تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

کودکان از چه سنی می توانند کار با ابزار و تجهیزات را شروع کنند؟

اگر پسر کوچکتان دوست دارد با شما نجاری کند و عاشق استفاده از دریل برقی و ساخت و ساز است و یا دختر کوچک شما وقتی در حال وصل کردن تابلو هستید مدام در اطراف ابزارکار شما پرسه می‌زند و با چکش و میخ بازی می‌کند؛ یعنی علاقه به کار با ابزار وتجهیزات و ساخت وسایل دارد. مانند بسیاری از والدین شاید شما هم نگران امنیت بچه‌ها هنگام بازی کردن با ابزار کار بزرگترها باشید. در حالیکه برخی از اساسی‌ترین ویژگی‌های شخصیتی و استقلال کودک در همین سنین پیش از ورود به مدرسه شکل می‌گیرد. بنابراین بهتر است بدانید که چه سنی بهترین زمان برای اجازه دادن به کودکان برای کار با ابزار و تجهیزات است و آیا کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده‌ است که بتواند فعالیت‌های حرکتی و توانایی استفاده از این ابزارها را داشته باشد یا خیر! اگر به اندازه کافی برای کار با این ابزارها بزرگ شده باشند؛ می‌توانند به شما در تعمیر خانه یا ساخت وسایل کمک کنند و یا حتی بتوانند برای خود وسایل کوچکی بسازند و اعتماد به نفس و خود باوری در آن‌ها تقویت شود.

کار با ابزار و تجهیزات ساده و پایه

کار کردن با ابزارهای اساسی و پایه مانند چکش، میخ و یا پیچ گوشتی برای کودکان بسیار ساده است و می‌توانند تمرین کار با ابزار و تجهیزات را از این وسایل شروع کنند. البته در حین استفاده از چکش و میخ باید بسیار مراقب آن‌ها باشید تا انگشت خود را هدف چکش قرار ندهند و به آن ضربه نزنند. مهارت کار با ابزار یکی از عالی‌ترین مهارت‌ها برای رشد کودک شما است. شما هرگز نمی‌توانید حدس بزنید چه زمانی کودک می‌تواند برای خودش وسیله‌ای بسازد یا چه زمانی نیاز به استفاده از این مهارت‌ها دارد؛ اما آماده کردن آن‌ها از سنین کودکی برای استفاده از ابزار باعث می‌شود مهارت‌های فردی ٖآن‌ها رشد کند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. به این ترتیب وقتی از سنین پایین شروع به کار با ابزار تجهیزات می‌کنند، می‌توانند در هفت سالگی جعبه ابزار مخصوص خود را داشته باشند.

کار با ابزار و تجهیزات پیچیده‌تر

استفاده از ابزار ساده مانند، چکش و میخ بسیار ساده‌تر از ابزاری مانند مته برقی است. اگر می‌خواهید کودکتان را با ابزار پیچده‌تر آشنا کنید باید توجه داشته باشید که همه حواس کودک به کار باشد و دستش را در محل برخورد و محل کار با مته برقی یا اره قرار ندهد. بهترین سن برای آشنایی کودک و کار با این ابزار ۱۰ سالگی است زیرا در این سن احساس مسئولیت بیشتری دارند. ابزاری مانند دریل و مته بدون سیم به مراتب سنگین‌تر از سایر ابزار کارهستند و تمرین بزرگ و سنگینی برای کودک شما محسوب می شوند. مطمئن شوید قدرت بدنی و سن کودک شما به آن حدی رسیده باشد که بتواند دریل را در دست بگیرد و با آن کار کند. به صورت کلی همیشه از توانایی کودکتان برای استفاده از ابزار مطمئن شوید و بعد وسیله را به او بدهید. بسیار مهم است که کودک را در فعالیت‌های خود شریک کنید و باهم برای ساخت یک خانه درختی وقت بگذارید. بهترین سنی که آن‌ها می توانند از ابزاری مانند مته برقی بدون سیم استفاده کنند؛ ۱۳ سالگی است. زمانی که کودک به کار با ابزار وتجهیزات علاقه نشان می‌دهد؛ باید به این علاقه توجه کرد. جعبه ابزاری مناسب با سنش برای او تهیه کنید و همه ابزارهایی را که می تواند از آن استفاده کند در جعبه ابزارش قرار دهید وقتی علاقه کودکان را جدی می‌گیرید و آن‌ها را در فعالیت های خود شرکت می‌دهید احساس بزرگ بودن و مهم بودن پیدا می‌کنند و اعتماد بنفس و خودباوری در آن‌ها افزایش می‌یابد. آموزش صحیح و درست استفاده از ابزار به بچه‌ها یکی از مهارت‌های حیاتی است که هر پدر و مادری باید به فرزند خود آموزش دهند.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *