تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

چطور کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

چطور کودکمان را برای رفتن به مدرسه بیدار کنیم؟

صبح زود از خواب بیدار شدن یکی از مشکلات خانواده‌هایی است که کودکشان به مدرسه برود زیرا اغلب کودکان در این ساعات روز بدخلق هستند.

صبح زود از خواب بیدار شدن، مشکل بسیاری از کودکان است اما با راهکارهایی ساده و کاربردی می‌توان کاری کرد که کودکان این روزها را بهتر سپری کنند، یکی از بهترین آن‌ها زود خوابیدن است، بچه‌ها از 5 تا 12 سالگی، حداقل به 10 الی 11 ساعت خواب شبانه نیاز دارند تا در طول روز انرژی کافی داشته باشند. اگر کودکان کمتر از 11 ساعت در شب بخوابند، هم با اختلال تمرکز مواجه می‌شوند و هم در ساعت‌های ابتدایی روز، خسته و بی‌حوصله خواهند بود، از این رو، اگر واقعا امکان خوابیدن بچه‌ها در ساعت 9 شب وجود ندارد، امکان 1 تا 2 ساعت خواب عصرگاهی را برای آنها فراهم کنید. این 1 یا 2 ساعت، نباید نزدیک به ساعت‌های پایانی شب باشد و بهتر است نیم ساعت پس از صرف ناهار، یعنی حدود ساعت 2 تا 4 عصر باشد؛ اگر کودکان این 2 ساعت خواب عصرگاهی را داشته باشند، می‌توانند تا حدود 10 و نیم شب هم بیدار بمانند و به دلیل کامل شدن چرخه خواب شبانه روزی‌شان، صبح‌ها به سختی از خواب بیدار نخواهند شد.

قبل از خواب، شیر و بادام بخورند

والدین باید کاری کنند تا کودکان خواب عمیق و آرامی را در طول شب تجربه کنند تا صبح‌ها راحت‌تر از خواب بیدار شوند، نوشیدن یک لیوان شیر با پنج عدد بادام خام آسیاب شده می‌تواند راه مناسبی برای تجربه خواب آرام در کودکان باشد. نوشیدنی بادام و شیر باعث افزایش ترشح سروتونین در بدن می‌شود، این نوشیدنی باعث ایجاد آرامش روانی در کودکان می‌شود و می‌توانند بعد از خوردن آن با آرامش بیشتری بخوابند، اما مراقب باشید هر نوع نوشیدنی باید حداقل یک ساعت قبل از ساعت خواب به بچه‌ها داده شود تا آنها به دلیل احساس نیاز به ادرار، از خواب بیدار نشوند و چرخه خوابشان به هم نخورد.

تهیه یک صبحانه گرم برای کودکان را فراموش نکنید

یکی از بهترین راهکارها برای تشویق فرزندان به بیدار شدن راحت در صبح زود، آماده کردن یک صبحانه گرم و شیرین است؛ پیچیدن بوی نان تازه، چای، مربا، قهوه یا تخم مرغ گرم باعث تحریک اشتهای کودکانی که صبح‌ها بدخلق هستند، می‌شود و آنها را برای بیدار شدن با اشتیاق آماده می‌کند.

فرزندانتان را با آرامش بیدار کنید

یکی از اشتباه‌های رایج بزرگ‌ترها برای بیدار کردن بچه‌ها در ساعت‌های اولیه روز، بیدار کردن آنها با عجله و سر و صدای زیاد است، بچه‌ها با شنیدن صدای بالا در ساعت‌های اولیه روز، بدخلق می‌شوند و این بدخلقی، اثر روانی منفی در تمام طول روز روی روان آنها می‌گذارد. والدین برای بیدار کردن بچه‌ها، ابتدا درِ اتاق آنها را با آرامش باز و سپس یک چراغ با نور کم روشن کنند؛ در نهایت هم بچه‌ها را با نوازش و الفاظ زیبا و محبت آمیز، تشویق به بیدار شدن برای خوردن یک صبحانه دسته جمعی و آغاز روزی شاد کنند.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *