تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

۱۰ روش شیرین کردن ریاضی برای کودکان

۱۰ روش شیرین کردن ریاضی برای کودکان

۱- انجام بازی های ریاضی

بازی هایی مثل تخته نرد، مار و پله و یا Battleship رو که می دونید چقدر برای یادگیری ریاضی خوبند. علاوه بر این ها بازی های الکترونیکی و مناسبی وجود دارند که می تونید روی تبلت یا گوشی برای بچه ها نصب کنید مثل بچه ها ریاضی که برای بچه های ۸ تا ۱۲ سال خیلی مناسبه و خیلی از معلم ها هم اون رو تائید کردند.

داستان ریاضی برای کودکان

۲- یک گردش مربوط به ریاضی

اگه دور و برتون موزه یا جایی هست که به درس ریاضی محسوب میشه بچه ها رو برای گردش به اونجا ببرین. معمولا بچه ها وقتی از نزدیک اتقاقات رو میبینن به درک بهتری از مسائل میرسن. همینطور میتونین با معلم های ریاضی صحبت کنید و برای گردش و تفریح مربوط به این درس ایده بگیرین.

۳- سعی کنید مغز بچه ها رو با تکرار تمرین ریاضی سوراخ نکنین

خودتون هم میدونین که تکرار بیش از حد خیلی خسته کننده هستش. پس از تکرار بیش از حد مطالب پرهیز کنید. استفاده از فلش کارت و یا کاغذهای یادداشتی که نکات مهم روش نوشته شده تکنیک خوبیه اما نیازی به تکرار بیش از حد نیست.

۴- به بچه ها کمک کنید تا هدف از یادگیری ریاضی رو درک کنند

برای مثال میتونین نحوه محاسبه مقدار بنزین تو ماشین رو براش توضیح بدین و یا موقع خرید کردن و حساب کردن پول بهش نشون بدین که چجوری با استفاده از اعداد و به کمک ریاضی اینکار رو انجام میدین.  بچه ها وقتی ببینند چیزی در زندگی روزمره به دردشون میخوره بهش علاقه پیدا می کنند.

داستان درباره ی ریاضی

۵- به بچه ها مدیریت پول رو یاد بدین

برای بچه ها یه تخته یا دفترچه بگیرین تا بتونه هزینه ها و پول هایی که برای خودش پس انداز میکنه رو داخلش یادداشت کنه و ارزش پولش رو درک کنه. اگه میخواد برای خرید ازتون پول بگیره بهش قرض دادن و حساب و کتاب رو یاد بدین. حتی نحوه محاسبه سود سپرده های بانکی هم میتونه برای بچه ها جالب باشه.

۶- علاقه مندی های فرزندتون رو در نظر بگیرید

ریاضی میتونه به خیلی چیزا مربوط باشه و به راحتی میتونه به علاقه مندی های کودک ربط پیدا کنه. چندتا مثال براتون می زنیم:

  • بچه تون اگه فوتبال یا ورزش خاصی رو دوست داره براش از نحوه محاسبات امتیازها بگین.
  • اگه کودک شما به مد و لباس علاقه داره می تونین قیمت لباس و وسایل رو باهاش محاسبه و تمرین کنین.
  • اگه بچه شما عاشق کامپیوتر و بازی های الکترونیکی هستش براش بچه ها ریاضی رو نصب کنین.
  • اگه کودک شما به ساخت و ساز و مهندسی علاقه داره براش یه مثال ساده از استفاده اعداد در ساخت یک خونه بزنید.

۷- سوال های هوشمندانه ریاضی بپرسید

فرض کنید در مطب دکتر به همراه کودک منتظرید تا نوبتتون بشه، یا در رستوران منتظرین تا غذاتون رو بیارن. یا تو سالن با بچه کوچیکتون منتظرین تا کلاس والیبال برادر بزرگش شروع شه. همه ی اینها بهترین موقعیت ها برای حرف زدن از ریاضی هستش. مثلا بگین:

  • به نظرت ۲/۳ (دو سوم) پیتزا از ۴/۵ (چهار پنجم) بزرگتره؟ می تونید روی یه دستمال کاغذی شکلش رو هم بکشین.
  • نگاه کن به بازی. تیم ما ۱۴ امتیاز داره. میانگین عدد ۱۴ چند میشه؟
  • این بسته مداد ۱۲ تایی ۲۰۰۰۰ تومان هستش و این بسته ی ۱۶ تایی ۲۵۰۰۰۰ تومان. به نظرت کدومش به صرفه تره؟ قیمت هر مداد چقدر میشه؟
  • این کپن تخفیف ۱۵ درصد به ما تخفیف میده. حالا اگه مجموعا فیش ما ۵۰۰۰۰ تومان شده باشه چقدر با محاسبه ااین تخفیف باید پول بدیم؟

۸- در مورد افراد مشهور دنیای ریاضی با بچه ها در روز تولدشون صحبت کنید

شاید یکم پست ما طولانی شد، اما همش سه تا نکته دیگه مونده. قصه های خیلی هیجان انگیزی در دنیای ریاضی وجود داره که میتونید با جستجو ساده در اینترنت بهشون دست پیدا کنید. مثلا سوزی جانسون مک آفی، یک دختر خیلی باهوش که نتونست آزمون آموزش پرورش رو قبول بشه و در عوض با بچه هاش تو خونه تمرین ریاضی میکرد و به ۸ تا بچه درس میداد که پنج تا از اون ها در رشته ریاضی فیزیک به درجات عالیه رسیدند.

۹- تداوم لذت بردن از ریاضی

وقتی کامپیوتر یا لپ تاپ ما وسط کار هنگ میکنه و کاری از دستمن بر نمیاد سعی میکنیم خاموشش کنیم. شاید خسته، دلسرد و نا امید بشین. از طرفی کسی که به کامپیوتر کمی مسلط باشه با آرامش راه های مختلفی رو برای برطرف کردن مشکل امتحان میکنه. و یه جورایی شاید از این چالش لذت هم ببرند.

رفتار ما نسبت به درس ریاضی باید به گروه دوم نزدیک باشه و به سوال ها مثل مشکلی که راه حل دارند و ما فقط باید پیداش کنیم، نگاه کرد. صبوری و گاهی هم کمک از دیگران بچه ها رو به جواب میرسونه. اینکه چیزی جالب باشه صرفا به معنای آسون بودنش نیست. و یادتون باشه که همین چالش برانگیز بودن ریاضی هستش که اون رو جالب میکنه.

۱۰- استفاده از ابزار فیزیکی و الکترونیکی کمک درسی

استفاده از کتاب های مصور و فلش کارت ها میتونه به بچه ها کمک های زیادی بکنه، اگر هم میخواین هزینه زیادی در این مورد نکنید می تونید رو گوشی یا تبلت برای بچه ها کتاب های خوب بریزید و یا از نرم افزارهای آموزشی مثل بچه ها ریاضی استفاده کنید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *