دشواری کنترل دانش آموزان با توجه به ویژگی های سنی آن ها روز به روز روبه افزایش است. بسیاری از معلمان و مدیران از برخورد با مسایل انضباطی دانشآموزان احساس ناتوانی می کنند و به طور معمول ممکن است برخورد های نامناسبی با این رفتارها داشته باشند.
در زمینهی بی انضباطی دانشآموزان، معلمان باید پاسخگوی سوالاتی از قبیل این سوالات باشند.
-چگونه می توان از بروز رفتارهای نا مناسب دانشآموزان كه نظم و انضباط كلاس را مختل میكنند جلوگیری كرد؟
-علل بی انضباطی دانشآموزان كدامند؟
-چگونه می توان این رفتارهارا كاهش داد یا از بین برد؟
تعریف انضباط و بی انضباطی:
نظم و انضباط تعاریف متعددی دارد. عدهای كنترل رفتار فراگیرندگان و تسلط بر عوامل رفتاری آنان را انضباط می نامند، برخی معتقدند؛ نظم و انظباط شامل هر نوع سازماندهی در محیط مدرسه و كلاس است، به نحوی كه سبب افزایش یادگیری شود.
در واقع «انضباط بدان دسته از اعمال معلم اطلاق میشود كه مانع سر زدن رفتارهایی از دانش آموز است كه فعالیت كلاسی را مختل یا تهدید به اخلال می كند»
با وجود تعریف بالا بی انضباطی را می توان این گونه تعریف كرد:
انجام دادن هر عمل یا رفتار پذیرفته نشده و نامعقول توسط دانشآموز كه سازماندهی مدرسه و کلاس را مختل یا تهدید به اخلال می كند و باعث كاهش كارایی معلم و دانشآموزان شده و معلم را در رسیدن به هدف اصلی خود باز می دارد.
آموزش انضباط:
انضباط را می توان از كودكی به افراد آموخت زیرا در كودكی افراد می توانند بهتر بیاموزند وبهتر بدان عادت كنند.
راه های زیر را برای نظم بخشیدن به كودكان توصیه میشود.
«پیشگیری از بیانضباطی»
پیشگیری از رفتار نا مطلوب دانشآموزان بهدو دلیل مهم است
معلم باید به نكاتی كه باعث قطع ارتباط در كلاس میشود و همچنین به نیازهای دانشآموزان توجه كند و نباید اجازهی گستاخی به دانشآموزان دهد و برای پیشگیری از رفتار نامطلوب دانشآموزان به نكات زیر توجه كند:
ثبت ديدگاه