عوامل موفقیت معلم

در نوشتار زیر سعی شده است که مطالب به صورت کاربردی وهمراه با هدف‌های رفتاری بیان گردد.یعنی عوامل موفقیت معلم صورتی ارائه شود که توسط عموم معلمین بدون توجه به رشته تدریس ایشان قابل اجراء و الگو گیری باشند وحتی الامکان از کلی گویی پرهیزشده است.

۱٫احاطهء کامل معلم به موضوع درس خود:

مهم‌ترین عامل موفقیت معلم این که به تمامی جوانب موضوع مورد تدریس خود بطور کامل مسلط ودر درس خود صاحب نظر باشد .در  صورتی که معلم این شرط اساسی را دارا باشد می‌توان امیدوار بود که  مامی  نقا یص  دیگررا برطرف نماید و یک معلم مونه گردد .اما در صورت فقدان یا نقصان این شرط اساسی به هیچ وجه نمی‌توان کار تعلیم را به سطح مطلوبی رسانید.لازم به تذکر است که مطالعه کتاب ها  ومجلات ومطالب مختلف مربوط به درس وکمک گرفتن از معلمین با تجربه ای که همان درس را قبلا تدریس کرده اند می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

۲٫طرح درس :

یک طرح درس خوب و کامل می‌تواند موجب تفهیم کامل اساسی مطالب هرموضوع درسی باشد .نکاتی که بایستی در طرح درس مورد توجه قرار گیرند عبارتند از : بیان ساده وروان و قابل فهم بودن برای همه دانش آموزان اجرای خوب معلم ( از نظر تن صدا و شوخیهای میان درس) روشن بودن مطالب مهمتر معین بودن مطالبی که باید حفظ شوند استفاده از مثالهای ساده و دارای وجه شبه قوی با موضوع درس .طرح درس باید طوری طراحی و اجراء شود که کلیه شاگردان مطالب اساسی را فرا گیرند و بتوانند آنها را بازگو کنند.

۳٫ایجاد تمرکز حواس در کلاس ­:

چنانچه دانش آموزان در سر کلاس تمرکز حواس نداشته باشند نتیجه مورد نظراز درس گرفته نخواهد شد و مطالب بطور گسیخته در ذهن انان جای می‌گیرد .راههای ایجاد تمرکز حواس بطورخلاصه عبارتند از:

  •  جلوگیری از شلوغی کلاس وبه هم ریختگی کیف‌ها و کتاب ها
  •  راه رفتن معلم در کلاس و نشستن بین بچه ها
  •  پرسیدن سئوالات کوتاه از شاگردان در وسط درس
  •  ترغیب دانش آموزان  به یادداشت برداشتن
  • تقسیم کردن نگاه بین کلیه دانش آموزان
  • ناتمام گذاشتن افعال بعضی از جملات و تکمیل آنها توسط دانش آموزان

۴٫اقناع همه جانبه دانش آموزان :

شاگردان باید عملا بفهمند که در روش علمی اثبات هر موضوع احتیاج به دلیل و رد آن محتاج مثال نقض می‌باشد و معلم را اسوه کامل در برخورد منطقی با نظرات وپرسشهای علمی مختلف بیابند.علاوه بر آن معلم باید بتواند به پرسشهای دانش آموزان  پاسخ‌های قانع کننده بدهد.

۵٫ ایجاد تحرک وشورواشتیاق بین دانش آموزان  و جلب علاقه شدید آنها به درس :

 این کار ابتدا با یک طرح درس عالی واجرای موفق ان شروع میشود و انگاه با مطرح نمودن کاربردهای درس عجایب مربوط به درس (بعضی از درسها دارای مطالب قابل توجه وعجیبی هستند که بیان آنها میتواند موجب برانگیخته شدن حس کنجکاوی و شگفت زدگی و جلب علاقه دانش آموزان  به درس بشود )مطرح نمودن پرسش‌های قابل توجه ودر آخربا دادن تحقیقات در موضوعات مختلف وارائه کنفرانس‌ها و مقالاتی توسط دانش آموزان ادامه می‌یابد .(البته باید توجه داشت که در کلاس وقت زیادی به کنفرانس وسئوال وجواب و غیره نگذرد باید از اتلاف وقت به هر صورتی جدا جلوگیری نمود ضمنا تکثیر بعضی از مقالات خوب برای تمامی دانش آموزان  (با درج نام تهیه کننده آن ) کار بسیار مفیدی است.