مونتسوری یک روش آموزشی است که بر اساس فعالیت خودگردان، یادگیری با استفاده از دست و بازی مشارکتی است. در کلاس های مونتسوری، کودکان در انتخاب خود خلاقیت می یابند، در حالیکه کلاس درس و معلم، فعالیت های مناسب و مقتضی سن را برای هدایت این فرآیند ارائه می دهند. کودکان هم به صورت گروهی و هم به صورت فردی برای کشف و درک دانش موجود در جهان و توسعه حداکثر توانایی خود، فعالیت می کنند.

کلاس های مونتسوری شامل محیط های طراحی شده زیبا برای پاسخگویی به نیازهای کودکان در محدوده های سنی خاص است. دکتر ماریا مونتسوری کشف کرد که یادگیری تجربی در این نوع کلاس درس، منجر به درک عمیق تر زبان، ریاضیات، علوم، موسیقی، تعاملات اجتماعی و خیلی موارد دیگر می شود. بیشتر کلاس های مونتسوری در راستای درک مادی طبیعت هستند، اگر چه روش آموزشی مونتسوری می تواند با موفقیت به یک برنامه مبتنی بر باور نیز تبدیل شود.

هر یک از مواد در یک کلاس مونتسوری، با اختصاص یک فعالیت از بین فعالیتهای موجود که متناسب با استعدادهای طبیعی کودک است، یک جنبه از رشد کودک را پشتیبانی می کند. کودکان می توانند از طریق تجربه و حس خود، با سرعت یاد بگیرند. آنها می توانند در هر لحظه ای به کنجکاوی های طبیعی که در همه انسان ها وجود دارند و بنیان محکمی برای یادگیری دراز مدت ایجاد می کنند، پاسخ دهند.

انجمن بین المللی مونتسوری(AMI) ، توسط ماریا مونتسوری در سال ۱۹۲۹ برای حفظ یکپارچگی کار خود و همچنین حمایت از استانداردهای بالای آموزش در معلمان و مدارس، تأسیس شد. امروز،AMI در حالی که با تحقیقات معاصر در زمینه علوم فکری و رشد کودک ادامه می دهد، همچنان چشم انداز ماریا مونتسوری را نیز حمایت می کند.

محیط های مونتسوری از یادگیری کودکان از زمان تولد تا سنین مدرسه راهنمایی پشتیبانی می کنند:

کودک نو پا (تا سه سالگی) :

– یک محیط امن و جذاب را برای پرورش کودکان فراهم می کند
– ترویج اعتماد به نفس و جهانشان را انجام می دهد
– اعتماد به نفس آنها را در ظهور توانایی هایشان افزایش می دهد
– هماهنگیهای عمده حرکتی، مهارت های حرکتی خوب و مهارت های زبانی ایجاد می کند
– فرصت هایی برای کسب استقلال در کارهای روزانه ارائه می دهد

کودکی (۳ تا ۶ ساله) :

– رشد استقلال عملکرد، پشتکار در وظایف و تقویت منظم بودن
– پیشرفت رشد اجتماعی از طریق ارتباطات محترمانه و روشن و درک پیامدهای مطمئن و طبیعی آن
– مواد متنوع زیاد برای اصلاح ادراک حسی و توسعه دانش و درک ریاضی
– ارائه فرصت هایی برای اکتشافهای تخیلی منجر به اعتماد به نفس، بیان خلاقانه

ابتدایی (کودکان سنین شش تا دوازده ساله، ابتدایی کوچک تر ، سنین ۶ تا ۹ ساله و ابتدایی بزرگتر، سن ۹ تا ۱۲ ساله)

– فرصت هایی برای اکتشافهای فکری مشترک فراهم می کند که در آن استعدادها و علایق کودک مورد حمایت و هدایت قرار می گیرند.
– حمایت از توسعه اعتماد به نفس، تخیل، استقلال فکری و کارآمدی
– تقویت درک نقش بچه در جامعه، در فرهنگ و در جهان طبیعی

نوجوانی (دوازده تا پانزده ساله) :

– اعمال ورود نوجوانان در تمام جنبه های مدیریت و اقتصاد
– مشارکت آنها با جوانان و بزرگسالان با ادراک گسترده تر
– ایجاد زمینه برای ورود به کارهای عملی
– تاکید بر توسعه بیان، اعتماد به نفس درست و کسب مهارت در توسعه روابط فردی

دکتر مونتسوری قبل از تکمیل و ارتقاء رویکرد آموزشی به این سطح، از دنیا رفت. در نتیجه، در حال حاضر هیچ معلمی در AMI برای آموزش این سطح وجود ندارد، اما بسیاری از محیط های یادگیری مونتسوری نوجوانان وجود دارد که با متخصصان خود به دنبال رسیدن به استانداردهای این سطح هستند.

بالاتر از همه، کلاس های مونتسوری در همه سطوح، توانایی ها و استعدادهای هر کودک را پرورش می دهد. آموزش مونتسوری کودکان را تشویق می کند تا جهانشان را کشف و سبک زندگی را درک کنند، به آن احترام بگذارند و سیستم ها و نیروهای موجود در جهان را بشناسند.