تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

روش های تقویت عزت نفس در کودکان

رای داشتن کودکان دارای عزت نفس، اول باید اختلال عزت نفس خودمان را درمان کنیم، چرا که اگر ما خودمان را ارزشمند بدانیم، کودکانمان این واقعیت را در رفتارهای ما مشاهده کنند، آنها نیز از ما الگوبرداری می کنند. یادمان باشد کودکان از نصیحت های کلامی ما بیزارند، آنها بطور ناخودآگاه از رفتار شما الگو بر می دارند.

1. جلو نروید! به کودکتان فرصت تصمیم گیری بدهید تا عزت نفسشان تقویت شود

اگر چه تعریف و تمجید به موقع نقش بسیار سازنده ای در ارتقای عزت نفس کودکان دارد، اما راه های بهتری هم برای «ایجاد عزت نفس در کودکان» به جای تعریف و تمجیدهای مکرر از کارهایی که می کنند، وجود دارد؛ والدین عزیز! اگر به دنبال افزایش عزت نفس کودک دلبندتان هستید، شما می توانید از کمک به آن ها در انجام بهتر فعالیت ها شروع کنید ولی برای انجام این کار، باید یاد بگیرید که عقب بایستید و اجازه دهید کودک شما خطر کند، دست به انتخاب بزند، مشکلات را حل کند و آن چه را شروع کرده به پایان برساند.  

2. آیا تشویق کردن می تواند مخرب عزت نفس کودک باشد؟؟!!!

تعریف و تمجید بیش از حد از کودکان بیش از آن که برای آنها مفید باشد، به ضرر آنهاست. عزت نفس در افراد در اثر احساس عشق و محبت و امنیت و همین طور دستیابی به مهارت ها ایجاد می شود، علیرغم اینکه پدر و مادرها به کودکان خود عشق می ورزند و احساس امنیت را برایشان ایجاد می کنند، ولی در ایجاد مهارت – یعنی تبحر در انجام کارها – موفق نیستند، آنها باید بدانند که کسب مهارت نیاز به زمان و تلاش دارد. او می گوید «ما نمی توانیم با تشویق و ستایش در کودکان خود، مهارت ایجاد کنیم، هرچند که ممکن است علاقه زیادی به این کار داشته باشیم.» در حقیقت با تعریف و تمجید بیش از حد از کودکان، بیشتر از اینکه اثر مثبتی در رشد کودکانمان داشته باشیم به آن ها آسیب می رسانیم. «اگر پیوسته به کودک خود بگویید که کار خود را به خوبی انجام می دهد و بسیار فوق العاده است، در حقیقت سطح چالش را در او پایین آورده و به او اعلام می کنیم که نیازی نیست که زیاد به خودش فشار بیاورد اما باید بدانیم که عزت نفس و اعتماد به نفس در اثر انجام کارها، تلاش و شکست خوردن، و سپس تلاش مجدد به دست می آید ؛ یعنی در اثر تمرین و تمرین و تمرین.» روانشناسان و والدین موفق باور دارند که تعریف و تمجید مداوم، در حقیقت موجب فرسایش عزت نفس می گردد. در چنین وضعیتی کودک فکر می کند همیشه و از قبل در حالت عالی قرار دارد و یا این که سعی می کند همیشه عالی باشد ،چیزی که تقریبا غیرممکن است. همچنین آنها معتقدند که تعریف و تمجید نادرست موجب سردرگمی کودکان می شود. «اگر فرزند من نتواند کلمه ای را درست تلفظ کند و من به او بگویم که این کار را به بهترین شکل انجام داده است، او یاد می گیرد که به غرایز خود اعتماد نکند. او یاد می گیرد که تعریف و تمجید تنها یک دروغ توخالی است.»  

3. کودکان باید اجازه خطر کردن داشته باشند، تا عزت نفس کودکان تان با ترس خداحافظی کند!

وقتی کودکتان دست به پذیرش خطرات معقولی می زند، کنار بایستید، کودکان باید فرصت خطر کردن داشته باشند و شما فقط باید نظاره گر آنها باشید. او می گوید «کودکان برای بدست آوردن عزت نفس و اعتماد به نفس در خود باید از فرصت های خود در دنیای اطراف شان استفاده کنند، دست به انتخاب بزنند و مسئولیت کارهای خود را بپذیرند.» او پدر و مادرهای زیادی را می بیند که همیشه سعی دارند کودکان خود را از شکست نجات دهند.  

4. کودکان باید حق انتخاب داشته باشند، تا ارزشمند و عزتمند شوند!

وقتی کودکان شما دست به انتخاب های متناسب با سن خود می زنند، احساس قدرت بیشتری می کنند، و اشاره می کند که کودکان از دو سالگی می توانند عواقب تصمیمات خود را مورد توجه قرار دهند. سوپیک همیشه به کودکان خود اجازه می دهد در خصوص تصمیم به پوشیدن کت، کلاه و دستکش در زمستان تصمیم گیری کنند. او می گوید «زمانی که آن ها متوجه تفاوت بین گرما و سرما شدند، همه چیز به خود آن ها بستگی دارد. آن ها باید نسبت به بدن خود کنترل داشته باشند و مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرند.»  

5. کودک دلبندتان را در کارهای خانه مشارکت دهید. (این کار ساده روی عزت نفس خیلی موثر است!)

برای ایجاد عزت نفس، کودکان به دنبال فرصت هایی هستند تا بتوانند توانایی خود را نشان داده و حس کنند کمک هایشان ارزشمند است. کودکان شما از همان سال های آغازین زندگی یعنی از همان زمانی که تازه راه رفتن را یاد گرفته اند، میتوانند شما را در انجام کارهای خانه همراهی کنند، از کودکتان بخواهید در پخت و پز، چیدن میز و مرتب کردن تخت به شما کمک کنند. با اینکار حس ارزشمند بودن را در آنها ایجاد می کنید و عزت نفسشان را بالا می برید.  

6. به علایق کودکتان توجه کنید و آنها را تشویق کنید تا مشتاقانه علایق خود را دنبال کنند. (حس مهم بودن و عزت نفس کودکتان را به اوج برسانید!)

دنبال کردن علایق و به ثمر رساندن آنها یکی از بهترین و قدرتمندترین راهکارها برای ارتقای عزت نفس کودک دلبند شماست. کودک تان را تشویق کنید تا کارهای مورد علاقه خود را انجام دهند، مهم نیست که یک کار کوچک باشد یا کاری بزرگ، فقط مطمئن شوید که کاری را که شروع کرده اند، را ادامه داده و آن را کامل کنند تا حس موفقیت را در پایان کار بدست آورند. با این کار عزت نفس کودکتان به شدت بالا می رود.  

7. کودکان باید شکست بخورند! (پولادین کردن عزت نفس در کودکان)

امروزه روانشناسان معتقدند واژه “شکست” باید به “کسب تجربه” تغییر پیدا کند؛ شکست خوردن یا کسب تجربه ، کوچک و بزرگ نمیشناسد؛ تا زمانی که افراد بویژه کودکان تجربه کسب نکنند، مسلما پیشرفتی هم نخواهند کرد، بسیاری از پدر و مادرها به اشتباه فکر می کنند تلاش ها و شکست ها موجب از بین رفتن عزت نفس کودکشان می شود، اما در حقیقت هر تجربه میتواند یک فرصت طلایی برای آموختن و نزدیک شدن به موفقیت نهایی و ایجاد عزت نفس در کودکمان باشد. پس اجازه دهیم کودکمان شکست را تجربه کند. هیچ فرد موفقی، از بدو تولد، موفق نبوده است! به نظر شما ، عزت نفس کودکتان مهم است یا شکست خوردن در یک مسابقه ورزشی و ناتوانی در حفظ جدول ضرب؟؟  

8. کودکتان را با تحسین غیرمستقیم غافلگیر کنید. (بهبود غیر مستقیم عزت نفس فرزندان)

کودکان واقعا خوشحال می شوند اگر ناخواسته بشنوند که مورد تحسین واقع شده اند و به یاد داشته باشید که کمی تعریف غیرمستقیم، می تواند برای کودکتان شگفتی آفرین باشد. با اندکی خلاقیت عزت نفس کودکتان را چند برابر کنید! کاری کنید که فرزندانتان میزانی تعریف و تمجید را «به صورت ناخواسته بشنوند.» مثلا من گاهی طوری رفتار می کنم که انگار نمیدانم کودکم به حرف های من گوش می کند « به دوستان خود می گویم که معلم او گفته است سارا بسیار مهربان است، یا این که امروز علی تلاش زیادی کرد و بالاخره موفق شد بند کفش هایش را به تنهایی ببندد. کودکان از شنیدن این سخنان بصورت مخفیانه خیلی خوشحال می شوند چون می دانند که این حرف ها واقعی هستند و قصد ندارم که تنها یک حس خوب را ایجاد کنم.»
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *