تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

۴ تیپ شخصیتی برای مدیریت بهتر

شخصیت راهبر

این فرد برونگرا و در عین‌ حال بسیار وظیفه‌محور است. انگیزه‌ اصلی برای این فرد «کسب نتایج است». این فرد می‌تواند کارآفرین، رئیس آتش‌نشانی یا افسر پلیس فوق‌العاده‌ای باشد و برای هر کاری که در آن کسب نتایج مهم‌ترین عامل موفقیت شرکت باشد مناسب است.

شخصیت راهبر سریع فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد و مایل است به سرعت به نتیجه نهایی برسد. راهبران تحمل کمی نسبت به تیپ شخصیتی ربع دوم یعنی رابطه‌سازان دارند؛ زیرا خودشان بیشتر وظیفه‌محور هستند تا فرد‌محور؛ اما به خوبی با تیپ شخصیتی گروه سوم یعنی تحلیل‌گران کنار می‌آیند، زیرا تمرکز هر دو بر کسب نتایج است.

شخصیت اجتماعی

این فرد ارزش زیادی برای روابط قائل است و فردمحور و برونگرا است. انگیزه اصلی برای شخص اجتماعی این است: «خودت را ببین، مرا ببین!»

این فرد سیاستمدار، سخنران، فروشنده، ‌مجری یا مدیر خوبی می‌شود و در هر کار دیگری که نیازمند سطح بالای تعامل مثبت با دیگران است نیز خوب عمل می‌کند. آن‌ها خیلی دوست دارند درباره خودشان و همچنین درباره شما صحبت کنند و معمولا مثبت و مشتاق هستند.

یکی از خطرات افراد اجتماعی یا ابرازگر این است که به سرعت با شما موافقت می‌کنند و تعهداتی می‌دهند که اغلب فراموش می‌کنند یا درست به خاطر نمی‌آورند.

شخصیت رابطه‌ساز

به دلایل توصیفی این فرد را «رابطه‌ساز» می‌نامیم. رابطه‌سازها اهمیت زیادی به افکار و احساسات دیگران می‌دهند و در عین‌ حال درون‌گراتر و تودارتر هستند. آن‌ها کم‌‌حرف‌تر هستند، خیلی سخن نمی‌گویند و ایما و اشاره ندارند.

افراد رابطه‌محور در جمع‌بندی به کندی عمل می‌کنند و گاهی مردد به نظر می‌رسند. آن‌ها نگران اثر رفتار و گفتار خود بر دیگران هستند. بزرگ‌ترین انگیزه‌ برای رابطه‌سازان این است: «بیایید دوست باشیم».

رابطه‌سازان معلم، پرستار، مشاور و روانشناس خوبی می‌شوند؛‌ آن‌ها در هر کاری که نیازمند کار نزدیک با دیگران باشد، خوب عمل می‌کنند. وقتی با شخصیت‌های رابطه‌ساز تعامل برقرار می‌کنید، باید کمی بیشتر تعلل کنید، سوالات زیادی بپرسید، با دقت به پاسخ‌ها گوش دهید و بدانید که این افراد دوست ندارند عجولانه تصمیم بگیرند.

شخصیت تحلیل‌گر

تحلیل‌گران برای مشاغلی که به دقت بالا و تعامل کم نیاز دارد، بسیار مناسب هستند. آن‌ها مشکلاتی را ترجیح می‌دهند که «نخواهند فورا پاسخش را بدهند». افرادی که در بخش متفکر/تحلیل‌گر قرار می‌گیرند به عنوان حسابدار، مهندس، برنامه‌نویس رایانه، دانشمند، محقق، ریاضی‌دان و تحلیل‌گر مالی بسیار موفق هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که ساعت‌های طولانی در تنهایی کار کنند و با دیگران کم‌ترین تعامل را داشته باشند.

وقتی با تحلیل‌گران/متفکران مواجه می‌شوید، باید ایده‌های خود را به شکلی عملی و منطقی ابراز کنید. آن‌ها عاشق حقایق و جزئیات هستند و می‌خواهند مطمئن شوند که هیچ امکانی برای خطا یا اشتباه وجود ندارد.

افراد متفاوت هستند

تمایل طبیعی شما این است که با دیگران طوری برخورد کنید انگار درست شبیه شما هستند؛ اما وقتی به بلوغ می‌رسید، می‌فهمید که افراد مختلف روش‌های مختلف دارند.

برای کنار آمدن با شخصیت‌های مختلف، باید گاهی تامل کرده و به فرد مقابل توجه کنید. سپس با او راه بروید و یاد بگیرید که با سرعت و خلق‌وخوی او هماهنگ شوید، به خصوص اگر می‌خواهید به طریقی بر او اثر بگذارید.

روش مدیریتی شما

به کارمندان خود نگاه کنید. به شخصیت خود که هیچ‌وقت تغییر نمی‌کند بیندیشید و سپس به روندهای شخصیتی افراد اطرافتان و چگونگی برقراری بهترین ارتباط با آن‌ها فکر کنید.

• راهبر: فرد راهبر وظیفه‌محوری بالا و فرد‌محوری کمی دارد. این فرد بی‌طاقت، موفقیت‌محور، متمرکز بر کار و علاقمند به کسب نتایج است. روش صحیح مدیریت او این است که عمل‌گرا، دقیق، متمرکز و سریع باشید و به صراحت نتایج مورد انتظار و روش ارزیابی نتایج و موفقیت‌ها را مشخص کنید.

• ابرازگر: این تیپ شخصیتی بسیار اجتماعی، برونگرا، دوستانه و مشتاق است. این افراد کل‌نگر هستند، تصاویر بزرگ را می‌بینند، نسبت به شنیدن جزئیات بی‌طاقت هستند و علاقه زیادی به تعاملات انسانی دارند. اثربخش‌ترین روش مدیریت در رابطه با افراد اجتماعی/برونگرا این است که آن‌ها را در جریان قرار دهید و انرژی آن‌ها را بر چیزی متمرکز کنید که بتوانند بیشترین همکاری را با شما داشته باشند. زمانی را به صحبت، ایجاد ارتباط و تعامل با آن‌ها اختصاص دهید و سپس از سایرین بخواهید که به جزئیات بپردازند.

• رابطه‌ساز: رابطه‌ساز انسان‌محور است و تمرکز کمی بر کارها دارد. این افراد که حساس و مردد هستند، تاکید زیادی بر ایجاد رابطه با دیگران دارند. آن‌ها از همکاری، کار تیمی، دوستانه بودن و هماهنگی لذت می‌برند. رابطه‌سازها روش مدیریتی ملایم همراه با تعاملات زیاد، دوستانه، آهسته و بدون غافلگیری را می‌پسندند. احساس کردن، توجه و حساسیت نشان دادن به حالات و روابط سایر افراد بیشترین اهمیت را برای آن‌ها دارد.

• متفکران: این افراد تمرکز زیادی بر کار و تمرکز کمی بر افراد دارند. آن‌ها به جزئیات، صحت، دقت و کامل و بی‌نقص بودن اهمیت زیادی می‌دهند. شیوه مدیریتی مناسب در رابطه با متفکران این است که صریح، مرتبط، دقیق، متوجه جزئیات، دقیق در گفتار، ‌ملایم و کنترل‌شده باشید.

مدیران عالی برای بهبود توانایی برای ایجاد رابطه خوب با انواع مختلف تیپ‌های شخصیتی زمان اختصاص می‌دهند. خوشبختانه این توانایی با تجربه و پرسیدن تعداد زیادی سوالات خوب و گوش دادن دقیق به پاسخ‌های آن‌ها حاصل می‌شود. شما باید شیوه مدیریتی خود را عمدا تغییر دهید تا هماهنگی بیشتری با شخصیت اصلی طرف مقابل پیدا کنید.

 

   
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *