تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

انواع هوش 1

انواع هوش عبارتست از:

هوش کلامی

از نظر کلاسیک یکی از انواع هوش می‌باشد که در مدارس و آموزشگاه‌ها اهمیت برجسته‌ای دارد و در مورد آن سفارش می‌شود. هوش کلامی ارزشمند است چرا که بر طبق روال کلاسیک است که ما با آن در زمینه آموزش و یادگیری مطالب را آموخته‌ایم ، مشابه ، صحبت کردن ، آموختن و کتاب‌های درسی و… هوش کلامی مشتمل بر مهارت‌ و توانمندی توصیف و توضیح کودک از نظر کلامی ، نوشتاری و علاوه بر این مهارت مسلط شدن به زبان‌های بیگانه را شامل می‌شود. از نشانه‌های برجسته این نوع هوش واژه‌ها ، گفتار و نوشتن می‌باشد. کودکانی که از هوش کلامی قوی برخوردار هستند به سادگی قادرند از واژه‌ها در زمان صحبت کردن و نوشتن به راحتی به کار بگیرند. این کودکان اغلب در قصه نوشتن ، حفظ کردن داده‌ها و مفروضات و قرائت کردن مطالب توانایی دارند.

خصوصیات هوش زبانی – کلامی در کودکان:

توانمندی در به خاطر آوردن مطالب بیان شده و مکتوب شده ، توانمندی در گفت و گو و مذاکرات مجاب کننده ، مهارت در تشریح کردن مطالب ، به کارگیری طنز در زمان شرح قصه‌ها و مطالب ، تجزیه وحل کردن.

هوش منطقی

در فراگیری کلاسیک با اهمیت و ارزشمند بوده است. در واقع هوش ریاضی نمی‌باشد ، لیکن عقلایی و برهانی است. هوش منطقی به ما امکان می‌دهد که مسائل را حل کنیم. هوش منطقی در پی چارچوب در فضای یادگیری است و بر طبق تناوب و توالی آموزشی توسعه می‌یابد. در مدارس از کودکان درخواست می‌شود که از نگرش و جهت گیری تدریس آموزگاران تبعیت کنند و هوش منطقی به آنان امکان می‌دهد این گونه عملی را اجرا کنند. از نشانه‌های بارز این هوش تجزیه حل نمودن اعمال و فرآیندهای ریاضیاتی است. کودکانی که هوش منطقی – ریاضی قوی دارند در استنباط ، تشخیص نقشه‌ها و تجزیه و درک عقلانی مطالب توانمند هستند. این کودکان با استدلال در مورد محتوای ارقام ، نقشه‌ها ، پیوستگی‌ها تمایل دارند.

مشخصات هوش منطقی – ریاضی در کودکان:

مهارت بسیار در پاسخ به مسائل ، به وجد آمدن از از درک و تفکیک اندیشه‌های ذهنی ، تمایل داشتن به آزمون‌ها و تحلیل‌های علمی ، توانایی در اعمال محاسبه و برآوردهای مشکل و سخت.

هوش دیداری

هوش دیداری هوشی است که تجسم سه بعدی را از روش بهره‌مندی از دیاگرام‌ها ، اشکال هندسی ، هنر ،الگوها ، عکس‌ها ، مسائل و حتی پوشش‌های بومی و خیلی از حالات را انتقال می‌دهد. این هوش موضوعی فراتر از باطنی سازی چشمی برانگیزاننده است و به اشخاص این امکان را می‌دهد پیش از فعالیت برای گفتاری کردن فکر و اندیشه و راهکار و مسائل یا انجام دادن آن‌ها نخست آنان را در ذهنشان پیش بینی کنند. از توانمندی و نشانه‌های بارز این نوع هوش توانایی درک و تمییز فضایی و تصویری می‌باشد. کودکانی که از هوش فضایی – دیداری قوی برخوردار هستند در مجسم سازی اشیا و اشکال توانمند می‌باشند. این کودکان غالباً جهت یابی قوی دارند. آن‌ها دیاگرام‌ها ، منحنی‌ها ، عکس‌ها را به خوبی درک و تفکیک می‌کنند. در پیکره سازی عملکرد عالی دارند.

مشخصات هوش دیداری – فضایی در کودکان:

به وجد آمدن از مطالعه کردن و مطالب نوشتنی ، توانایی در ساختن پازل و جورچین ، توانایی در تشریح و توصیف تصاویر ودیاگرام‌ها ، خرسندی از ترسیم و تصویرگری و نمادگرایی ، درک و تفکیک به سادگی نقشه‌ها.

هوش جنبشی

هوش جنبشی از راه واکنش جسمی و کارآمد آموزنده با مدد فضای اطراف شخص تحریک می‌شود. هوش جنبشی از راه تعامل و تحریک حرکتی ریز و درشت توسعه می‌یابد مانند آن‌هایی که در کانون‌های فراگیری با پدیده‌های ترتیب دادنی ، کارگاه‌های فنون ، سرگرمی‌های فعال و نوآوری‌های نمودی می‌باشد. کودکانی با هوش جنبشی بالا شاید در مدارس به آن‌ها لقب پیش فعال داده شود لیکن آنان در فضاهای فراگیری با پدیده‌های مرتب کردنی تقویت می‌شوند. از نشانه‌های برجسته این هوش جنبش بدنی و مهار کردن و تعادل در حرکت است. کودکانی که برخوردار از هوش حرکتی – جنبشی هستند در جنبش‌های جسمی ، اجرای فعالیت‌های بدنی و مهارکردن و حفظ تعادل خود قدرت دارند. این کودکان در تطبیق دادن عضوهای چشم و دست توانایی بالایی دارند و کودکان چابک و ماهر و سرعتی می‌باشند.

خصوصیات هوش حرکتی – جنبشی در کودکان:

توانایی در جنبش و حرکات خاص ، به وجد آمدن از خلق اشیا با دست ، تبحر در ورزش و رقص ، تجانس و هم سویی بدنی زیادی دارند ، به یاد آوردن مطالب به وسیله‌ی اجرای آن‌ها نه از طریق شنیدن و یا نگاه کردن.  
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *