تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

مهارت های ضروری زندگی و آموزش آنها به کودکان قبل از ترک خانه 2

کار کردن در تابستان

اولین باری که یک فرد رزومه خود را برای کار می‌دهد با اهمیت سابقه کارآشنا می‌شود. نداشتن تجربه و سابقه کاری قطعا در اولین مصاحبه دردسرساز است. متأسفانه نوجوانان چون وقت خود را صرف فعالیت‌های پس از مدرسه و همچنین در تابستان صرف کلاس‌ها و سفرهای داوطلبانه کنند، فرصتی برای کار نیمه‌وقت ندارند. از نظر یکی از استادان دانشگاه متقاضیانی که در تابستان مشغول به کار هستند بسیار جذاب‌تر و بهتر از افرادی می‌باشند که به بدون تجربه مشغول به کار می‌شوند. سعی کنید در نوجوانی بچه‌ها را با مفهوم کار آشنا کنید.

آموزش شستشو و مرتب کردن لباس‌ها

برای بزرگ‌سالان شستشوی لباس‌ها جز مهارت های ضروری زندگی است. بهتر است کودکان خود را با شستشوی لباس‌ها و نحوه‌ی کار لباسشویی آشنا کنیم. شستن لباس‌ها زمان می‌برد و والدین نمی‌خواهند فرزندان‌شان به خاطر ندانستن تفاوت خشک‌کن و لباسشویی مورد تمسخر قرار بگیرند. بهتر است مادران لیستی از تمامی کارهایی که کودکان برای مرتب کردن و شستن لباس‌های خود به آن نیاز دارند، تهیه کنند.

مراقبت از وسایل

یکی از آگاهی‌های مشترک در مورد سازمان‌دهی و نگهداری از وسایل این است که همه‌چیز را در جای مناسب خود قرار دهید. این کار به‌نوبه‌ی خود می‌تواند باعث موفق شدن افراد در کارها و امور شخصی شود. بعضی از کودکان و افراد بزر‌گسال به‌صورت طبیعی در این مورد منظم هستند. البته والدین می‌توانند با استفاده از چک‌لیست‌ها و استفاده از ظروف برای جمع‌آوری وسایل، قفسه‌بندی اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌های مدرسه و همچنین دنبال کردن روال‌هایی نظیر مرتب کردن لباس‌ها و بسته‌بندی کیف مدرسه از شب قبل، به کودکان کمک کنند تا یاد بگیرند از وسایل خود به خوبی مراقب کنند و به افراد منظم‌تری در آینده تبدیل شوند.

آموزش نظافت منزل و مراقبت از آن

آموزش دادن به بچه‌ها در مورد تمییز کردن خانه و مراقبت از خانه یکی از بهترین مهارت های ضروری زندگی است. همین‌که از اهمیت تمییز نگه‌داشتن خانه برای آن‌ها بگوییم، درواقع ذهن آن‌ها را به‌خودی‌خود با این مسئله درگیر می‌کنیم. به بچه‌ها اجازه دهیم در تمییز نگه‌داشتن خانه کمک کنند؛ همین امر باعث می‌شود تا در مراحل بعدی زندگی خود به‌عنوان یک هم‌اتاقی و همچنین در ازدواج به عنوان همسر مسئولیت‌پذیرتر شوند. وظایف عملی مانند تمییز کردن توالت و یا تمییز کردن کف آشپزخانه به بچه‌ها آموزش دهیم . انجام دادن چنین کارهایی به بچه‌ها ازنظر علمی، عاطفی و حرفه‌ای کمک می‌کند.

آموزش نحوه مدیریت و استفاده از پول

به نظر می‌رسد خرید کردن کار آسانی باشد. آنچه در مورد خرید کردن درذهن افراد است، این است که به فروشگاه بروند و خرید کنند و بیرون بیایند. اما برای مهارت خرید خوب، لازم است پول خود را به‌خوبی مدیریت کنیم . آموزش صرفه‌جویی در برابر یک هدف، تعیین قیمت مناسب برای یک مورد و خرید معقول اجناسی که به حراج گذاشته‌شده‌اند، به درک اهمیت پول کمک می‌کند. اگر والدین به کودکان فرصت ذخیره و مدیریت پول را بدهند، آن‌ها می‌توانند این متغیرهای پنهان را در خرید تجربه کنند. بعضی از والدین می‌توانند از طریق کمک‌های هفتگی و یا هزینه‌های خاصی که قرار است برای خرید لباس‌های کودکان باشد، این کار را انجام دهند.

آموزش رانندگی ایمن و مراقبت مناسب از ماشین

حتی اگر یک نوجوان ماشین نداشته باشد؛ اما ایده خوب این است که او با اصول اولیه مالکیت مانند چگونگی گاز یا بنزین زدن، کارهایی که باید برای تعویض روغن انجام داد و همچنین پنچرگیری تایر خودرو آشنا شود.

یادگیری شنا

اکثر والدین به خصوص آن‌هایی که بیشتر وقت خود را اطراف استخر و آب سپری می‌کنند، شنا کردن را از جمله مهارت های ضروری زندگی و حیات فرزند خود می‌دانند. آموزش شنا علاوه بر دلایل مزایای بسیاری که دارد، می‌تواند بر طول عمر افراد تأثیر بسزایی بگذارد. بچه‌ها می‌توانند در ۱۸ماهگی شنا کردن را یاد بگیرند، ساده‌ترین روش برای یادگیری شنا شرکت در دوره‌های آموزشی است.

آموزش استفاده از نقشه برای یافتن مسیرهای رفت و آمد

همه کودکان در شهر زندگی نمی‌کنند ولی یادگیری مسیر رفت‌وآمد برای کودکان مفید است. والدین می‌توانند با دادن نقشه به دست کودک و آموزش دنبال کردن مسیر حمل‌ونقل به اوکمک کنند. شما به‌عنوان والدین کودک، می‌توانید در محله‌های امن شهر به کودک خود اجازه دهید که به تنهایی سوار اتوبوس شود.  
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *