تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

اردو بازدید گردش علمی تجربه علمی و راههای موثر علاقه مندکردن دانش آموزان

یکی از راههای موثر علاقمند کردن دانش آموزان به کلاس و مدرسه و ایجاد جذابیت در آن وجلوگیری از خستگی مضاعف آنها ، برگزاری بازدید علمی و اردو در طی سال تحصیلی است که جا دارد مدارس در حد امکان تمام توان خود را برای استفاده از آن بکار گیرند و انجمن اولیا نقش مهمی در ترغیب مدیران و والدین برای مساعدت در برگزاری گردش علمی ، خواهد داشت .

مشاهده شده که با در خواست معلمان یا انجمن اولیا و مربیان مدارس برای بازدید علمی ، موافقت نمی شود و برنامه را به انتهای سال پاس می دهند ! برخی از دلایل این عدم موافقت مختصرا” درج می گردد :

1- با درخواست معلمان از مدیر برای تمهید مقدمات بازدید علمی ، معمولا” از کمبود امکانات و منابع مالی مانند ” هزینه ایاب و ذهاب ، سخن به میان می آید و کنسل می گردد .

2- اینکه دریافت هزینه ایاب و ذهاب بازدید ، از دانش آموزان مجاز نیست .

3- اتفاقات ، حوادث یا تصادفات قبلی در سایر نقاط کشور مانع برگزاری این برنامه می شود.

4- اهمیت زیاد بازدید ها در فرایند تدریس از نظر والدین یا مسئولان مدرسه ، نادیده گرفته شده یا اطلاع کافی از آن ندارند و صرفا” به عنوان تفریح ساده یا خروج از مدرسه بدان می نگرند.

5- در مدارس راهنمایی و دبیرستان ممکن است دبیران دیگر ، مخالفت نمایند چرا که دقایقی از وقت کلاس قبل یا بعد گرفته خواهد شد .

6- طرح و برنامه خاصی برای بازدید ها در سنوات قبل وجود نداشته ، مثلا استادکاران یا متخصصان یک کارگاه صنعتی هیچ گونه توضیح مناسبی برای دانش آموزان نداده و شاگردان رغبتی به شرکت در این برنامه ها ندارند.

7- کمبود مراکز صنعتی ، اداری ، طبیعی و غیره در رابطه با موضوع و هدف بازدید در نزدیکی محل تحصیل

8- عدم موافقت مسئولان این مراکز به بهانه ایجاد مزاحمت و سر وصدا توسط دانش آموزان

9- آگاه نبودن مسئولان مراکز فوق یا مسئولان مدارس از آثار مثبت این برنامه ها برای شاگردان

10-نبود اجبار در برگزاری بازدید علمی برای مدارس

11-فعالیت در این زمینه معمولا” امتیاز خاصی برای مدیر یا معلمان نداشته و مورد تشویق قرار نمی گیرند.

12- انجام این برنامه ها معمولا ” به دردسرسازی و بروز مشکل برای مسئولان مدرسه ، مشهور شده است .

13- بهانه سردی و گرمی هوا یا عدم رضایت تعداد اندکی از والدین برای خروج فرزندشان از مدرسه .

14-و دلایل بسیار دیگر

لازم به ذکر است؛ اگر خانواده ها هر هفته یک بار هم به مسافرت های پرهزینه بروند باز هم به اندازه یکی دو بازدید طی سال به همراه دانش آموزان همکلاسی برای فرزندان ، پرنشاط، جذاب ، شاد و به یاد ماندنی نخواهد بود . حتی اردوی ( مصطلح به اردوی حیاطی) داخل مدرسه هم به اندازه یک مسافرت طولانی با والدین برای فرزندان مهم و جالب جلوه می کند و از آن به عنوان خاطره ای به یادماندنی تعریف می کنند . جادارد مسئولان آموزش و پرورش در حد امکان ، با انجام این نوع بازدید ها موافقت نمایند و انجمن اولیا و مربیان نیز با اقناع والدین و برشمردن فواید این امور ، شرایط لازم را برای بازدیدها مهیا سازند .

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *