تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

چاقی در دانش­ آموزان و دانشجویان

از عوامل اساسی توسعه پایدار و همه جانبه، توجه ویژه به جمعیت جوان به ویژه دانش­ آموزان و دانشجویان است. پرورش استعدادها و قابلیت­ های آن­ها هماهنگ با نیازها و تحولات جامعه، زمینه تحول و پیشرفت یک کشور را فراهم می­سازد. ورود به مدرسه و دانشگاه موقعیت حساسی است که اغلب با تغییرات مهمی توأم بوده و موجب مشکلات جدید در روابط و سازگاری با محیط با توجه به تفاوت­ های شخصیتی می­ گردد. آن­ها به طور معمول طیف وسیعی از حالت­ های هیجانی را تجربه می­ کنند، حالت­ های هیجانی مثل عصبانیت، غمگینی، اضطراب، بی­قراری و… ناشی از مشکلات تحصیلی، نداشتن تفریح و سرگرمی مناسب، نگرانی­ های مالی، داشتن یک زندگی تکراری و… فرد را آسیب پذیر کرده و زمینه بروز مشکلات بیشتری را بوجود می ­آورد. یکی از مشکلاتی که بخاطر شرایط و موقعیت خاص تحصیلی، احتمال بروز آن در بین دانش­ آموزان و دانشجویان بالاست چاقی و اضافه وزن است. دلایل متعددی برای چاقی مورد نظر است اما در حین تحصیل باید به عادت­های غلط تحصیلی و مطالعه اشاره کرد. این عادت­ های غلط یا نداشتن مهارت­ هایی از قبیل مدیریت زمان، تمرکز، برنامه­ ریزی، مطالعه، تندخوانی،تست زنی و… باعث استرس و اضطراب و گاهاً افسردگی و نشخوار فکری می­شوند که اینها به نوبه خود در چاق شدن افراد مؤثر هستند. چاقی نیز اثرات مخرب جسمی و روانی زیادی با خود بهمراه دارد طوری که باعث کاهش کیفیت زندگی، افزایش خطر بیماری­ های متعدد جسمی و در نهایت افت تحصیلی می­شود. عادت­ های غلط مطالعه و تحصیل باعث بروز هیجانات منفی یا نوسانات هیجانی مثبت و منفی به شکلی شدید می­ شود و آرامش را از فرد سلب می­ نماید. هیجان مثبت به نوعی درگیری خوشایند و لذت ­بخش است. افرادی که هیجان مثبت زیادی دارند، معمولا احساس می­ کنند که علاقمند هستند، انرژی زیادی دارند، هوشیارند و در آن لحظه خوشبین هستند اما افرادی که هیجان مثبت کمی دارند، معمولا احساس می­ کنند کسل، بی­ علاقه و بی­ حال هستند. هیجان منفی ویژه مشغله ناخوشایند است. افرادی که هیجان منفی زیادی دارند معمولا احساس نارضایتی، نگرانی و تحریک ­پذیری می­ کنند و در آن لحظه بدبین هستند. هیجان مثبت باعث رفتار گرایشی می­ شود یعنی علاقه به انجام کارهای متنوع، حال آنکه هیجان منفی کناره­ گیری و اجتناب را حمایت می­ کند یعنی انجام ندادن کاری خاص. اگر نوسانات هیجانی زیاد شود ممکن است افراد به پرخوری عصبی تمایل پیدا کنند و چاق شوند. در این راستا اگر دانش­ آموزان و دانشجویان عادت­ های غلط مطالعه را شناسایی کنند و از آن­ها اجتناب کنند از بروز مشکلات این چنینی پیشگیری خواهد شد. در زیر به بعضی از این عادت­های غلط که منجر به افزایش وزن می­گردد اشاره می­ شود:
  1. بلندخوانی: بلندخوانی علاوه بر مشکلاتی از قبیل کاهش عمر مطالعه، سر و صدا کردن و ایجاد عصبانیت در فرد و دیگران، کاهش سرعت مطالعه و دلخوشی الکی دالّ بر دانستن، باعث صرف انرژی روانی زیادی در فرد شده و علاقه به خوردن غذا و مایعات را در فرد افزایش می­دهد.
  2. مطالعه در حین راه رفتن: علاوه بر کاهش زمان مطالعه و کاهش تمرکز، بخاطر ایجاد خستگی زودرس عامل چاقی و پرخوری است.
  3. خواندن بیش از حد و بی وقفه: به علت ایجاد اضطراب و تشویش ذهنی در بلندمدت باعث چاقی می­شود
  4. از ساده به مشکل خواندن : به علت تحلیل انرژی و از بین بردن انگیزه در بلندمدت باعث سرخوردگی و غمگینی می ­شود و زمینه را برای افزایش وزن فراهم می­سازد.
  5. مطالعه در حین خستگی: باعث افزایش پرخوری و پناه بردن بهخوردن مایعات جهت آرامش می­شود.
  6. صرف وقت زیاد برای بخشی از مطالب و کمبود وقت برای مطالب دیگر: باعث استرس­ های بعدی شده و استرس هم به نوبه خود باعث چاقی می­شود.
  7. شرایط بد محیطی: دمای نامناسب، نور کم، سر و صدا، اتاق بزرگ یا کوچک، بی­نظمی یا به هم ریختگی اتاق و… همه اینها باعث خستگی زودرس شده و مقدمات پرخوری و چاقی را فراهم می­کنند.
 
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *