مدرسه هوشمند مدرسه ای است که که کنترل و مدیریت آن بر اساس تکنولوژی کامپیوتر و شبکه بوده است. بطور کلی مفهموم مدرسه هوشمند در سال ۱۹۸۴ توسط دیوید پرکینز در دانشگاه هاروارد معرفی شد که بعد از آن به تدریج در چند مدرسه اجرا گشت و بعدها تا حدودی توسعه یافت، به طوریکه امروزه برخی از کشورهای توسعه یافته ، از این مدارس جهت تربیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده می کنند.
خصوصیات یک مدرسه هوشمند
- یکی از خصوصیات برجسته مدارس هوشمند این است که فرایند یادگیری محدود به ساعات خاصی از روز نمی باشد و میتوان گفت مدارس هوشمند هیچگاه تعطیل نخواهند بود. در این مدارس هر دانش آموز می تواند در هر ساعت از شبانه روز از طریق اینترنت و شبکه و یا نرم افزار ها به یادگیری پرداخته و در کلاس های آموزش از راه دور حضور داشته باشد.
- مدارس هوشمند از قوانین سنتی مدارس که به همراه داشتن جزوات و کتب درسی می باشد مستثنی هستند. در یک مدرسه هوشمند، دانش آموزان برای شرکت در یک کلاس تنها نیازشان، یک لپ تاپ و یا تبلت می باشد که از طریق آن بتوانند مباحث درسی را دنبال نمایند.
- اغلب در مدارس هوشمند، ارزیابی ها بصورت آنلاین و بلادرنگ انجام می شود و همین امر سبب می شود که دانش اموز همیشه برای آزمون های متفاوت آماده باشد. همچنین این امر سبب می شود که معلمان بسیار ساده تر به ارزیابی دانش آموزان پرداخته و دیگر نگران تصحیح اوراق امتحانی متعدد نباشند.
- یکی دیگر از مزایای یک مدرسه هوشمند، حضور غیاب هوشمند می باشد. دانش آموزان با استفاده از کارت هایی که در اختیار دارند، ورود خود به مدرسه را ثبت می کنند و از این طریق به درستی تعیین می گردد که دانش آموز در چه ساعتی وارد و در چه ساعتی از مدرسه خارج شده است. این امر می تواند تا حد زیادی از نگرانی های والدین در خصوص اینکه آیا فرزندشان به مدرسه رسیده است یا خیر بکاهد.
- از آنجا که ارتباطات دیجیتالی بسیار ساده و در دسترس می باشد، یک دانش آموز در مدرسه هوشمند می تواند به راحتی با اساتید و معلمین خود ارتباط برقرار کرده و سوالات درسی و پژوهشی خود را با آن ها در میان بگذارد.
از جمله تجهیزات کمک آموزشی که در هوشمندسازی مدارس مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:
- برد های هوشمند که جای تخته های سیاه را گرفتند. با استفاده از نرم افزارهای موجود قابل نصب امکانات مختلفی شامل امکان نوشتن، ضبط تصویر و دروس، ورود و خروج فایل های صوتی و تصویری و نوشتاری را فراهم می کند.
- زنگ هوشمند مدارس که به صورت اتوماتیک وار جهت اطلاع رسانی از کلاس ها مورد استفاده قرار می گیرد.
- استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ و تبلت های هوشمند که امکان نصب برنامه های مختلف را جهت ارتقاء سطح آموزش دانش آموزان را فراهم می کند.
- دیتا ویدئو پروژکتور که وسیله ای است تصاویر موجود در کامپیوتر را بر روی پرده نمایش و یا برد هوشمند انتقال می دهد و امکان مشاهده تصاویر زنده و جذاب را برای دانش آموزان فراهم می کند.
- سیستم ساختمان هوشمند جهت مدیریت مصارف انرژی و کنترل نور، دما، ورود و خروج، نشت آب ، اطفای حریق و …. را انجام می دهد.
- دستگاه حضور و غیاب که ورود و خروج دانش آموزان و کارکنان مدارس را ثبت می کند و اطلاع از ورود و خرج دانش آموزان را در اختیار اولیا قرار می دهد.
ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یکنواخت و سنتی آموزشی از جمله اهدافی است که در صورت اجرای دقیق طرح میتواند بازده کاری را در مدرسه افزایش دهد و آموزش را امری دلپذیرتر و جذاب تر برای دانش آموزان سازد.
دانش آموز در این سیستم با اهمیت زمان آشنا شده و به خوبی می آموزد که چگونه میتوان در کمترین زمان به خواسته ها و نیازهای خود از طریق استفادهاز فناوری ارتباطی نائل آمد.ایجاد پل ارتباطی لحظه ای بین مدرسه و اولیاء ، در جهت کنترل ، نظارت و رسیدگی بهنگام در امور آموزشی ، پرورشی و انضباطی فرزندان شان که یکی از زنجیره ها ی گم شده در موضوع آموزش و پرورش می باشد. هدف از تولید این نرمافزار، طراحی سیستمی جهت ایجاد سهولت در انتقال سریع اطلاعات عملکردی دانش آموزان ، در حین حضور ایشان در مدرسه می باشد .
افرادی هستند که علاقه ذاتی به کشف ناشتاخته ها دارند مانند دانشمندان. اما اکثر افراد نمی دانند چگونه و از چه راهی باید به ناشناخته ها دست یافت.
با نابــــو همراه باشیدنابو ، به عنوان اولین و کاملترین نرم افزار، درحیطه ی ارزشیابی کیفی توصیفی پاسخگوی دغدغه های مدیران مقطع ابتدایی ، آموزگاران و والدین دانش آموزان می باشد .