تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

والدین چگونه می‌توانند کودکان را از خوردن تنقلات شیرین منصرف کنند؟

بسیاری از کودکان میل شدیدی به خوردن تنقلات شیرین دارند. اگر به طور مداوم با تقاضا‌ها و اصرار‌های کودک برای برای خوردن تنقلات شیرین مواجه هستید، وقت آن رسیده که شیوه مناسب تغذیه کودک و برخورد با این نوع رفتار او را یاد بگیرید. فرزند سه ساله که همیشه در خانه دنبال خوراکی‌های شیرین می‌گردد. او از صبح تا شب بعد از هر وعده غذایی دنبال کوکی‌ها و آب‌نبات‌های خوشمزه است. حتی زمانی که کاملا سیر باشد، نمی‌تواند از علاقه خود برای خوردن شیرینی دست بکشد. مادر این کودک اشاره می‌کند، نه گفتن به خواسته کودک، باعث آشفتگی و داد و بید کودک شود؛ اما مشکل اینجاست که مصرف بیش از حد قند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دو را در کودکان افزایش می‌دهد. از طرفی خوردن تنقلات شیرین شکم آن‌ها را به طور کاذب پر می‌کند و جلوی رسیدن مواد مغذی به بدن آن‌ها را می‌گیرد. مصرف مقدار معینی شیرینی در روز برای کودکان ایرادی ندارد؛ اما آن‌ها نباید بیش از شش قاشق غذاخوری در طول روز شکر مصرف کنند. به کمک روش‌های مناسبی می‌توانید عادت زیاد شیرینی خوردن بچه‌ها را از سرشان بیندازید.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از خوردن تنقلات شیرین توسط کودکان

۱ـ شیوه مناسبی برای خوردن تنقلات شیرین در نظر بگیرید

وظیفه شما به عنوان پدر و مادر این است که شیوه مناسبی را برای غذا خوردن کودک تعیین کنید. البته نباید به هیچ وجه از قوانین متحکمانه استفاده کنید؛ زیرا ذهنیت مثبت کودک را در مورد رژیم غذایی مناسب و نحوه صحیح غذا خوردن تغییر می‌دهد. می‌توانید یک یا دور روز در هفته به کودکان اجازه دهید که خودشان برای نحوه غذا خوردن تصمیم بگیرند. آگاهی کودک از نوع رفتار مناسب مانع داد و بیداد و ناآرامی آن‌ها خواهد شد؛ زیرا می‌دانند که به موقع قادر به پیاده کردن نظرشان هستند.

۲ـ سبد غذایی خود را تغییر دهید

اگر کابینت و انبار مواد غذایی خودتان را با تنقلات شیرین و آبنبات پر کنید، احتمال بیشتر دارد که کودکان سراغ این خوراکی‌ها روند. اگر خوراکی‌های شیرین در کابینت وجود نداشته باشد، پاسخ منفی شما به تقاضای آن‌ها آسان‌تر است. به جای خوراکی‌های شیرین، سبد غذایی خودتان را از میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات، آجیل و غذا‌های مغذی پر کنید. اگر اصرار کودک و پافشاری او را برای خوردن شیرینی‌ها ادامه دارد، می‌توانید دو یا سه بار در هفته به او کوکی‌های کوچک یا گرانولای کره بادام زمینی بدهید. مقدار شکر این خوراکی‌ها بسیار کم است و حدود دو یا سه قاشق چایخوری است.

۳ـ از خوراکی‌های شیرین به عنوان پاداش استفاده نکنید

اگر از آب‌نبات یا شکلات برای تشویق بچه‌ها و به عنوان پاداش استفاده کنید، آنها یاد می‌گیرند که غذا را نه به دلیل گرسنگی، بلکه به عنوان پاداش، لذت یا سرگرمی بخورند. به مرور که بزرگتر می‌شوند، در صورت داشتن کوچکترین احساس ناراحتی یا شادی، سراغ خوردن شیرینی می‌روند. این شیوه باعث تقویت رفتار خوردن عصبی در بچه‌ها می‌شود.

۴ـ منحرف کردن ذهن کودک

زمانی که کودک شما تقاضای شیرینی و شکلات دارد، سعی کنید ذهن او را با خوراکی یا کار‌های دیگری مشغول کنید. به جای اینکه به تقاضای او با کوکی‌ها پاسخ دهید، یک بازی انجام دهید، پازل بسازید یا با هم آهنگ گوش کنید و فیلم ببینید. در بسیاری از مواقع هوس خوردن شیرینی را فراموش می‌کنند؛ چون در واقع گرسنه نبودند و فقط احساس خستگی داشتند.

۵ـ همیشه فردایی هست

اگر کودک شما برای امروز بستنی خورده و دوباره تقاضا کند، به او بگویید که فردایی هم وجود دارد و در همین زمان دوباره می‌تواند بستنی بخورد. می‌توانید با مکالمه تقاضای کودک را در جهت مناسب‌تری هدایت کنید. برای آنها در ابتدا قبول این موضوع و منتظر ماندن سخت است، اما به مرور یاد می‌گیرند که فردا هم روز دیگری است و می‌توانند از آن لذت ببرند.

۶ـ از ارزش خوراکی‌های شیرین کم کنید

وقتی تنقلات شیرین را در مرکز اهمیت و توجه قرار دهیم، کار خودمان را سخت کرده‌ایم. به جای اینکه مدام به کودک بگویید بروکلی‌ها را بخورد یا خوردن بستنی هیچ فایده‌ای ندارد، باید او را تشویق کنید که در صورت خوردن بروکلی‌ها، می‌تواند یک خوراکی شیرین هم بخورد. سعی کنید با نوع کلمات، حرکات بدن و صورت کودک را به خوردن خوراکی‌های مغذی تشویق کنید.

۷ـ خوراکی‌های شیرین را ممنوع نکنید

مطالعات نشان داده است که این تکنیک بیشتر باعث می‌شود که بچه‌ها به خوراکی‌های شیرین اشتیاق پیدا کنند. این خوراکی‌ها همه جا هستند؛ در مدرسه، ورزش‌ها، اردو‌های تفریحی و مهمانی‌ها. برای همین کودکان باید بیاموزند که چگونه از لحاظ ذهنی خودشان را برای خوردن این خوراکی‌ها آماده کنند، آرام آرام آن را بخورند و کاملا مزه آن را احساس کنند و قبل از سیر شدن، از خوردن دست بکشند.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *