تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

به کودکان آموزش سلام کردن بدهید!

امروزه والدین افسوس ادب و احترامی را می خورند که به سرعت در حال کمرنگ شدن است و بسیار پیش می‌آید به نوجوانان و حتی کودکان می گویند “مثل زمان ما با ادب نیستید.” ناراحت کننده است چون همه می دانیم ادب پایه ارتباط متعادل و خواستنی با دیگران است و باز می دانیم دروازه ی فرصت ها به روی افرادی باز است که مودب و دوست داشتنی هستند. در نهایت چون همه ی پدر و مادرها خواستار خوشبختی فرزندانشان هستند، باید آموزش ادب و احترام را از وظایف خود بدانند.

آموزش سلام کردن رو از کی باید آغاز کنیم؟

آموزش آداب (سلام کردن، مودبانه سخن گفتن ، احترام گذاشتن، خداحافظی کردن، درست نشستن، درست غذا خوردن ، رعایت نظافت که شامل شستن دست ها پیش و پس از غذا، مسواک کردن ) نخستین آموزش هایی است که از سن هیجده ماهگی می‌توانیم آن را شروع کنیم.

تشویق کودک به سلام کردن

الگو باشید، مسلم است که والدین تاثیر نا محدودی روی فرزندان خود دارند بنابراین شما هستید که می توانید از نوزادی با سلام کردن، گفتن “لطفا” به دیگران و “تشکر کردن” برای فرزند خود الگو باشید.

-از طرف دیگر وقتی کسی به خودش زحمت می دهد و به فرزند شما سلام می کند ولی او عکس العملی که انتظار می رود را نشان نمی دهد، صحبت خود را قطع کنید و به فرزند خود سلام کردن به فرد دیگر را تذکر دهید، این کار باعث می شود اهمیتی که شما به رفتار مودبانه می دهید را متوجه شود و بالاخره وقتی فرزندتان به سلام دیگران جواب می دهد او را تحسین کنید.

-هنگامی که فرزند شما به سلام دیگران پاسخ مناسب نشان می دهد، از این فرصت استفاده و  روی عکس العمل مثبت دیگران نسبت به او تاکید کنید .

-وقتی به پارک می روید فرزندتان را تشویق کنید به بچه های دیگر سلام کند، خود را به آن ها معرفی کند و نام آن ها را بپرسد.

-می توانید بازی های تخیلی انجام دهید :  داستانی خیالی که آدم های دیگر نیز حضور دارند بسازید و او را در موقعیتی قرار دهید که سلام کند مثلا به صندوقدار فروشگاه یا راننده تاکسی، دوستش، مسئول چرخ و فلک یا در مهمانی.

-فرزند خود را مجبور نکنید اگر مایل نیست سلام کند فقط اهمیت رفتار مودبانه را به او یادآور شوید .

-هنگامی که سلام می کند او را تشویق کنید به این ترتیب او متوجه انتظارات شما می شود اما اگر او را دعوا کنید احساس می کند او را مجبور به انجام کاری که دوست ندارد کرده اید.

-صبور باشید، یادگیری ادب و مهارت های اجتماعی زمان و صبر می خواهد. سعی کنید خودتان را به تکرار دلایل سلام کردن برای فرزندتان عادت دهید و حواسمان باشد آمادگی یادگیری رفتارهای مودبانه حدود 4 سالگی پدیدار می شود ولی تا آن موقع می‌توانیم کلمات جادویی و مودبانه را بارها و بارها تکرار کنیم.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *