تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

آموزش کودکان استثنایی

منظور از کودکان استثنایی کودکان نابینا، ناشنوا، عقب مانده ذهنی، دارای معلولیت جسمی، کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی – اجتماعی و کودکان تیزهوش می باشد. تربیت متخصصانی در زمینه فراهم آوردن فرصت‌ های مناسب و امکانات آموزشی ویژه برای کودکان استثنایی و همچنین تربیت متخصصانی برای حداکثر کردن توانایی‌ های ذهنی و جسمی کودکان استثنایی با توجه به ویژگی‌ های عقلانی و جسمانی آنان هدف از رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی می­ باشد.

دروس اختصاصی رشته آموزش کودکان استثنایی:

بازی و حرکت درمانی. تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی. روش های تدریس علوم تجربی و اجتماعی. فیزیولوژی. روان شناسی عقب ماندگی ذهنی .آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی. روش تدریس ریاضی. روش تدریس زبان فارسی. کارورزی در روش های تدریس. اختلالات رفتاری – عاطفی. اختلالات گویایی. اختلالات یادگیری ویژه. روش های بازپروری حرفه ای. گفتار درمانی. روش های تغییر رفتار. آزمون های تشخیص عقب ماندگی ذهنی. بهداشت و کمک های اولیه

طول دوره تحصیلی:

متوسط طول دوره کارشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی ۵ سال می باشد (حداقل ۴و حداکثر ۶ سال ) و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است. کلیه دروس در هشت ترم برنامه­ ریزی شده و طول هر ترم ۱۸ هفته در هر نیمسال تحصیلی است.

 

آینده شغلی رشته آموزش کودکان استثنایی:

معلم مدارس دانش آموزان استثنایی. آموزش و پرورش. سازمان بهزیستی کشور. مدیر مرکز کودکان عقب مانده ذهنی و…

کارشناس آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل: وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور

فارغ التحصیلان این رشته در صورت فعالیت در شغل های پژوهشگری، استاد دانشگاه و روانشناس بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار می ­کنند.

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

دانش آموختگان این رشته برای ورود به بازار کار باید دارای خلاقیت و صبر و حوصله فراوان باشند.

کار معلم کودکان خاص آموزش به بچه هایی است که دارای مشکلات زیر هستند:

اختلال در یادگیری. ناتوانایی های جسمانی. نقص شنوایی یا بینایی. مشکلات عاطفی و رفتاری

وظایف معلم کودکان استثنایی (خاص):

– آموزش دروس متناسب با توانایی ها و نیازهای دانش آموزان خاص

– تلاش برای شناخت و کشف توانایی ها و استعدادهای بالقوه دانش آموزان خاص

– ایجاد ارتباط نزدیک و دوستی با دانش آموزان کم توان یا ناتوان

– کمک به دانش آموزان در افزایش اعتماد به نفس، کسب استقلال و بهبود توانایی ها

– نمره دهی و ارزیابی دانش آموزان

– استفاده از ابزارهای کمک آموزشی مناسب و روش های تمرین متنوع در کلاس

– همکاری با سایر متخصصان مانند پزشکان، گفتار درمان ها و یا روانشناسان آموزشی

– صحبت با والدین در خصوص روند پیشرفت فرزندانشان و راهنمایی آنها برای داشتن رفتاری مناسب با بچه ها

– مهارت و دانش مورد نیاز معلم کودکان خاص

– علاقه فراوان به آموزش بچه ها به خصوص دانش آموزان خاص

– مهارت ارتباطی عالی برای ایجاد ارتباط مناسب با دانش آموزان، والدین و…

– خلاقیت و تسلط بر روش ها و فنون مختلف آموزشی

– توانایی کار تیمی همراه با داشتن ابتکار عمل

– توانایی مدیریت کلاس ها و برخورد مناسب با رفتارهای نابه نجار

– همکاری در مراقبت شخصی از دانش آموزان خاص در صورت لزوم

– صبر زیاد و خوش خلقی

توجه: رشته آموزش کودکان استثنایی در مقطع ارشد از زیرگروه های مجموعه روانشناسی محسوب می­ شود.

هوشمند سازی مدارس و استفاده از فناوری‌های نوین از جمله مواردی است که یادگیری را برای دانش آموزان استثنایی جذاب می‌کند، گفت: هوشمند سازی مدارس استثنایی یک اضطرار است نه یک انتخاب چون دانش آموزان معلولی که در این مدارس تحصیل می‌کنند از برخی حواس پنچ گانه همچون شنوایی یا بینایی محرومند بنابراین می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین در امر آموزش این نقص را کمرنگ کرد.

تحولات علمی در سال های اخیر به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات لزوم تجدید نظر در امر شیوه های سنتی آموزش را صد چندان نموده است تا بتوان از این طریق همگام با تحولات علمی و اطلاعات هزاره جدید حرکت نمود.

اپلیکیشن نابو اولین و جامع‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌ افزار ارتباط لحظه ای بین کادر آموزشی، اجرایی مدارس و والدین دوره ی ابتدایی ست و در این حیطه پاسخگوی دغدغه های مدیران، آموزگاران و والدین دانش آموزان می باشد. که با تلاش تیم مجرب فنی و آموزشی به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی اطلاعات اساسی مورد نیاز مدرسه و والدین را پوشش می‌دهد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *