تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

چهار مهارت در کودکان

مهارت نوشتن:

یکی از اصلی ترین مهارت های دست ورزی که در گفته بزرگان نیز بر اهمیت آن تاکید شده و متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته و در مدل های آموزشی بهینه دنیا بسیار بر آن تکیه می شود مهارت صحیح نوشتن و زیبانوشتن است. این مهارت که در قالب هنر کالیگرافی مطرح است به فرد آموزش نحوه نگارش صحیح و ساختار حروف را آموزش خواهد داد و از همان ابتدای کودکی در ذهن فرد نهادینه خواهد شد و پس از آن به عنوان یک مهارت ، اصول و قواعد نوشتن خط تحریر زیبا در فرد شکل می گیرد و در بزرگ سالی با هدایت آن حتی منجر به یک هنر خواهد شد. تاکید این طرح بر انتقال شیوه های نوشتن صحیح اندازه و شکل حروف خط تحریر فارسی می باشد و آشنایی با اشکال و ساختار حروف و کلمات با ابزار ساده همچون مداد و خودکار مد نظر می باشد و از پرداختن به هنر خوشنویسی با قلم وسایر ابزار ها امتناع شده.

با استفاده از این مهارت فرزندان با ساختار های نوشتاری و زیبانویسی آشنا شده و یکی از معضلات اساسی در خصوص نوشتن در مدارس همچون املا و انشا با ایجاد لذت از نوشتن ، مرتفع خواهد شد.

ترغیب به نوشتن و رعایت اصول نه تنها ترس و دافعه موجود را از بین خواهد برد بلکه با اتخاذ روشهای متنوع ، جذابیت و انگیزه لازم برای نوشتن را فراهم می کند.

مهارت تا کردن (اریگامی):

مهمترین مهارت لازم جهت ساخت یک کاردستی و یا اولین ابزار لازم برای ساخت یک مدل دستی برای بچه استفاده از کاغذ می باشد و حتی ساخت اولین موشک کاغذی دست ساز به عنوان اولین دستاورد یک کودک دنیای جدیدی برای او خواهد ساخت ولی متاسفانه محدود بودن مهارت والدین و حتی برخی از مربیان در ارائه مدل های جدید باعث رکود و آسیب جدی در استفاده از این مهارت می شود.

تاکردن و به عبارتی اریگامی ، هنری است که در آن خوب دیدن، تمرکز ذهن و بکارگیری ظرافت دستان بسیار مهم و مورد توجه است. هدف این مهارت خلق طرح های جالب با کاغذ به کمک تاهای هندسی است و به نوعی پرورش و هماهنگی ذهن و دست می باشد و از اهداف اصلی آموزش این مهارت در دوره هنر و خلاقیت می باشد.

مهارت برش زدن:

خیلی از مواقع نیاز است برای ساخت اشکال و یا طرحها از برش دادن استفاده نمود این مهارت در ذهن کودک فضایی جسورانه فراهم می کند و غلبه بر ترس را به فرزندان القا خواهد کرد برش با توجه به محدوده ها و الگوها بسیار در ایجاد یک مهارت ذهنی – چشمی – دستی موثر است و کودکان را به تجمیع حواس و افزایش دقت سوق خواهد داد ضمن اینکه فرایند استفاده از قطعات و چسباندن در کنار هم فضای فانتزی تر و هیجان انگیز برای او خواهد ساخت.

مهارت نقاشی و رنگ آمیزی:

نقاشی به عنوان اولین هنر دستی کودکان و یکی از جذابترین مهارتهای این رده سنی می باشد و کودک بر اساس ذوق و سلیقه و احوالات درونی خود اقدام به رنگ آمیزی و نقاشی بر روی سطوح مختلف می نماید.

با استفاده از شیوه های گوناگون می توان زمینه افزایش خلاقیت و راه حل مسئله را به کودک انتقال داد و نیز از بن بست های فکری و آموزشی جلوگیری نمود. در این مهارت انواع تکنیک های رنگ آمیزی و نقاشی به فرزندان آموزش داده می شود و در مقاطع بالاتر به فلسفه و تاریخچه بروز و پیدایش این روشها اشاره خواهد شد تا فرزندان با اطلاعات کامل از متدهای آموزشی برای خلق اثر از شیوه مناسب بهره برند.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

wpChatIcon
wpChatIcon