تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

ورزش، ضرورتی در دوران تحصیل دانش آموزان

ورزش در شادابی دانش آموزان و بالا رفتن میزان یادگیری آنها در کلاس درس تاثیر زیادی دارد، در طی سالهای اخیر با ارایه طرح هایی در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی، طرح حیاط پویا، دانش آموزان فعالیت های شاد ورزشی را انجام می دهند.

ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه کوشش برای یادگیری و کاهش دغدغه و اضطراب و آشنایی با شخصیت و دیدگاههای دانش آموزان می تواند در روزهای اول مدرسه صورت پذیرد و کاهش افسردگی، کاهش اضطراب، فراهم آوردن سپری برای مقابله با استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری از جمله فواید مهم ورزش است.

آمادگی جسمانی دانش آموزان یک امر بنیانی و اساسی است که سلامت و قدرت افراد اجتماعی را تضمین می کند، دانش آموزی که قدرت و کارایی لازم بدنی را دارد قادر است وظایف و کارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام دهد و توانایی لازم را برای گذراندن اوقات فراغت یا مقابله با پیشامدهای ناگهانی به دست آورد چنین فردی از بیماری و نارسایی‌ها و نواقص جسمی به دور خواهد ماند و استقامت، چابکی، ‌ انعطاف پذیری و سرعت از ویژگی‌های چنین دانش‌آموزی است.

فعالیت های ورزشی دانش آموزان در مقطع های متفاوت تحصیلی به چه صورتی انجام می شود؟

تربیت بدنی برای مقطع های متفاوت تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا دوره متوسطه مشخص است، برای مربیان تربیت بدنی هم کتاب هایی تهیه شده و برای پایه های تحصیلی انجام این موارد، تکلیف شده و علاوه بر این فعالیت های دیگری هم انجام می شود.

برای دوره ابتدایی از سوی وزارتخانه معین شده که حرکات بنیادین انجام شود و در دوم ابتدایی آموختن حرکات ژیمناستیک، سوم ابتدایی طرح شنا بوده که به دلیل نبودن قابلیت اجرایی، مهارت های هندبال یاد داده می شود، برای دوره چهارم طناب زنی، دوره پنجم تیس روی میزو برای پایه ششم مهارت های دو میدانی آموزش داده می شود، یعنی دانش آموزان تا پایان سال تحصیلی غیر فعالیت های ورزشی، مهارت های ورزشی را می آموزند.

این رشته ها در دوره متوسطه در چند رشته است و آیا دانش آموزان پیشرفته تر کار می کنند؟

در دوره متوسطه برای سه مقطع رشته های هندبال، والیبال و بسکتبال در سه پایه متوسطه در نظر گرفته شده است که دانش آموزان هر پایه ای موظف به انجام فعالیت های ورزشی در طول سال تحصیلی هستند و در دوره متوسطه دوم این فعالیت ها به صورت تکمیلی کار می شوند.

مربیان برای دانش آموزان پایه هفتم ورزش بسکتبال، پایه هشتم والیبال و پایه نهم هندبال را کار می کنند.

در دوره متوسطه دوم این رشته ها به صورت پیشرفته تر با دانش آموزان کار می شوند، بخشی از این برنامه ها به دانش آموزان در ساعت ورزش آموزش داده می شود و مابقی برنامه ها در فضای مدرسه و متناسب با حیاط و با توجه به امکانات مدرسه انجام می شود.

فعالیت های ورزشی در مدارس برای دانش آموزان دختران و پسر به طور یکنواخت برنامه ریزی شده است و با آموزش مهارت ها در زمینه فاکتورهای آمادگی جسمانی با دانش آموزان کار می شود.

در مهارت ورزشی والیبال، بستکبال و آمادگی جسمانی بر روی سیستم بدنی افراد کار می شود و انجام ورزش دو میدانی موجب تقویت قلب و عروق و بالا رفتن استقامت قدرت عضلانی دانش آموزان می شود و در مهارت بستکبال، آموزش ها به صورت تخصصی بوده که همان فاکتورهای آمادگی جسمانی است.

ساعت ورزش را در شادابی آموزان و افزایش قدرت یادگیری آنها چطور ارزیابی می کنید؟

ورزش در شادابی دانش آموزان و بالا رفتن میزان یادگیری آنها در کلاس درس تاثیر زیادی دارد، اکنون در مدارس ساعت ورزش برای دانش آموزان کم است و در طی سالهای اخیر با ارایه طرح هایی در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی، طرح حیاط پویا، دانش آموزان فعالیت های شاد ورزشی را انجام می دهند و هدف از این برنامه این است که دانش آموز هم در زنگ ورزش و هم در زنگ استراحت با انجام حرکات بازی مشغول به فعالیت باشد.

برای دانش آموزان المپیادهای ورزشی هم برگزار می شود؟

علاوه بر این در طی پنج سال اخیر برای شادابی دانش آموزان المپیاد ورزش درون مدرسه ای با هدف مشارکت دانش آموزان در این برنامه ها انجام می شود.

دانش آموزان در المپیاد دورن مدرسه ای شرکت می کنند و مسابقات کلاسی توسط خود دانش آموزان با حضور داور انتظامات و و کمیته های تخصصی که برای آنها پیش بینی شده انجام می شود.

مربی های تربیت بدنی در بهبود این شرایط و شادابی دانش آموزان تا چه اندازه موثر هستند؟

در کل مدارس استان تعداد مربی های تربیت بدنی کم هستند، اما بر مبنای سیاست های وزارتخانه برای مربیان دوره های باز آموزی و کارگاه های آموزشی ضمن خدمت انجام می شود.

برگزاری این کلاسها با هدف به روز رسانی اطلاعات مربیان تربیت بدنی انجام می شود، و علاوه بر این امسال کتاب راهنمای درس تربیت بدنی برای مربیان تهیه شده و به آنها تحویل داده می شود.

امکانات ورزشی در نواحی و مناطق مدارس استان چطور است و این فعالیت ها تا چه اندازه موجب کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان می شود؟ این امکانات در مدارس غیر انتفاعی کمتراند، اما در مدارس دیگر امکانات ورزشی موجود هست، در مدارس شهر اصفهان با توجه به جمعیت زیاد دانش آموزی این امکانات جوابگوی دانش آموزان نیست و حضور ۸۰۰ نفر دانش آموز یا بیشتر در یک مکان با محدودیت فضا تناسبی ندارد و این مشکل شهرهای بزرگ است. با توجه به وجود همه این مشکلات، در صورتی که امکانات ورزشی را در محیط مدارس و خارج از وقت کلاس درسی برای دانش آموزان فراهم کنیم و زمینه تعامل برای استفاده مردم و دانش آموزان از ورزشگاه ها و محیط های ورزشی بیشتر شود، در واقع زمینه شادابی بیشتر دانش آموزان در مدرسه هم امکان پذیر شده و از بروز آسیب های اجتماعی پیشگیری شده و به سلامت جامعه کمک خواهد کرد.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *