تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

تأثیرات موسیقی بر ذهن و مهارت های دانش آموزان

یکی از اساسی ترین روش های آموزش کودکان در تمامی زمینه ها، استفاده از موسیقی است. طی تحقیقاتی گروهی از کودکان 10 ساله به 2 گروه 10 نفره تقسیم شدند. میزان دقت، سرعت و توانایی آنها در هنگام بازی پازل مورد بررسی قرار گرفت. این کودکان هر روز به مدت 30 دقیقه آموزش به همراه موسیقی داشتند. پس از 6 ماه تمام بچه های 2 گروه پیشرفت زیادی در چیدن قطعات پازل داشتند وسرعت آنها افزایش یافته بود. همراه کردن موسیقی با مهارت های منطقی مثل ریاضی به کودکان می آموزد که در تمامی موارد به تقسیم بندی منطقی موسیقی و ذهن خود توجه داشته باشند.

در کشورهای مختلف از جمله امریکا، برنامه هایی وجود دارد که هدف آن تثبیت تاثیرموسیقی بر یادگیری و افزایش نمرات دانش آموزان می باشد. به عنوان مثال نقش موسیقی بر 4 عمل اصلی ریاضی را نباید از یاد برد.افزایش حس اعتماد و اطمینان و داشتن انضباط خارجی دانش آموزان از دیگر تاثیرات مثبت موسیقی است.باید در نظر داشت که حس اعتماد به نفس و قدرت عمل از نکات مهم است که در دانش آموزان با گوش کردن به موسیقی تقویت میشود.

حال چه چیزی باعث علاقه مندی دانش آموزان به موسیقی میشود؟

علت این علاقه را میتوان در جذابیت و جدید بودن آن بررسی کرد. اما تلفیق موسیقی با زندگی روزمره تاثیر زیادی بر روی فرد میگذارد. دانش آموزانی که هیچ انگیزه ای در انجام کارهای گروهی ندارند، با شنیدن موسیقی مورد علاقه ی خود انرژی مثبتی می گیرند و انجام کارهای سخت برای آنها آسان شده و در نهایت تفکر مثبتی از کار گروهی پیدا می کنند.

حتما دقت کرده اید که افرادی علاقه ی زیادی به موسیقی های بدون کلام دارند. شنیدن این نوع موسیقی، ذهن را آرام میکند و آشفتگی های آنها را از بین می برد. بنابراین میتوانید روزهای قبل امتحان که دانش آموزان استرس فراوانی دارند، دقایقی آنها را به شنیدن موسیقی بدون کلام دعوت کنید.

گنجاندن موسیقی در برنامه ی روزانه ی کدام دانش آموزان ضروری است؟

دانش آموزانی که:

  • در برخی دروس مردود شده اند.
  • اختلال یادگیری دارند.
  •  فاقد قدرت تخیل هستند.
  • اعتماد به نفس کافی ندارند.
  • تفکرات و احساسات اجتماعی شان پائین تر از استاندارد های آموزشی است.
  • دچار افسردگی، استرس و اضطراب هستند.

کدام موسیقی مناسب کدام دانش آموز است؟

  • اگر دانش آموزی خواهان خلاقیت در ادبیات و هنر می باشد، میتواند از موسیقی پاپ بهره بگیرد.  
  • اما اگر هدف دانش آموز موفقیت در امتحانات ریاضی است، با گوش دادن به موسیقی کلاسیک موفقیتش تضمین خواهد شد.   

هنگامی که دانش آموزان در حال مرورمطالب درسی هستند، همزمان گوش کردن به موسیقی آنها را باهوش تر میکند. به یاد داشته باشید موسیقی ذهن را آرام میکند و به داشتن تمرکز کمک فراوانی میکند؛ همچنین نقش بسزایی که در تقویت قسمت های مختلف مغز دارد، به کمک موسیقی برخی رفتار کودکان از جمله بردباری، نظم و همکاری  در آنها تقویت میشود.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *