مشکلات جسمی :

ممکن است فرزند شما در بینایی یا شنوایی ضعف داشته یا به بیماری مزمنی مبتلا باشد. مراجعه به متخصص، نگرانی شما را از این جهت از بین می‏برد.

مشکلات روحی :

فشارهای روحی ناشی از اختلاف پدر و مادر، حسادت به فرزند تازه متولد شده، تبعیض و مقایس ها‏ی کودک با دیگران، سرزنش و توبیخ و… به طور قطع در رشد تحصیلی او اثر منفی دارد و او را از انجام امور درسی باز خواهد داشت.

اختلال در یادگیری :

اختلال در یادگیری یا ناتوانایی‏ های یادگیری که ۸۰ درصد به صورت اختلال در خواندن خود را نشان می‏دهد، یکی از عوامل مشکلات درسی و عدم انجام تکالیف است.

  •  کودکان مبتلا به این اختلال از جهت بهره هوشی، متوسط رو به بالا هستند؛ پس برخلاف تصور برخی، اختلال در یادگیری، به معنای عقب‏ ماندگی ذهنی نیست.
  •  مشکلات این گونه کودکان، مربوط به ادراک، تمیز، حافظه و توالی دیداری و شنیداری است و به طور معمول در تشخیص کلمات مشابه چون دوز و زود و غاز و زاغ، روز و زور، و… مشکل دارند.

خستگی :

بازی و فعالیت‏ های فیزیکی بیش از حد، سبب خستگی فراوان و در نتیجه، عدم انجام تکالیف خواهد شد؛ پس این گونه فعالیت‏ ها نیز باید حساب شده و براساس برنامه باشد.

حواس پرتی :

برخی کودکان، وقتی تنها هستند، حواسشان پرت می‏ شود؛ پس باید زمینه ‏ای فراهم شود که یا مادر در اتاق کودک باشد یا کودک در محل فعالیت مادر (آشپزخانه) به تکالیفش برسد تا در صورت حواس‏ پرتی، مادر به او کمک کند.

هوش فوق‏ العاده :

در مواردی (گرچه اندک)،بهره هوشی بالای کودک، مانع از انجام تکالیف است؛ زیرا از دید او، انجام تکالیف، بسیار بچه گانه است. برای چنین کودکی می‏توانید با هماهنگی با معلم، برنامه ‏ی ویژ ه ‏ای را ترتیب دهید.