تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

بازی های خانگی هیجان انگیز و جذاب برای سرگرم کردن کودکان

حتما برای شما هم پیش آمده که با کودکانتان در خانه تنها باشید و ندانید چه فعالیت‌هایی می‌توانید برای سرگرم کردن آن‌ها انجام دهید. آیا سرگرم کردن کودک با بازی به نظرتان کار مشکلی می‌آید و با تصور اینکه چند روز با آن‌ها در خانه بمانید، آشفته و مضطرب می‌شوید؟ اگر کودکی در خانه دارید، بی‌شک می‌دانید آن‌ها هرگز نمی‌توانند ساکت بنشینند یا وقتی از آن‌ها بخواهید به رختخواب بروند. بنابراین، به جای اینکه بیهوده تلاش کنید آن‌ها را تحت کنترل خود بگیرید یا به دنبالشان بدوید، چرا سعی نمی‌کنید با بازی های خانگی و فعالیت‌های جالب و سرگرم‌کننده بسازید؟ این کار راه بهتری برای گذراندن زمان باکیفیت در کنار یکدیگر نیست؟ با کمی دقت و جستجو، می‌توانید فعالیت‌هایی را پیدا کنید که کودکتان از انجام آن‌ها لذت می‌برد و برای انجام دادنشان برنامه‌ریزی کنید، شاید شما هم آن‌ها را دوست داشته باشید و در کنار کودکانتان لذت ببرید. فعالیت‌های بر پایه بازی راه خوبی برای تحریک اعتماد به نفس کودکان و تقویت مهارت‌های طبیعی و خلاقیت در آن‌هاست.

خمیر بسازید و بازی کنید

این فعالیت جالب برای کودکان بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است و می‌تواند سرگرمی مناسبی برای روزهای تعطیل یا هوای آلوده باشد. نحوه بازی با خمیر: کمی آب و آرد را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا به حالت خمیر درآید. اگر فکر می‌کنید کودکتان بیش از حد کثیف‌کاری می‌کند، برای او یک پیشبند ببندید. حال از او بخواهید با خمیر شکل گیاهان، حیوانات مختلف یا شخصیت‌های مورد علاقه‌اش را درست کند و با رنگ‌های مجاز خوراکی رنگشان کند. وقتی کارش به پایان رسید، می‌توانید آنچه ساخته را در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ دقیقه در فر بگذارید. نتیجه بسیار جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

وارونه بازی کنید

این فعالیت راه جالبی برای خارج شدن از روال عادی زندگی است. اگر همه کارها طی روز به صورت وارونه انجام شوند، برای کودک بسیار جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. فقط فراموش نکنید این بازی مناسب روزهایی است که مدرسه تعطیل است. در روز انجام این فعالیت، کودک شما می‌تواند لباس‌هایش را وارونه بپوشد، برای رفتن از یک جای خانه به جای دیگر، عقب‌عقب حرکت کند یا وقت خوردن غذا، اول از دسر شروع کند و در آخر به غذای اصلی برسد.

آلبوم عکس درست کنید

اگر به دنبال یک بازی های خانگی فکری برای کودک هستید، درست کردن یک آلبوم عکس با افراد خانواده می‌تواند پیشنهادی هیجان‌انگیز باشد. شما می‌توانید شرایطی ایجاد کنید که کودک یک آلبوم از لحظاتی که پدر، مادر یا اعضای فامیل و کودک به هم عشق می‌ورزند تهیه کند. این کار همچنین می‌تواند به بهتر شدن رابطه کودک با اطرافیان نیز کمک کند و دلیل خوبی برای ثبت هرچه بیشتر لحظات خاصتان با کودک باشد.

پتوبازی کنید

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما می‌توانید با کمک کودک یک خانه نرم با پتو یا لحاف برای او درست کنید. با این فعالیت، کودکتان می‌تواند فضایی نرم، دوست‌داشتنی و منحصربه‌فرد برای خود داشته باشد. این فضا می‌تواند تبدیل به محیط مناسبی برای قایم شدن در بازی یا بازی‌های وانمودی شود.

تصاویر دلخواه را پیدا و قیچی کنید

کودک می‌تواند، با جستجو در مجلاتی که در اختیارش قرار می‌دهید، تصاویری که می‌خواهد را پیدا و دُوربُری کند. برای جذاب‌تر شدن این فعالیت، می‌توانید از کودک بخواهید داستانی در ذهن خود بگوید و براساس آن، شروع به جستجوی تصاویر مرتبط و قیچی کردن آن‌ها کند و در برگه دیگری بچسباند. پس از آن، جملات مربوط به هر تصویر را برایتان بازگو کند و شما آنچه می‌گوید را زیر تصاویر بنویسید. این بازی خانگی راهکار بسیار مفیدی برای تقویت قدرت تفکر، توجه و تمرکز کودک و پرورش خلاقیت اوست و مهارت‌های نوشتاری او را هم افزایش می‌دهد.

کارتن بازی کنید

اگر به‌تازگی اسباب‌کشی کرده‌اید، احتمالا تعداد زیادی کارتن در گوشه و کنار خانه شما به چشم می‌خورد. اگر هم اینطور نیست، می‌توانید تعدادی کارتن برای انجام یک فعالیت جذاب برای کودکتان فراهم کنید. برای انجام این فعالیت، کودکتان را تشویق کنید با کارتن‌ها، فضاهای جذاب برای عبور و نشستن در آن‌ها ایجاد کند، پنجره‌ای برای ورود نور از آن نیز بسازد و دریچه را طوری طراحی کند که قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد. شما همچنین می‌توانید به کودکتان کمک کنید با کارتن‌ها یک قلعه درست کند.

زیر میز غذا بخورید

حق دارید تعجب کنید، اما می‌توانید اجازه دهید کودکتان گاهی خوراکی‌هایش را به زیر میز ببرد و آنجا بخورد. حتی تمام اعضای خانواده شما می‌توانند صبحانه روز تعطیلشان را زیر میز بخورند. برای این کار، از پاکیزگی زمین مطمئن شوید و چک کنید آیا ارتفاع میز به اندازه‌ای هست که همه اعضای خانواده بتوانند زیر آن بنشینند و غذا بخورند؟ بهتر است به ریخت و ‌پاش‌های بعد آن فکر نکنید، زیرا تمیز کردنش زمان زیادی نمی‌برد، اما هیجان بسیار زیادی در کودک و اعضای خانواده‌تان ایجاد می‌کند.

چالش عبور از موانع خانگی ایجاد کنید

وقتی کودکان در خانه و بسیار پرانرژی هستند، می‌توانید با ایجاد خطوط مانع، در خانه آن‌ها را سرگرم و خوشحال نگه دارید. مراقب باشید نقاط امن و مناسب خانه را برای این فعالیت انتخاب کنید. برای نمونه، یک مانع خانگی می‌تواند این باشد که چند طناب را به پایه‌های چند جفت صندلی ببندید و از کودکانتان بخواهید زیر طناب‌های ردیف‌های مختلف صندلی سینه‌خیز بروند. بعد از آن، باید بلند شوند و توی حلقه هولاهوپ بایستند و پنج بار به بیرون و داخل حلقه بپرند. بعد از آن، روی تخته تعادلی که برایشان تعبیه کرده‌اید راه بروند و سپس، کیسه کوچکی را که با حبوبات پر شده از فاصله معینی به داخل یک سبد پرت کنند، بعد بروند آن را از سبد خارج کنند و روی سر خود بگذارند و بدوند و مراقب باشند که کیسه از روی سرشان نیفتد. سپس در همان حالت، حلقه هولاهوپ بزنند، روی خطوط مشخص دوچرخه یا سه‌چرخه سواری کنند، از یک سمت اتاق به سمت دیگر کله معلق بزنند، حرکت بالانس روی دست بزنند، در حال خواندن یک شعر، بالا و پایین بپرند و در پایان، ده بار پرش پروانه‌ای کنند.

تمرین آواورزی کنید

با انجام این بازی های خانگی می‌توانید به کودکتان کمک کنید آواها را یاد بگیرد، آن‌ها را به خاطر بسپارد و برای حروف، کلمه مناسب پیدا کند. می‌توانید بازی را با کودک اینگونه شروع کنید و بگویید: آ مثل آب، نفر دوم، بگوید: ب مثل بابا، نفر اول بگوید: پ مثل پول و نفر دوم بگوید: ت مثل تلاش و حروف الفبا را به همین ترتیب، با گفتن یک کلمه که حرف اول آن با حرف انتخابی‌تان یکی است، بگویید و پیش بروید و ببینید کودکتان تا کجا می‌تواند الفبا را به‌ترتیب و بدون اشتباه بیان کند و اگر جایی دچار مشکل شد، بازی از اول شروع می‌شود.

سینی را به خاطر بسپارید

این بازی جذاب فعالیت خوبی برای تقویت حافظه کودک است و برای تمام سنین کاربرد دارد. یک سینی یا بشقاب بزرگ بردارید و از کودک خود بخواهید آن را، با لوازم ریز و کوچک خانه و تا جایی که ظرف جا دارد، کاملا پر کند و آنچه را جمع‌آوری کرده به دوست خود نشان ندهد و سینی را به شما تحویل دهد. پس از گرفتن سینی‌ها، روی آن‌ها را بپوشانید. در نهایت، با هم جایی بنشینید، روی سینی‌ها را برای چند ثانیه باز کنید، سینی وسایل هر کدام را به دیگری نشان دهید و دوباره روی آن‌ها را بپوشانید. حالا از کودکان بخواهید فکر کنند و نام آنچه را در سینی نفر دیگر دیده‌اند به یاد بیاورند و بگویند. کودکان می‌توانند در هر دور بازی چیزهای جدیدی به سینی اضافه کنند تا بازی هیجان بیشتری داشته باشد.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *