تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

فواید رنگ آمیزی برای رشد روانی و شناختی کودکان

رنگ آمیزی فعالیتی ساده است که به کودکان کمک می کند نه تنها از لحاظ شناختی و روانشناختی و رشد کنند بلکه خلاق نیز بشوند شوند. تقریبا همه کودکان رنگ کردن را دوست دارند و این موجب فراهم نمودن اوقات شاد و سالمی برای کودکان و حتی بزرگسالان نیز می شود. در اینجا بعضی از فواید اصلی رنگ آمیزی در رشد شناختی و روانی کودکان را با هم مرور می کنیم:

۱) رشد مهارتهای حرکتی

فعالیت رنگ آمیزی به تقویت مهارتهای حرکتی کودکان کمک می کند. درست گرفتن و حرکت دادن مداد رنگی مواردی هستند که به رشد و قوی تر شدن ماهیچه های انگشتان، دست ها و مچ دست کمک زیادی می کنند. رشد مهارت های حرکتی ظریف به کودکان کمک می کند تا بتوانند دست خط بهتری داشته باشند و همچنین در دستکاری اشیاء ریز (مانند باز و بسته کردن دکمه ها، بند کفش، مهره ها و …) بهتر عمل کنند. بدین ترتیب آنها می توانند با توجه به تقویت این مهارت های حرکتی، در تایپ کردن، فعالیت ها و کارهایی که مستلزم چالاکی حرکتی اند و همچنین رشته های ورزشی بهتر عمل کنند.

۲) ایجاد آمادگی برای ورود به مدرسه

حین آموزش کودکان در کلاس های درس بالطبع آنها با فعالیت های مداد-کاغذی مانند تکالیف، مشق ها، امتحانات و دیگر فعالیت های نوشتنی سر و کار دارند. رنگ آمیزی می تواند در آماده سازی بچه ها برای نوشتن های سازمان یافته تر و پیشرفته تر بر روی کاغذ نقش قابل توجهی داشته باشد.

۳) بر انگیختن خلاقیت

رنگ آمیزی روحیه خلاق و درک تفاوت ها و تمیز دیداری را پرورش می دهد. رنگ آمیزی باعث رشد تخیل بچه ها می شود؛ الهام بخش آنها برای بارش مغزی و فکری می شود و به طور طبیعی یاد می گیرند تا به ایده های جدید فکر کنند.

۴) کمک به بهتر شدن دست خط

چالاکی و قدرت دست و توجه به جزئیات مواردی ضروری برای نوشتن کتابی و خط شکسته محسوب می شوند. شروع رنگ آمیزی در سن کوچکتر به رشد این ضروریات برای نوشتن کمک می کنند تا بعدا کار نوشتن برای کودک به راحتی و به طور طبیعی اتفاق بیافتد.

۵) آگاهی، شناخت و تمیز رنگ ها

رنگ آمیزی تمرینی است برای پرورش آگاهی از رنگ های اصلی و رایج و همچنین موجب آگاهی از رنگ های متنوعی می شود که کمتر شناخته شده اند.

۶) تقویت تمرکز و هماهنگی چشم-دست

هماهنگی و توانایی تمرکز در کودکان خردسال در حال رشد می باشد، تشویق فعالیت هایی مانند رنگ آمیزی موجب پرورش و تقویت سالم و کارآمد این استعداد می شود. گرفتن مداد رنگی، انتخاب رنگ ها، رنگ کردن جاهای مورد نظر و تراش کردن مداد رنگی ها همگی می توانند به پرورش و تقویت هماهنگی چشم-دست در کودکان کوچکتر بسیار کمک کنند.

۷) پرورش ادارک دیداری-فضایی

کودکان بوسیله رنگ آمیزی از ساختار و چگونگی خطوط(شکسته، منحنی، خط راست …) و شکل آنها، الگوها و اشکال مختلف آگاه می شوند.

۸) افزایش عزت نقس و اعتماد به نفس

توانایی تکمیل یک تکلیف، عزت نفس و اعتماد به نفس را در خردسالان به ارمغان می آورد. رنگ آمیزی کردن و کامل کردن انواع طرحها برای کودکان دستاورد بزرگی به حساب می آید و حس غرور و اعتماد به خود را در آنها افزایش می دهد.

۹) پرورش مهارت ابراز وجود

رنگ آمیزی وسیله ای مفید برای بیان و ابراز خود است که کودک درباره چگونه رنگ کردن و چه رنگی تصمیم می گیرد و به طریق خودشان و مرزهایش را وسیعتر می کند.

۱۰) درمان و رهایی از استرس

رنگ آمیزی فعالیتی آرامش بخش و درمان کننده است؛ بویژه برای کودکانی که هیچ وسیله و روزنه ای برای دفع ناملایمات و تخلیه هیجانات ناخوشایند ندارند. حتی کودکانی که نرمال و عادی هستند نیز می توانند از طریق رنگ آمیزی احساسات، سَرخوردگی ها و عواطف خود را پالایش و پردازش کنند. اکثر کودکان رنگ آمیزی کردن را دوست دارند. همچنین رنگ آمیزی گستره وسیعی از ابعاد جسمی و روانشناختی کودکان را پرورش می دهد. هر چه زودتر و در سن خردسالی کودک رنگ آمیزی کردن را شروع کند، یک عمر از مزایای مثبت آن بهره مند می شود.  
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *