپرس. اونها رو هم تشویق کن تا ازت سوال بپرسن. به حرفاشون گوش کن و با تکون دادن سرت و حرکات دیگه اونها رو به ادامه جواب دادنشون تشویق کن. وقتی در حال صحبت کردن هستن با اونها تماس چشمی برقرار کن تا به صحبت ادامه بدن. شنونده خوبی بودن نشون میده که سرکلاس به حرف دانش آموزان احترام میذاری. اینجوری اونها هم به حرفت احترام میذارن. یه ایده خوب برای اینکه بتونی یه الگو برای دانش آموزان باشی این است که وقتی به حرفشون گوش میدی اما باهاشون مخالفی. میتونی بگی که: من با این حرفی که میزنی خیلی موافق نیستم اما میتونی نظرت رو بیشتر توضیح بدی؟

۳- دانش آموزان رو مشغول کار نگه داری

یه زمانی رو برای فعالیت های درسی و تمرینات وقت بذاری. توی وقت های آزاد هم نظراتت رو میتونی بگی، برای مثال سر کلاس ریاضی میتونی بگی: من واقعا به اون چیزی که میگی گوش میدم ولی به نظرت چه ارتباطی بین این ۵ تا عدد کنارهم وجود داره؟

۴-دانش آموزان رو به سمت موفقیت هدایت کن

همیشه یه محیطی رو در کلاس بوجود بیار که دانش آموز حس رقابت داشته باشه و بعضی مواقع هم شکست بخوره. اما پیشرفت هاش رو هم تشویق کن تا به مسیرش با تلاش ادامه بده. برای مثال: میتونی یه تست کوتاه اما کمی سخت رو به دانش آموزان دبیرستانی بدی و ازشون بخوای که از فرهنگ لغت برای پیدا کردن کلمه های نا آشنا استفاده کنن. با این روش کمک میکنی که هم رقابت بینشون ایجاد بشه و هم در مورد کلمات بیشتری آشنایی پیدا میکنن.

۲-۲چالش های کلاس درس

۱-نظم و انضباط با روش سریع و متفکرانه

یه قوانینی رو برای کلاس درس در نظر بگیر و اگر دانش آموزی بی نظمی کرد و به قوانین کلاس احترام نذاشت. میتونی باهاش به طور جدی برخورد کنی تا دیگه تکرار نکنه. مثلا بعد از اومدن معلم اجازه ورود به کلاس رو ندی. برای مثال: اگه دانش آموزی به طور اتفاقی زمان خروج از کلاس رو مختل کنه. این میتونه یه هشدار باشه تا بقیه هم ازش تقلید کنن. در این مورد میتونی از دانش آموز بخوای که بعد از تموم شدن کلاس بمونه و باهاش صحبت کنی تا از این کارها نکنه.

۲-دانش آموزان سرسخت رو میتونی به عنوان سرگروه کلاس انتخاب کنی

بعضی از دانش آموزان چون حوصله ندارن یا نمیتونن با معلم ارتباط برقرار کنن، ممکنه در کلاس درس مشکل ایجاد کنن. اینجور مواقع یه سرگروهی برای کلاس لازمه تا بهش وظایفی رو بدی که در غیاب معلم انجامشون بده. برای مثال: میتونی از یه دانش آموز بخوای که برای حل تمرینی که سرکلاس داده میشه، زمان در نظر بگیره. البته این روش برای هر دانش آموزی نمیتونه مفید باشه.

۳-به دانش آموزان میتونی در مورد علایق شخصیت بگی

اگه نشون بدی که در بحث هایی که دانش آموزان سرکلاس انجام میدن شرکت میکنی و به نظراتشون ارزش میذاری، اونها هم مشتاق تر میشن. البته میتونی در مورد زندگی روزانه و علایقشون بپرسی. و همچنین در حالی که به بحث درسی مشغول هستی میتونی در مورد خودت هم به دانش آموزانت اطلاعاتی بدی. برای مثال: میتونی در مورد شکست هایی که ممکنه در آینده پیش بیاد براشون صحبت کنی.

۴-موقع صحبت با دانش آموزان یکدنده، آرام باشی

وقتی با یه دانش آموزی روبرو میشی که برای هر جوابی یه سوال پیدا میکنه! بهتره آروم باشی و نفس عمیقی بکشی. سعی کنی که به دانش آموز بگی بیشتر در مورد سوالاتش صحبت کنه.

۵-دانش آموزان آرام رو برای مشارکت توی بحث انتخاب کنی

بعضی از دانش آموزها سر کلاس درس ساکت میشینن و حرفی نمیزنن. بهتره اونها رو تشویق کنی که توی بحث شرکت کنن و نظراتشون رو بگن.

۶-دانش آموزان رو به مشارکت و کمک دعوت کنی

بهترین کار برای شناسایی یه دانش آموز پرتلاش این است که ازش بخوای توی کار گروهی یا تمرین های دو نفره مشارکت کنه یا حتی میتونه بیاد جلوی تخته و تدریس کنه.  
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *