مقدمه
همگامی روش های سنتی آموزش و پرورش با دنیای واقعی و در نتیجه کارآمدی آن، برای تربیت نیروی انسانی موثر در فرایند توسعه، به طور فزاینده ایی رو به کاهش است. گسترش ارتباطات و فناوری ها که بسیاری از جنبه های زندگی را از خود متاثر کرده است، دنیایی متفاوت از دیروز ساخته که زندگی در آن مهارت ها و توانمندی های تازه ایی می طلبد؛ مهارت هایی که به کارگیری روش های تازه ی تعلیم و تربیت مبتنی بر علم و فناوری، مسیر دستیابی به آن را هموارتر می کند.
تحولات علمی در سال های اخیر به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات لزوم تجدید نظر در امر آموزش و پرورش را صد چندان نموده است تا بتوان از این طریق همگام با تحولات علمی و اطلاعات هزاره جدید حرکت نمود.
مدارس هوشمند رویکرد جدید آموزشی می باشد که با تلفیق فناوری اطلاعات و برنامه های درسی، تغییرات اساسی در فرایند یاددهی و یادگیری را به دنبال خواهد داشت.
در مدارس هوشمند ارزشیابی برمحور یادگیری است نه محصول و نتیجه کار، به نحوی که دانش آموزان و آموزگاران را، در یک فرایند درگیر نموده و نتیجه ارزشیابی بر محور کیفیت و کاربرد آن بر روی دانش آموزان، قرارمی گیرد.
ارزشیابی از دانش آموزان در مدارس هوشمند به جای اینکه در مقاطع و نوبت های فاصله دار (در پایان هر فصل یا هر ترم و …) صورت پذیرد، همه روزه و به طور مداوم انجام می گیرد و تعدادی از این ارزشیابی ها هم به صورت آنلاین و از راه دور می باشند.
در مدارس هوشمند والدین دانش آموزان نیز می توانند با یک آموزش ساده به سیستم ارزشیابی مدرسه متصل شده و به این وسیله از وضعیت و روند پیشرفت تحصیلی فرزند خود آگاهی یابند. معمولاً در این مدارس روزانه در طی ساعات کلاسی اطلاعات درسی و رفتاری از طرف مدرسه جهت آگاهی والدین از وضع تحصیلی فرزندانشان، برای آنها ارسال می گردد.
در این مدارس به کمک فناوری اطلاعات، کمیت و کیفیت تعاملات بین دانش آموزان، آموزگاران و والدین ارتقاء می یابد و در نتیجه هم افزایی یا سینرژی حاصل از تعاملات این سه گروه، امکان ایجاد شرایط یادگیری بهتر برای دانش آموزان فراهم می گردد.
ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یکنواخت و سنتی آموزشی از جمله اهدافی است که در صورت اجرای دقیق طرح هوشمندسازی می تواند بازده کاری را در مدرسه افزایش دهد. والدین در این سیستم با اهمیت تعامل مستمر و موثر آشنا شده و به خوبی می آموزند که چگونه می توان در کمترین زمان به اطلاعات عملکردی فرزند خود از طریق استفاده از فناوری ارتباطی نایل آمد .
نابو در یک نگاه
هر تغییر و تحولی در نظام آموزشی، نیازمند ابزارها و زیرساختهای مختص به خود میباشد. ارزشیابی توصیفی هم از این قاعده مستثنی نیست و آموزش و پرورش برای نیل به اهداف حاصل از اجرای این طرح نیازمند توجه به ابزارها و زیرساختهای مورد نیاز است. یکی از زیر ساخت های لازم جهت اجرای مناسب نظام توصیفی، استفاده از فناوری های نوین در این عرصه می باشد.
نابو به عنوان اولین و کاملترین نرم افزار در این حیطه، پاسخگوی دغدغه های مدیران مقطع ابتدایی، آموزگاران و والدین دانش آموزان می باشد. زمانی که به زیرساختها توجه ویژه شود، ارزشیابی توصیفی میتواند نظام آموزشی کشور را متحول کند.
معرفی نرم افزار
به عنوان آموزگار باید باور داشته باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد، به شرط آنکه ما آن ابزار سنتی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی، به دنبال یافتن نقطه ضعف هاست رها کنیم و ابزاری بسازیم که تواناییهای او را شناسایی کند، به دانش آموز اعتماد به نفس ببخشد و بر اساس این باور عمل کند، که آموزش و ارزشیابی فرآیندهایی در هم تنیدهاند. یعنی اگر آموزش فرآیندی ست که حداقل به اندازه ی دوره ی تحصیلی زمان براست، ارزشیابی هم به همین زمان نیاز دارد. با این اعتقاد، مدارس باید در طراحی یک سیستم ارزشیابی معتبر بکوشند و شیوه آموزش خود را اصلاح کنند تا نتایج مطلوب حاصل گردد. یادگیری براساس همیاری و مشارکت افراد ذی نفع آرمانی است که در طول سالهای گذشته ذهن کارشناسان و نهادهای رسمی تعلیم و تربیت را به خود مشغول نموده است اما متاسفانه کمبود اطلاعات والدین در زمینه ی نحوه ارزشیابی توصیفی، اهداف و انتظارات آموزشی و فرایند تکمیل کارنامه و از همه مهم تر ناقص بودن اطلاعات کارنامه ی توصیفی و عدم درک محتویات آن، باعث ایجاد خلل در زمینه پیگیری، همیاری و مشارکت والدین با کادر مدرسه و آموزگاران شده است.
دغدغه های والدین، خصوصا در دوره ی ابتدایی پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان دلبندشان می باشد و متولیان امر آموزش در این خصوص برنامه ریزی های مختلفی ازجمله: جلسات ماهانه آموزگاران با اولیاء ، زمان دیدار با اولیاء ، دفترچه های ارتباط با خانه ، تماس های تلفنی و … را در برنامه های خود قرار داده اند، اما متاسفانه تا کنون ارتباط کامل بین والدین، آموزگاران و کادر مدرسه ایجاد نگردیده است.
نرم افزار نابو دغدغه های معلمان در مستند سازی و ارتباط با والدین و ارزشیابی مستمر و دقیق و ….را به صورت کامل برطرف نموده است و اولیاء به صورت لحظه ای از عملکرد فرزند خود در مدرسه با خبر گردیده و این موضوع باعث نظارت و هدایت هرچه بهتر و اقدام به موقع تر از طرف آنها در زمینه های آموزشی و پرورشی فرزند خود خواهد شد. در این نرم افزار هر یک از مخاطبان اعم از آموزگاران، اولیاء، پرسنل اداری و مدیریت مدرسه دارای یک پنل ارتباطات منحصر به خود می باشند که در نسخه های (اندروید- IOS -وب سایت) امکان مشاهده آنی وضعیت تحصیلی و رفتاری را برای آنان مهیا می نماید.
نرم افزار نابو اولین و جامعترین و کاربردیترین نرمافزار ارتباط لحظه ای بین کادر آموزشی، اجرایی مدارس و والدین دوره ی ابتدایی می باشد. که با تلاش تیم مجرب فنی و آموزشی به گونهای طراحی شده است که تمامی اطلاعات اساسی مورد نیاز را پوشش میدهد.
اهمیت اپلیکیش ها در سیستم آموزش و پرورش
امروزه تکنولوژی موبایل، نحوه ی تعامل با کاربران و مخاطبان را به چالش کشیده است، فرقی نمی کند که کاربران، مدیر ، آموزگار ، والدین یا حتی یک دانش آموز باشد. امروزه حتی آموزگاران و والدین ، برای دسترسی آسان و سریع به اطلاعات، اپلیکیشن ها را به وب سایت ها ترجیح می دهند.