تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

هوش طبیعت گرا چیست و تقویت هوش طبیعت گرا چگونه است

تصور می‌شود که هوش طبیعت گرا بی تردید هوشی می‌باشد که به پیشینیان دام گستر و جنگل نشینان و دهقانان مدد می‌رساند تا متوجه شوندکه چه حیوانات و گیاهانی خوردنی و غذایی می‌باشند. این هوش منشا در نیازمندی‌های بشرهای نخستین دارد. زیرا دوام و زندگانی آنان اصولاً به آگاهی‌های آن‌ها از اقسام گیاهی و جانوری مفید و مطلوب و زیان بخش مربوط می‌شد. همچنین هوش طبیعت گرا امکان دارد به آدم‌های نخستین مدد رسانده باشد تا الگوریتم‌ها ، اشکال وتحولات محیط اطراف خود و زیست بوم را متوجه شوند بدین گونه قادر به نمو بودنند و دوام خود را نگه دارند و معیشت خود را ادامه دهند. هوش طبیعت گرا در آن قسمت از مغز جای دارد که مسئولیت درک و شناخت الگوریتم‌ها ، نمونه‌ها ، نقشه‌ها ، شناخت مغایرت‌های پدیده‌ها و گروه بندی آنان و برقراری رابطه میان اجزای طبیعت را به گردن دارد. از اعمال مشهودهوش طبیعت گرا می توان به این موارد اشاره کرد : رده بندی کردن ، نظام دهی کردن ، گروه بندی کردن ، تطبیق دادن ، برابری کردن ، مشخص کردن ، تقسیم کردن ، لیست بندی کردن ، مرتب کردن ، تنظیم کردن ، مختصر کردن ، ثبت کردن ، رسم کردن و … . در تمدن‌هایی که فاقد دانش رسمی می‌باشند و علم توسعه یافته‌ی زیادی نداشته‌اند افرادی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند زیادترین توانایی را در رده بندی کردن و گروه بندی حیوانات و گیاهان دارند. در حالی که در تمدن‌های توسعه یافته افراد طبیعت گرا زیست شناسانی هستند که رده‌ها و نژادها را باز شناسی کرده و آنان را در الفاظ تایید کرده و به گونه رسمی سازمان دهی می‌کند. هوش طبیعت گرا به مرتبط ساختن آگاهی و مفروضات به پیرامون طبیعی یک فرد ارتباط دارد. هوش طبیعت گرا آخرین هوشی می‌باشد که توسط گاردنر توصیف شده است. اشخاصی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند تمایل زیادی به طبیعت و فضایی که در آن زندگی می‌کنند دارند. توانمندی رویش و نمو و پروراندن اقسام گوناگون حیوانات و گیاهان و لذت بردن از حفاظت و خانگی ساختن حیوانات از خصوصیات آن‌ها می‌باشد. به علاوه آنان توانایی آگاهی از دگرگونی‌های شرایط طبیعی و اقلیم محیط و دیگر کاردکردهای همانند را در فضای اطراف خود دارند. همچنین آن‌ها در دسته بندی رده‌ها و دسته‌های گوناگون محیط زیست توانایی زیادی دارند. اشخاصی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند هنگامی که مفاهیم و یا مسائل در بردارنده گردآوری مفروضات و داده‌ها و بررسی و تفکیک طبیعت و در بردارنده رابطه‌ی بسیاری با فعالیت ها و پدیده‌هایی که در طبیعت با اهمیت و شاخص هستند باشند ، سریع‌تر آن مباحث را فرا می‌گیرند. این افراد غالباً از موضوعات بیگانه یا موضوعاتی که رابطه جزیی یا هرگز رابطه‌ای با طبیعت ندارند ، احساس رضایتمندی نمی‌کنند. در ارتباط با تحولات و دگرگونی‌هایی که با هر موسم و هر ماه در چگونگی حیات و زیست و خوراک سایر پدیده‌ها ایجاد می شود عکس العمل مشهودی دارند. به علاوه مایل هستند آگاه شوند که وسایل و تجهیزاتی که توسط انسان تولید شده است قبل از ساخته شدن چه فازهایی را طی می‌کنند.

هوش طبیعت گرا در کوکان

کودکانی که از هوش طبیعت گرا برخوردار هستند ، بر کنش افراد ، طبیعت و عملکردها و مکان زیست سایر جانداران راغب هستند. این کودکان توجه و کنجکاوی بسیاری به جهان پیرامون و حیوانات و گیاهان به خصوصی دارند و این وابستگی از سن وسال کمتر زندگیش صورت می‌پذیرد. این کودکان آگاهی همگام با تمایل در ارتباط با تحولات و دگرگونی‌های خیلی جزیی محیط اطراف خود دارند و این به سبب ابعاد توسعه یافته حواس بینشی و ادرکی آنان می‌باشد. این هوشیاری بسیار آنان باعث می‌شود که خیلی زودتر از سایرین آگاه به مشابهت‌ها ، مغایرت‌ها و دگرگونی‌ فضای پیرامون خود شوند. همچنین این کودکان چیزهای‌ گوناگون را به راحتی گروه بندی می‌کنند و علاقمند به گردآوری و رده بندی پدیده‌هایی همانند پروانه‌ها ، سنگ‌های مختلف ، صدف‌ها و … می‌باشند.

تقویت و پرورش هوش طبیعت گرا در کودکان

  • کودکان را به نمایشگاه‌ها و گالری‌های پدیده‌های طبیعی و علوم زیستی ببرید
  • در مدارس یک کانون یادگیری طبیعت گرا بر پا کنید
  • کودکان را در امور طبیعت گرایانه در فضای بیرون مشابه قدم زدن در دامان طبیعت و یا محافظت از حیوانات و گیاهان مختلف مشغول کنید
  • کودکان را مشتاق کنید کلکسیونی از انواع پدیده‌های جانوری و گیاهی مهیا کنید و آن‌ها را طبقه بندی کنید
  • با استفاده از عکس ، فیلم ، داستان طریقه زندگی حیوانات و گیاهان مختلف را به کودکان نشان دهید
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *