تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

بدن کودکان به چه ویتامین هایی نیاز ضروری دارد؟

قطره‌های ویتامین AD ، مکمل‌های حاوی آهن و مولتی‌ویتامین‌هایی که در بسته‌بندی‌های مختلف در قفسه داروخانه‌ها جا گرفته‌اند، دغدغه تازه‌ای را برای مادران ایجاد کرد‌ه‌اند. نگرانی در مورد کمبود ویتامین در کودکان بازار شرکت‌های دارویی را در سالهای اخیر داغ کرده است. اما آیا واقعا همه بچه‌ها به مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند؟ کدام کودکان به مکمل‌های دارویی نیاز دارند؟ از چهار یا شش ماهگی، وقتی غذاهای جامد به رژیم روزانه فرزندتان وارد می‌شود، ممکن است پزشک کمک گرفتن از مکمل‌های ویتامین را به شما توصیه کند یا اینکه با توجه به شرایط کودکتان استفاده از آنها را غیرضروری بداند. بچه‌هایی که در طول روز، مواد غذایی متنوعی را دریافت می‌کنند، معمولا نیازی به مصرف مکمل‌ها ندارند و کمبود ویتامین در کودکان موضوعی نیست که باعث نگرانی والدین آنها شود. البته نباید فراموش کرد که همیشه استثنائاتی وجود دارد.کودکان نارس یا آنهایی که با وزن پایین متولد شده‌اند، اغلب میزان شیر کمتری را نسبت به همسالانشان دریافت می‌کنند. کودکانی که به بیماری‌های مزمن دچار بوده‌اند یا محدودیت‌هایی در دریافت مواد غذایی داشته‌اند هم معمولا برای حفظ سلامتشان، به دریافت مکمل‌های دارویی نیاز دارند.

کمبود ویتامین در کودکان

تغذیه مادر با کمبود ویتامین در کودکان مرتبط است؟

تنها شرایط جسمی نوزاد نیست که بر دچار شدنش به کمبودهای غذایی تاثیر می‌گذارد. مادرانی که جراحی‌هایی مثل «عمل بایپس معده» را انجام داده‌اند، معمولا در جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی با مشکل روبرو هستند و این موضوع بر کیفیت شیر آنها هم تاثیر می‌گذارد. توجه مادر به تامین نیازهای بدنش در دوران شیردهی، یکی از موثرترین گام‌ها برای جلوگیری از کمبود ویتامین در کودکان است. نوزادانی که مادرشان به کمبودهای غذایی دچار هستند، معمولا به کمبودهای مشابهی مبتلا می‌شوند. بعید نیست که سطح ویتامین B12، آهن، زینک، کلسیم و امگا3 در فرزند مادرانی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنند، پایین‌تر از میزان طبیعی باشد.

همه کودکان به شربت آهن نیاز دارند؟

هم در شیر مادر و هم در شیرخشک، آهن وجود دارد اما زمانی که کودکتان مصرف غذاهای جامد را آغاز می‌کند، نیاز او به دریافت این ماده هم بیشتر می‌شود. درحالیکه در ۶ ماهگی فرزندتان به دریافت ۰/۲۷ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارد، این میزان در ۷ تا ۱۲ ماهگی، به ۱۱ میلی‌گرم در روز می‌رسد. اگر کودک شما، از منابع غذایی متنوع و ضروری به اندازه کافی تغذیه شود، بعید است که نیازی به دریافت مکمل‌های دارویی داشته باشد. مصرف مداوم گوشت قرمز، غلات غنی‌شده و حبوبات، به تامین آهن مورد نیاز بدن او کمک خواهد کرد. اگر کودکتان به اندازه کافی مواد غذایی حاوی آهن را مصرف نکند، احتمالا پزشک مکمل‌های دارویی را برایش تجویز می‌کند.

ویتامین D مورد نیاز کودک را چطور تامین کنیم؟

معمولا، شیر مادر یا شیرخشکی که فرزندتان تا شش ماهگی با آن تغذیه می‌شود، همه نیازهای بدن او به ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین می‌کند. اغلب نیازها، به جز ویتامین D! متخصصان می‌گویند تنها میزان کمی ویتامین D از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود و به همین دلیل است که مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین برای کودکان حتی در روزهای ابتدایی تولد توصیه می‌شود. به گفته آکادمی آمریکایی اطفال، نوزادها حتی اگر با شیر خشک تغذیه شوند، به دریافت ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D در روز نیاز دارند و تلاش برای تامین این نیاز با مواد غذایی، احتمال کمبود ویتامین در کودکان را بالا می‌برد. بدن ما با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، بخشی از نیازش به ویتامین D را تامین می‌کند. اما نباید فراموش کنید که کودک زیر شش ماه شما، به ندرت به اندازه کافی در معرض نور مستقیم قرار می‌‌گیرد. پوست فرزند شما در روزهای ابتدای زندگی، به شدت نازک است و حتی چند دقیقه قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید، می‌تواند خطر ابتلای او به سرطان پوست در سالهای بعدی را بالا ببرد. مهم نیست که خورشید، فرزندتان را آفتاب سوخته کند یا نه! متخصصان می‌گویند حتی در صورت به جا نماندن چنین ردی روی پوست او، نباید کودکان را در شش ماه ابتدای زندگی، زیاد در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دهید.

فرزندان مادران گیاه‌خوار کمبود ویتامین دارند؟

B12 یکی از ویتامین‌های ضروری برای رشد سیستم عصبی فرزندتان است. تامین نیاز او به این ویتامین، احتمال کم خون شدنش را هم پایین می‌آورد. این ویتامین به‌طور طبیعی در ماهی، گوشت، مرغ، شیر و فراورده‌های لبنی وجود دارد. اگر فرزندتان را با شیر خود تغذیه می‌کنید و میزان زیادی از پروتئین‌های حیوانی را دریافت نمی‌کنید، حتما باید از مکمل‌‎های دارویی حاوی ویتامین B12 کمک بگیرید تا بخشی از نگرانی‌تان در مورد کمبود ویتامین در کودکان برطرف شود.

می‌توان به نوزادان مکمل امگا3 داد؟

اسیدهای چرب امگا ۳ DHA ، برای رشد مغزی نوزادان ضروری هستند و به تکمیل قدرت بینایی‌شان هم کمک می‌کنند. معمولا دادن مکمل‌های امگا ۳ به نوزادان توصیه نمی‌شود اما مادرانی که فرزندشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند، با مصرف این مکمل‌ها می‌توانند به تامین این نیاز فرزندشان کمک کنند. مادرانی که گیاه‌خوار یا وگان هستند، بیشتر با کمبود امگا ۳ روبرو می‌شود، چراکه DHA بیشتر در منابعی مثل گوشت قرمز وجود دارد. به همین دلیل محققان مصرف مکمل‌های دارویی را به این مادران توصیه می‌کنند.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *