تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

چه زمانی به کودک بیاموزیم که مداد را در دست بگیرد؟

وقتی والدین شروع به فرستادن کودکانشان به مدرسه می‌کنند ممکن است از خود بپرسند که زمان مناسب برای آموزش نحوه درست گرفتن مداد در کودک چه وقتی است. کودکان تا قبل از ۴ سالگی فاقد قدرت مناسب و مهارت‌های حرکتی خوب برای مداد در دست‌گرفتن هستند، هرچند حول وحوش سنین ۵ تا ۶ سالگی کودک می‌تواند از طریق در دست‌ گرفتن مداد نحوه استفاده موثر از ماهیچه‌های دست خود را بیاموزد. بنابراین بهتر است نحوه درست گرفتن مداد در کودک را تنها در این دوره سنی به او بیاموزید.

چگونه به کودک کمک کنیم تا مداد را درست در دست بگیرد؟

در اینجا چند روش مطرح شده است که شما می‌توانید از آن‌ها برای کمک به درست در دست‌گرفتن مداد در کودک خود استفاده کنید:

۱. از مدادهای کوتاه‌تر استفاده کنید

هنگامی که موضوع آموزش نحوه در دست گرفتن مداد در کودک مطرح می‌شود باید توجه کنید که استفاده از مدادهایی با سایز مناسب دست کودک از اهمیت فراوانی برخوردار است. اکثر والدین احساس می‌کنند که مداد بلندتر گزینه بهتری است، هرچند ممکن است اینطور نباشد. شما باید روند آموزش در دست گرفتن مداد را با دادن مداد کوتاه‌تر به کودک خود شروع کنید زیرا در دست‌گرفتن آن‌ها آسان‌تر است و به کودک کمک می‌کنند روی مداد تسلط بهتری داشته باشد.

۲. قانون ۳ انگشتی را به خاطر داشته باشید

قانون ۳ انگشتی یا گیره ۳ پایه برای نگهداشتن درست مداد در دست مهم است. از کودک بخواهید تا از انگشت شصت، انگشت اشاره و انگشت وسطی خود و با اعمال فشار برابر از جانب تمام انگشتانش مداد را در دست بگیرد.

۳. اطمینان حاصل کنید که زمان مناسبی را انتخاب کرده‌اید

معرفی نحوه درست گرفتن مداد در کودک باید هنگام آمادگی کودک برای انجام این کار تمرین شود. مطمئن شدن در مورد زمان مناسب این کار دشوار است، هرچند ما پیشنهاد می‌کنیم که همزمان با آماده شدن کودک برای رفتن به کودکستان، شما هم شروع به آموزش نحوه مداد در دست‌گرفتن به او کنید. البته ایده خوبی نیست که اگر کودک به روش غلط مداد در دست‌گرفتن عادت کرد این روند را به تاخیر بیندازید زیرا ترک دادن این عادت غلط در کودک ممکن است دشوار باشد.

۴. مقدار مناسب فشار وارد کرد

اگر فشار وارده از جانب انگشتان کودک کم باشد در اینصورت ممکن است رد مداد روی کاغذ کم‌رنگ بیفتد؛ از سوی دیگر فشار مضاعف ممکن است منجر به پاره شدن کاغذ یا شکستن نوک مداد شود. بنابراین آموزش به کودک برای وارد کردن فشار بهینه به مداد امر مهمی است. هرچند بهتر است آموزش به تدریج انجام شود و اجازه دهید کودک به روند در دست‌گرفتن مداد مسلط شود زیرا دادن دستورالعمل ها به کودک به صورت یکجا ممکن است منجر به گیج شدن او شده و حتی سبب بیزاری کودک از نوشتن شود.

۵. نوشتن را تبدیل به یک فعالیت سرگرم‌کننده کنید

اگر یادگیری توام با سرگرمی شود در اینصورت خواهید دید که کودک شما از یادگیری لذت بیشتری می‌برد و همچنین سریع‌تر نیز یاد می‌گیرد. هرگز کودک را در حالتی که حوصله نوشتن ندارد تحت فشار قرار ندهید و همچنین تمرین نوشتن را به یک وظیفه یکنواخت و یکجانبه تبدیل نکنید. کودکان کم سن‌وسال بازه توجه بسیار محدودی دارند و اگر چیزی سرگرم‌کننده نباشد علاقه خود را به آن از دست می‌دهند. جلسات تمرین نوشتن را در حالت کوتاه، نوسانی و توام با سرگرمی برگزار کنید.

نکات مهمی در رابه با درست گرفتن مداد در کودک

نکاتی که ممکن است مایل باشید در آموزش نحوه درست گرفتن مداد در کودک مدنظر قرار دهید:
  • قبل از شروع به آموزش نحوه درست گرفتن مداد در کودک، با گرفتن مداد در دستتان به او نشان دهید که چگونه این کار را انجام دهد. کودکان در صورت مشاهده موارد آموزشی تمایل بیشتری به یادگیری از خود نشان می‌دهند تا اینکه موارد به صورت شفاهی برایشان بیان شود.
  • کودک از طریق مشاهده موارد فراوانی می‌آموزد و بنابراین مهم است که شما الگوی خوبی برای کودکتان باشید. در صورتی که خودتان طرز درست انجام کاری را رعایت نکنید کودکتان هم تکنیک صحیح آن کار را یاد نمی‌گیرد. باید بدانید که انواع مختلف مداد در بازار موجود است، در نتیجه ما پیشنهاد می‌کنیم یک مداد گوشه‌دار انتخاب کنید زیرا به درست گرفتن مداد در کودک کمک می‌کند.
  • گیره‌هایی هم در بازار موجود هستند و جهت فراهم کردن پشتیبانی بیشتر برای انگشتان استفاده می‌شوند. شما ممکن است یکی بخرید و روی مداد کودک نصب کنید، هرچند اگر در مورد اینکه کدام یک از این گیره‌ها مناسب کودک شما هستند تردید دارید ممکن است از معلم کودک در این مورد کمک بخواهید.
  • کودکان دوست دارند کارها را در زمان مناسب خود و به صورت گام به‌گام انجام دهند، بنابراین لازم است که شما صبروشکیبایی را در هر زمانی که قصد آموزش یک نکته جدید به کودکتان دارید تمرین کنید و همان قانون در اینجا هم صادق است. به کودک زمان بدهید که کل فرایند آموزش را به تدریج پشت سر بگذارد و متوجه باشید که خونسردی و صبوری شما کمک فراوانی به پیشرفت کودک می‌کند.
  • به کودک کمک کنید تا استفاده از سرگرمی به عنوان یک ابزار را بیاموزد، به طور مثال، شما ممکن است یک داستان در مورد فعالیت نوشتن سرهم بندی کنید مثلا ۲ انگشت اول مامان و بابا و بقیه ۳ انگشت هم بچه‌های آن‌ها باشند. قرار دادن چنین دستورالعمل‌های نمایشی و سرگرم‌کننده نه تنها سبب هیجانزدگی کودک در مورد یادگیری می‌شود بلکه همچنین کودک را مجذوب و مشغول فعالیت موردنظر نگه می‌دارد.
  • اگر در مورد کمک به کودک برای یادگیری نحوه درست گرفتن مداد و نوشتن دچار مشکل هستید پس پیشنهاد می‌شود از یک کاردرمانگر کمک بگیرید. درمانگرها شما را در مورد راه‌ها و تکنیک‌های درست کمک به کودک برای نوشتن راهنمایی می‌کنند.
  • شما باید متوجه باشید به دلیل اینکه هر کودکی با کودک دیگر تفاوت دارد پس هر کدام از آن‌ها زمان و روش‌های مناسب خود را برای یادگیری مسائل دارند، بنابراین مقایسه کودک خودتان با سایر کودکان ایده خوبی نیست. مهارت یافتن در نحوه درست نوشتن نیاز به تمرین و ممارست دارد و شما باید منشاء الهام‌بخشی به کودک و تشویق او باشید.
 
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *