تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

درس خواندن موقع صبح زود بهتر است یا شب؟

درس خواندن موقع صبح زود بهتر است یا شب؟

اگر تحقیقات مختلفی که در این زمینه انجام شده است را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که نتایج ضد و نقیضی در پاسخ به سوال بالا وجود دارد. برای مثال، یکی از تحقیقاتی که در سایت بایومِدسنتر (Biomed center) منتشر شده است نتیجه گرفته است که دیر خوابیدن باعث کاهش نمرات می‌شود. بیدار ماندن تا دیروقت باعث خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود که خود بر نمرات و عملکرد تحصیلی تأثیر منفی دارد. البته تحقیق دیگر که در مجله علوم طبیعی منتشر شده است نشان داده که هیچ رابطه‌ای بین زمان مطالعه دانشجویان و وضعیت تحصیلی آنان وجود ندارد.

فایده مطالعه در طول روز

دفاع از این نظریه که مطالعه روزانه انتخاب بهتری است زیاد سخت نیست. صبح‌ها ذهن تازه است و با خوردن صبحانه از نظر انرژی نیز تأمین خواهیم بود. خورشید دقیقاً همان طیفی را می‌تاباند که برای بینایی مناسب است و دنیای بیرون و کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه در ساعات کاری باز هستند.

ولی من مثل جغدم، شب‌ها را ترجیح می‌دهم!

شما هم مانند عده کثیری از دانشجویان و دانش‌آموزان ممکن است مطالعه در شب را ترجیح بدهید. سکوت و آرامش شب وسوسه کننده است و شب‌هنگام ذهن و بدن آرام است. داستان‌های بسیاری هم راجع به کشفیات بزرگ که در آخر شب حاصل‌شده‌اند وجود دارد.

نظر علم در باره این سوال چیست؟

از نظر علم، چرخه فعالیت افراد باهم متفاوت است و الگوهایی وجود دارد که نشان می‌دهد بهترین بازه مطالعه برای شما چه زمانی است. افرادی که خودبه‌خود ساعت 7 صبح بیدار می‌شوند و انرژی‌شان تا 10 صبح بیشینه است و سپس کمی احساس خستگی می‌کنند و بعد از استراحت دوباره تا 3 بعدازظهر انرژی دارند ساز و کارشان روزانه است.

در حالی که دسته دیگری از افراد کاملاً متفاوت‌اند. آن‌ها تا ظهر احساس خستگی می‌کنند و سپس تا ساعت 3 بعدازظهر سرحال‌اند. بعد از آن کمی نیاز به استراحت دارند و دوباره تا 7 بعدازظهر سرحال‌اند. این افراد سازوکاری شبانه دارند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که افراد جوان‌تر نسبت به بزرگ‌ترها شب را بیشتر ترجیح می‌دهند. درواقع از 30 سالگی به بعد، تنها 2 درصد از دانشجویان مطالعه در شب را ترجیح می‌دادند و 89 درصدشان مطالعه روزانه را انتخاب می‌کردند.

افراد جوان‌تر چون شب‌ها بیشتر بیرون می‌روند و از دستگاه‌های هوشمند که نور مصنوعی دارند بیشتر استفاده می‌کنند، باعث اختلال در چرخه طبیعی خواب خود می‌شوند که باعث می‌شود شب‌ها سرحال‌تر و بیدارتر باشند.

بهترین زمان برای مطالعه

برای پاسخ به این سؤال باید به سبک زندگی خود نگاه کنید. افراد جوانی که سبک زندگی‌شان فعالیت بیشتری را در شب به همراه دارد، حس می‌کنند شب‌ها برای مطالعه مناسب‌تر است. اگر شما فرد بزرگ‌سالی هستید که به‌تازگی به دنبال ادامه تحصیل رفته‌اید، احتمالاً مطالعه روزانه را مناسب‌تر خواهید یافت، چون به‌مرورزمان برای کار روزانه آمادگی بیشتری یافته‌اید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد داشتن خواب کافی است. چه ساز و کاری روزانه داشته باشید و چه شبانه، نباید کمتر از میزانی که برای سلامتی لازم است بخوابید.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *