تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

خصوصیت بچه های باهوش

هوش با میزان فعالیت بچه ها ارتباطی ندارد یعنی این گونه نیست که اگر بچه ای فعالیت بیشتری داشت حتما خیلی باهوش است اینکه گفته می شود بچه های بش فعال باهوش تر هستند نیز درست نیست. 1- محیط در هوش کودک تاثیر می گذارد هوش یک پدیده پیچیده است که حاصل تعامل محیط واژن است. افراد با میزان هوش مشخصی به دنیا می آیند و هرچه محیط در پرورش هوش آنها غنی تر باشد، عدد هوشی بالاتر می رود.منظور از محیط غنی، محیطی است که محرک های لازم برای پرورش استعداد بچه ها در آن فراهم باشد. به بیان دیگر، وسایل بازی بچه باید به گونه ای باشد که خلاقیت او را شکوفا کند. مثلا مدادرنگی یا خمیر بازی در این زمینه بسیار کمک کننده هستند. نکته مهم تر آنکه محیط نباید به گونه ای باشد که دست زدن به همه چیز ممنوع باشد و کودک به هر چیزی که دست زد یک نه بشنود. برقراری ارتباط با بچه و داشتن عواطف مثبت، بازی با کودک و حرف زدن با او در هوش بچه بسیار موثر خواهدبود. پدیده های مختلفی در مغز کودکان خردسال فعالیت می کنند و گفته می شود در سن 5 سالگی هوش به یک عدد ثابت می رسد. 2- تکلم به هوش بچه ارتباط دارد قدرت تکلم یکی از مهم ترین و دقیق ترین شاخص های مهم تکامل کودک و ارزیابی بهره هوشی کودک است. کودکان در سن 1 سالگی باید بتوانند تک کلمه بگویند و در سن 1 سال و نیم باید بتوانند جملات ساده مانند مامان بده، بابا اومد را به زبان بیاورند. جالب است بدانید درک کلام خیلی قبل تر از آنکه کودک بتواند حرف بزند اتفاق می افتد. بعد از شاخص کلامی، شاخص حرکتی نیز اهمیت دارد یعنی بچه ها در سنین 4-3 ماهگی باید گردن بگیرند و درسن 7-5 ماهگی بنشینند و در 12 ماهگی را بروند. معمولا بچه ای که زودتر حرف می زند و دایره لغت بیشتری در ذهنش وجود دارد باهوش محسوب می شود. 3- هر کودک در یک زمینه استعداد دارد بسیار اهمیت دارد که والدین بتوانند درست استعدادیابی و در همان زمینه به کودکشان کمک کنند تا استعدادش را شکوفا کند. ممکن است کودکی در درس ریاضی قوی نباشد ولی هوش موسیقی خوبی داشته باشد بنابراین اگر بچه ای در درس ریاضی موفق نبود به این معنی نیست که باهوش نیست، بلکه حتما در زمینه دیگری استعداد دارد که والدین باید آن را بشناسند. 4- بیش فعالی ربطی به هوش ندارد هوش با میزان فعالیت بچه ها ارتباطی ندارد یعنی این گونه نیست که اگر بچه ای فعالیت بیشتری داشت حتما خیلی باهوش است. اینکه گفته می شود بچه های بش فعال باهوش تر هستند نیز درست نیست. البته بچه های بیش فعال کم هوش نیستند و ممکن است باهوش باشند، ولی درصد بچه های کم هوش نسبت به جمعیت عادی در بچه های بیش فعال بیشتر است. درواقع بیش فعالی یک نوع اختلال است و نمی توان آن را به هوش ارتباط داد.
5- به بسته های افزایش هوش اعتماد نکنید والدین باید توجه داشته باشند مغز انسان پیچیده تر از آن است که بتوان به راحتی تغییراتی در آن به وجود آورد. در حال حاضر تبلیغات زیادی در مورد بالابردن هوش بچه از طریق پکیج های مختلف موجود است. به طور مثال ادعا می کنند اگر هنگام نوزادی یا مثلا 3 ماهگی کودک را تحت آموزه های آن قرار دهیم یا 20 دقیقه به آن سی دی نگاه کند عملکرد نیمکره چپ مغز فعال می شود. این پکیج ها تاکنون آثر ثابت شده علمی در مورد هوش نداشته است و نمی توان آنها را تایید یا تکذیب کرد. 6- کلاس جای رابطه عاطفی را نمی گیرد بسیاری از والدین رابطه عاطفی و ساده ای که برای تکامل بچه لازم است رها کرده اند و مدام دنبال کلاس های مختلف و پکیج های مختلف برای بالابردن هوش او هستند، در حالی که این کار باعث می شود بچه ها از نظر رشد عاطفی عقب بمانند. از آنجایی که کودک در 3 سال اول زندگی رشد عاطفی می یابد هیچ چیز جای رابطه غنی عاطفی بین کودک و والدینش را نمی گیرد. حتی اگر والدین برای رشد کودک تشخیص دادند برایش مربی بگیرند و او را در کلاس های مختلف آموزشی ثبت نام، باز هم رابطه عاطفی شان نباید کم شود و باید وقت کافی با بچه ها صرف کنند. ویژگی بچه های باهوش – کلمات را درست و بجا به کار می برد. – حس رهبری را نسبت به بچه های دیگر دارد. – بچه ای که باهوش است زودتر حرف می زند و راه می رود. – با همسن های خودش متر بازی می کند و با بچه های بزرگ تر همبازی می شود. – بچه ها در یک سالگی باید بتوانند بین 8 تا 10 کلمه بلد باشند و بچه تیزهوش امکان دارد بتواند 50 کلمه را بیان کند. -بچه باهوش ضریب هوشی بین 115 تا 130 دارد؛ بچه تیزهوش بین 130 تا 145 و از 145 به بالا هم نخبه محسوب می شود.
تمام والدینی که دوست دارند کودکشان مانند آلبرت انیشتین باهوش شود، این مقاله را مطالعه کنند. ژن‌ها عامل مهمی در تعیین هوش کودک هستند ولی مطالعات نشان می‌دهد غذایی که کودک می‌خورد نیز تاثیر گذار است.
غلات
غلات یک صبحانه سالم برای حفظ انرژی کودک در طول ساعات مدرسه است که از اهمیت خاصی برخوردار است. کودکانی که صبحانه می‌خورند دارای قابلیت تمرکز بیشتر و حافظه یادگیری بیشتری هستند،علاوه برآن می‌توانند در کلاس‌های ریاضی بهتر عمل کنند.
تمام صبحانه ها یکسان نیستند .بهتر است از برخی غلات صبحانه‌ با شکر فراوان استفاده نکنیم. اگر کودک شما غلات صبحانه‌ای دوست ندارد از تخم مرغ استفاده کنید. تخم مرغ دارای “کلاین” بالا است که به ایجاد سلول‌های حافظه کمک می‍کند.
ماهی‌های چرب و امگا 3
البته این مورد ممکن است اشتها آور نباشد اما ماهی چرب مانند ماهی آزاد،تن و ساردین منبع قوی اسیدهای چرب امگا3 هستند.
– امگا3 به طور چشمگیری به تقویت سلول‌های مغز جهت افزایش یادگیری و تمرکز کمک می‌کند تحقیقات نشان می‌دهند، روغن ماهی می تواند عامل مهمی برای تقویت ضریب هوشی باشد و به مشکلات رفتاری کودکان مانند اختلال کمبود توجه و بیش فعالی کودکان کمک کند.
آووکادو، گردو و بادام منابع مفید دیگری از امگا3 هستند. غلات کامل غلات کامل سرشار از ویتامین B هستند و به افزایش عملکرد حافظه کمک می‌کنند.نان‌های کامل بر خلاف نان سفید انرژی را به آرامی و یکنواخت در بدن آزاد و به کودکان و افراد بزرگسال کمک می‌کند تا قند خون منظمی داشته و سطح تمرکز و هشیاری بیشتری داشته باشند.
غذاهای سرشار از آهن
تحقیقات نشان می‌دهد، غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز بدون چربی،میوه‌های خشک،غلات کامل و حبوبات میزان انرژی و سطح هشیاری را افزایش می دهند.کودکان تقریبا آهن را به حد کافی نمی‌خورند.کمبود آهن می تواند سطح عملکرد شناختی را تا حدی پایین آورد که منجر به ضعف در فعالیت‌های آکادمیک شود.شما می توانید کمبود آهن را با استفاده از ساندویچ کره بادام زمینی برای ناهار و استیک همبرگر بدون چربی برای شام رفع نمایید.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *