در انجام هنر کاردستي شناخت دانش آموز از محيط و چيزهاي پيرامونش بيشتر مي شود.
يادمان باشد منظور از انجام کارهاي دستي تربيت متخصص نيست، بلکه هدف اصلي، بهتر آموختن، تقويت توانايي و شکوفايي استعدادهاي گوناگون و کمک به تربيت اجتماعي دانش آموز است.


به وسيله کاردستي دانش آموزان احتياجات رواني و اميال خود را ارضا» مي کنند و قادرند نقشه هايي براي حل مسائل خود طرح نمايند و حتي مقررات اخلاقي و اجتماعي را ضمن کار گروهي ياد مي گيرند و درست و نادرست را نيز تجربه مي کنند و دقت و تصور در آنان تقويت مي شود. امروزه در اکثر کشورهاي پيشرفته در سال هاي آغازين مدرسه و حتي قبل از مدرسه به کار عملي کاردستي اهميت زيادي مي دهند تا آنجايي که کودکان پس از گذشت چند سال از تحصيلشان دست به ابتکارات جالبي مي زنند.


کودکان در سال هاي آغازين تحصيل از طريق به کارگيري حواس و کاربرد استعدادها مانند کاردستي و ديگر هنرها با طبيعت و زندگي آشنا مي شوند و راه برخورد با مشکلات را درمي يابند و با واقعيتي آشنا مي شوند که در زندگي دچار مشکل و مسائلي مي شوند که بايد براي آنها با قدرت انديشه و تعقل راه حل هايي پيدا کند. بنابراين در اين دوره از زندگي آنان نقش معلمان و اوليا» مشخص مي شود و مربيان آگاه و روشن بين مي توانند تعليم نقاشي و کاردستي را آن چنان آموزش و يا هدايت نمايند که کودکان فقط تماشاگر نباشند، بلکه آنان در ساختن وسايل و ابزار و اسباب بازي ها دخيل باشند و کاربردها و فايده هاي آنها را درک کنند. اوليا  و معلمان نبايد شک کنند که کارهاي دستي در دوره تحصيل براي سرگرمي و وقت گذراني نيست، بلکه وسيله اي براي فراگيران است تا به کمک آن نقش واقعي خود را در جهان يافته و شخصيت خود را نيز پرورش دهند و از همين رو انجام کارهاي دستي يکي از بهترين ابزار تربيت شناخته شده است، چون بازي هاي ذهني آرام، کاردستي و نقاشي و…

 

به طور کلي فعاليت هايي هستند که با دستکاري کودک توام است و تجارب تربيتي گرانبهايي را براي کودکان به وجود مي آورد، زيرا در موقع ساختن کاردستي به آنها اجازه داده مي شود که بينديشند، ببينند، دست بزنند، عمل کنند و… آن وقت است که اتفاق تازه اي رخ خواهد داد و دانش آموز نيز به غناي فکري و عاطفي خواهد رسيد و محروميت دانش آموز از محرک کاردستي قابل جبران نيست و در دوره هاي بعدي رشد باعث اخلال مي شود و اگر برنامه هاي آموزشي در ساعت هنر متناسب با سن کودک باشد بسياري از مشکلات را حل مي نمايد و نشاط و شادابي و رضايت خاطر او را موجب مي شود و دانش آموزان دوره ابتدايي فعال، پرانرژي و علاقمند به کارهاي دستي و کنجکاو هستند و به پرسش در محيط و افراد و چيزهاي موجود مي پردازند، چرا که آماده و علاقمند به يادگيري هستند.

 


گفتيم که هنر کاردستي به تقويت حواس پنج گانه کمک شاياني مي کند و چون حواس تنها وسيله ارتباطي مستقيم فرد با عالم خارج است اهميت و ارزش حواس و همين طور نقش محرک هايي مانند کارهاي دستي که مي توانند حواس ما را ورزيده کنند را نمي توان منکر شد. کاردستي در به کارگيري عضلات و حواس مختلف کودکان و در نتيجه به وجود آوردن شناخت وافزايش دادن مهارت هاي جسمي، حسي و رواني و ذهني آنها بيش از پيش روشن و مشخص مي شود. معلمان بايد در برانگيختن خلاقيت در کودکان تلاش بيشتري کنند و در اين راه اوليا» نيز بايد پيگير هنر کاردستي توسط دانش آموزان باشند تا کودکاني سالم با انديشه هاي پربار و خلاق تر تربيت شود.
زنگ هنر را بايد به زنگ آزادي عمل تبديل کرد تا فراگيران بتوانند مستقل فکر کنند و به آن عمل نمايند و ذوق معلم و حتي اوليا» در تحريک پذيري دانش آموزان خيلي مهم است.


در عرصه کارهاي دستي بيش از آن که نتيجه و محصول کار جالب باشد، اجراي آن اهميت دارد، چون کودک احساس مي کند کاري مربوط به خودش را انجام مي دهد و به قدرت و توانايي خودش پي خواهد برد و محفوظش مي دارد.
بگذاريم ابتدا امنيت روحي رواني در کلاس حاکم باشد و به آنان فرصت زندگي کردن بدهيم و بگذاريم خيال و انديشه و خلاقيت بچه ها بي هيچ محدوديتي بتازد.


ساختن با گل و شکل سازي با مقوا، کاغذهاي رنگي، چسب و… ساختن با چوب و حتي چيزهاي دور ريختني براي فراگيران لذت بخش است. تهيه کاردستي با گل از کارهاي مورد علاقه کودکان است و هر دانش آموز در هر سني نمونه سازي با گل را دوست دارند و در کار با گل چون امکان کپي برداري از اشيا  کمتر وجود دارد، قوه خلاقيت کودک را به کار مي اندازد، شناسايي کودک به اشکال ساخته شده افزايش مي يابد، ارزش آن را درک مي کند و نوعي پرسش گري برايش به وجود مي آورد.
مي توان از مواد و مصالح ديگري نظير چوب و… براي بچه ها موقعيت هاي نشاط آور ايجاد کرد. با مقوا، کاغذهاي رنگي و چسب و قيچي و حتي چيزهاي مستعمل و بي استفاده کارهاي دستي لذت بخشي تهيه کرد، چرا که بريدن کاغذ با قيچي و چسباندن آنها به هم هماهنگي دست ها و چشم ها را موجب مي شود و دقت را نيز افزايش مي دهد. اوليا» با مهيا کردن وسايل کاردستي و معلمين با هدايت خلاقانه خود، دانش آموزان را جهت تجربيات تازه پرورش دهند. ساخت کارهاي دستي را جزئي از زندگي کودکان قرار دهند و کمک اوليا و مربيان بايد به موقع احتياج باشد و اگر احتياج حقيقي باشد راهنمايي صورت پذيرد و در صورت اشتباه از طرف دانش آموز، آنان را راهنمايي و تشويق کنيد، چون موارد گفته شده سبب افزايش علاقه و انگيزه براي انجام کارهاي دستي مي شود.


ايجاد نمايشگاه از کارهاي دستي آنان در مدرسه و…باعث پيشرفت فراگيران در تمام زمينه ها و بالاخص به دست آوردن استقلال فکري و امنيت رواني و اعتماد به نفس مي شود و نيز بزرگي را از کودکي مي آموزند.
انتظار مي رود که اوليا  و مربيان با همديگر در جهت رشد دانش آموزانمان در انجام کارهاي دستي در خانه و زنگ هنر در مدارس ابتدايي آنها را خلاقانه پرورش دهيم براي ايراني آباد و خلاق.