تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

مهارت های ضروری زندگی و آموزش آنها به کودکان قبل از ترک خانه 1

بدون شک شما هم داستان‌های بسیاری در این مورد شنیده‌اید که دانش‌آموزانی که در دبیرستان افراد موفقی بودند؛ بخاطر اینکه آن‌ها نمی‌دانستند چگونه زمان خود را مدیریت کنند از دانشگاه اخراج شدند یا افراد تیزهوشی که در زندگی خود دچار شکست می‌شوند؛ چون یاد نگرفتند که چگونه پول خود را مدیریت کنند و از بدهی بیرون بیایند. رئیسی که تماس‌های تلفنی از والدین کارمندانش دریافت می‌کند؛ فقط به این خاطر که کارمندش توانایی گرفتن حق خود را با گفتگو ندارند. والدین موفقیت فرزندانشان را درگرفتن نمرات عالی می‌بینند و از این رو تمرکز اصلی خود را روی مدارس قرار می‌دهند. ما باید به‌عنوان والدین اطمینان حاصل کنیم که فرزندمان به‌خوبی می‌توانند از پس کارهای خود بربیایند و وارد دانشگاه شوند. اما پایه‌ترین مهارت های ضروری زندگی برای بچه‌ها مانند شستن لباس‌های شخصی‌ تا یادگیری ایستادن رو پای خود می‌توانند به همان اندازه در موفقیت فرزندان ما مهم باشند. بسیاری از افراد بالغ فرهیخته با شناخت مهارت های ضروری زندگی می‌توانند نقاط ضعف خود را در زندگی و کار پیدا کنند و برای رفع آن‌ها بکوشند. درحالی‌که بچه‌ها سیاری از این مهارت‌ها را در مدرسه (مدیریت زمان) یا کلاس‌های اوقات فراغت خود مانند آشپزی، رانندگی و غیره را می‌آموزند؛ اما برای تبدیل‌شدن به یک فرد خودساخته به حمایت و تشویق والدین نیز نیاز دارند.

مهمترین مهارت های ضروری زندگی برای کودکان

پانزده مورد از مهارت های ضروری زندگی برای بزرگ‌سالان درنظر گرفته شده و برای همین آموزش این مهارت‌ها به کودکان کمی دشوار است. این لیست که از منابع و کتاب‌های متنوعی برگرفته شده است که به شما برای آموزش این مهارت‌ها کمک می‌کند.

درک پول

اگر می‌خواهید به فرزندتان مهارتی را آموزش بدهید که باعث موفقیت و سربلندی او در بزرگ‌سالی شود؛ در مورد پول به او آموزش دهید. به ‌غیر از تحصیلات، هیچ‌چیز دیگری مانند آموزش درک پول نمی‌تواند موفقیت کودکان را در بزرگ‌سالی تضمین کند. این امر شامل درک کردن مواردی مانند: مدیریت پول، اثر زمان بر سرمایه، راه‌های رسیدگی به بدهی، و سرمایه‌گذاری برای اهداف آینده است. والدین به‌محض اینکه فرزندشان توانایی صحبت کردن پیدا می‌کند؛ می‌توانند در مورد درک و استفاده درست از پول آموزش‌های لازم را به او ارائه دهند. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای یادگیری، گفتگو کردن با بچه‌ها در مورد پول است. هنگامی‌که آن‌ها کمی بزرگ‌تر شدند به آن‌ها اجازه دهید تا پول خود را مدیریت کنند و به آن‌ها در مورد نحوه کار کردن با پول و به دست آوردن، صرفه‌جویی و ذخیره کردن ثروت، آموزش‌های لازم را بدهید.

یادگیری نحوه طبخ غذا

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که غذای خانگی مصرف می‌کنند، افراد سالم‌تری هستند و مصرف کالری آن‌ها کمتر است. بنابراین با آموزش چگونگی طبخ غذا در خانه به فرزندان خود، می‌توانیم به آن‌ها در داشتن یک رژیم غذایی سالم در آینده کمک کنیم. علاوه بر این، وعده‌های غذای خانگی معمولاً ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از غذاهای آماده هستند. بنابراین با آموزش نحوه طبخ غذاهای خانگی نیز می‌توانیم در حفظ و صرفه‌جویی در مصرف پول به آن‌ها کمک کنیم. اولین گام برای آموزش این مهارت این است که از ایمن بودن آن‌ها در آشپزخانه اطمینان کامل داشته باشیم، پس بهتر است ابزارهای امن و آسان در اختیار آن‌ها قرار دهیم. انجام ۳۰ روز کار دستی، ایده‌های عالی برای شروع آموزش آشپزی به کودک در خانه است.دوره‌های آموز آنلاین آشپزی نیز به بچه‌ها کمک می‌کند تا با مهارت‌های اساسی آشپزی آشنا شوند و به آن‌ها آشپزی و نان پختن مستقل را یاد می‌دهند. در این راستا می‌توان به دو کتاب محبوب آشپزی برای کودکان به نام‌های «بچه سرآشپز» مربوط به آشپزی کودکان و نوجوانان و همچنین کتاب «کلاس آشپزی» که شامل پنجاه‌ وهفت دستورالعمل سرگرم‌کننده برای بچه‌ها است، اشاره کرد.

انجام وظایف روزمره

امروزه کارفرمایان در مورد افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و وارد بازار کار هستند شکایت دارند؛ زیرا از نظر آن‌ها این افراد برای انجام کوچک‌ترین کارها نیاز به دستورالعمل‌های گام‌به‌گام دارند. بسیاری از این فارغ‌التحصیلان در خانواده‌هایی رشد کرده‌اند که والدین به‌طور مرتب، آن‌ها را زیر نظر داشته و در تمامی کارها مداخله می‌کردند. اگرچه مشارکت والدین تا حدودی سودمند است، ولی بهتر است آن‌ها به فرزندان خود اجازه مستقل شدن بدهند. همچنین به فرزندان این فرصت را بدهند که استعدادهای خود را شکوفا کنند و آن‌ها را به معرض نمایش قرار دهند و حس اعتمادبه‌نفس را در درون آن‌ها تقویت نمایند. وظایف خانه ازجمله حوزه‌هایی است که والدین به شناخت آن‌ها تمایل دارند. برای مثال تشخیص اینکه چه موقع خود را درگیر وظایف خانگی فرزند کنند و چه موقع عقب‌نشینی نمایند کمی برای والدین دشوار است . کتاب‌های راهنما که در مورد کمک کردن به کودکان و نوجوانان برای تبدیل‌شدن به یک خود آغازگر هستند، می‌توانند در این مورد به والدین کمک کنند. اگرهنوز نمی دانید چه زمانی برای انجام وظایف خاص کودک مناسب است، بهتر است از یک مشاور حوزه کودک کمک بگیرید. مشاوران اطفال راهنمایی سنی مناسبی را برای استقلال کودکان به شما ارائه می‌دهند.

آموزش نحوه برقراری ارتباط با افراد غریبه

بچه‌ها در جهان پیرامون خود با افرادغریبه زیادی مانند اساتید، مربیان، مشاوران، صاحب‌خانه، کارمندان فروشگاه‌ها، آرایشگران، پیشخدمت، مدیران و همکاران روبرو می‌شوند. فرزندان بالغ باید بدانند در چه مواقعی با افراد غریبه ارتباط برقرار کرده و در چه جاهایی در صورت لزوم از خود حمایت کنند. اگر بچه‌ها به صحبت کردن با افراد تشویق نشوند و همیشه والدین آن‌ها شروع به صحبت کنند، دراین صورت در مهارت ارتباطی دچار ضعف شده و این مورد در مصاحبه‌های شغلی به‌شدت می‌تواند آن‌ها را دچار معضل کند. چگونه پدر و مادر، فرزندان خود را در مورد صحبت کردن با افراد غریبه راهنمایی می‌کنند؟ احتمالاً بیشترین آماری که از ربوده شدن کودکان در تلویزیون مشاهده می‌شود؛ به خاطر اعتماد و صحبت کردن کودکان با افراد غریبه است. سعی کنید رویکرد متفاوت دیگری را امتحان کنید. به بچه‌ها این مفهوم را برسانید که همه غریبه‌ها افراد بدی نیستند. به‌ عنوان ‌مثال به فرزند خود بگویید اگر در مکانی مادر خود را گم کرد از مادری که دست فرزند خود را گرفته یا از نیروهای پلیس کمک بخواهد.

مدیریت زمان

افراد بالغ زیادی وجود دارند که میخواهند مهارت های ضروری زندگی را در رابطه با مدیریت زمان یاد بگیرند. اکثر بچه‌هایی که قبل از رفتن به مدرسه یاد گرفتند که زمان خود را مدیریت کنند، از موفقیت بیشتری در زندگی برخوردار هستند. مدیریت زمان یکی از مهارت های ضروری زندگی است ک بچه‌ها برای داشتن برنامه‌ریزی خوب برای ورود به دانشگاه و همچنین اولویت‌دهی به پروژه‌های کاری و کسب موفقیت به آن نیاز دارند. اگرچه در ابتدا ممکن است برای بچه‌ها کناره‌گیری از برنامه‌ریزی برای کارهای روزمره، وسوسه‌انگیز باشد؛ اما با یادگیری این مهارت، به‌صورت مستقل می‌توانند به مدیریت زمان بپردازند.

ایستادن روی پای خود

بزرگسالان اغلب در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که باید از خود حمایت کنند مانند درخواست کردن از مدیر برای دریافت حقوق بالاتر، اعتراض به رانندگان خاطی و همچنین اعتراض به پیشخدمتی که غذای مناسبی در نظر نگرفته می‌تواند جز این موارد باشد. این وضعیت می‌تواند گاهی اوقات پیچیده‌تر باشد، تصور کنید اگر ما هرگز فرصتی برای تمرین ایستادن روی پای خود و حمایت کردن از خویش در مواجه با آشنایان، مربیان، مدیران نداشته باشیم؟ اگرچه گاهی اوقات صحبت کردن و حمایت والدین از فرزندان خود ضروری است؛ ولی این مسئله نباید تبدیل به وظایف والدین برای حمایت از فرزندان‌شان شود. والدین باید فرصت‌هایی را در اختیار بچه‌ها قرار دهند که استقلال و دفاع کردن از حقوق خود را یاد بگیرند. این فرصت‌ها به افزایش اعتمادبه‌نفس بچه‌ها کمک می‌کند و موفقیت آن‌ها را در بزرگسالی رغم میزند. والدین می‌توانند در صورت بروز مشکل برای کودکان خود، به حرف‌های آن‌ها گوش‌ داده و آن‌ها را راهنمایی کنند. گاهی اوقات نیز لازم است بچه‌ها در مورد مسائل پیش‌آمده در مورد معلم‌ها و یا دوستان صحبت کنند تا خودشان راه‌حل را پیدا کنند. این نکته را نیز باید بدانید که کودکان در حال تماشای شما و یادداشت‌برداری از کارهایی هستند که در صورت نیاز برای حمایت از خود انجام می‌دهید. بنابراین شما باید ابتداخود مستقل باشید و بتوانید روی پاهای خود بایستید تا کودکانتان نیز از شما بیاموزند.

چگونگی مواجه با شکست

شکست خوردن سخت است و برای والدین دیدن شکست فرزند خود سخت‌تر است. از آن سخت‌تر در حاشیه نشستن و نگاه کردن به مشکلات و شکست‌های او است؛ اما یادمان باشد شکست،‌تجارب و درس‌های زیادی را در بردارد. همان‌طور که جسیکا لائی، نویسنده کتاب «هدیه شکست» می‌گوید: «وقتی والدین اشتباهات فرزند خود را تصحیح می‌کنند، اگرچه در لحظه، حس کمک به فرزندشان را دارند. اما درنهایت به آسیب رساندن او کمک می‌کنند.» کودکانی که هیچ‌گاه با شکست مقابله نکرده‌اند، هنگامی‌که در بزرگ‌سالی با مشکلی در رابطه با افراد یا پروژه‌ کاری خود مواجه می‌شوند، نمی‌توانند با آن مقابله کنند. لائی در این مورد می‌گوید همه تغییراتی که برای کودکان از نظر عاطفی، اجتماعی و فکری ایجاد می‌شود،‌ به استقلال و توانایی آن‌ها در مواجه و حل مشکل کمک می‌کنند.  
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *