تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

۱۱ راه برای کتاب‌خوان شدن

کتاب راهی است برای آموختن و شناخت محیط، هر چه آمار مطالعه کشوری بیشتر باشد درصد توان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی آن کشور نیز بیشتر می شود و این ما را بر آن می دارد تا بکوشیم درصد مطالعه خودمان را زیاد کنیم راه ها و روشهای گوناگونی برای رسیدن به این مقصود وجود دارد، در این گزارش سعی شده به نحوی درست کتاب خوانی هر چند مختصر اما مفید، بپردازد.
هر چه آمار مطالعه کشوری بیشتر باشد درصد توان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی آن کشور نیز بیشتر می شود و این ما را بر آن می دارد تا بکوشیم درصد مطالعه خودمان را زیاد کنیم راه ها و روشهای گوناگونی برای رسیدن به مقصود وجود دارد، در این گزارش سعی شده به نحوی درست کتاب خوانی هر چند مختصر اما مفید، بپردازد.

هرگز بدون کتاب از خانه خارج نشوید
اگر آدمی نیستید که راحت کتاب دستتان بگیرید و بخوانید. در مرحله اول همیشه یک کتاب همراه خود داشته باشید و هرکجا که می‌روید با خود ببرید. حالا اگه اهل کیف دست گرفتن هم نباشید، سخت‌تر می‌شود.  برای حل این مشکل البته با وفاداری به (کتاب واقعی) ما استفاده از کتابخوان الکترونیکی و برنامه های مرتبط با آن را پیشنهاد می‌کنیم. مزیت استفاده از کتاب‌خوان‌های مجازی در دسترس بودن تعداد زیادی کتاب است بدون زحمت حمل‌شان البته. 

پیگیر کتاب خواندن خود باشید
فرض کنید قرار است در یک ماراتن شرکت کنید. حتما برنامه ریزی می‌کنید که چطور می‌توانید انرژی خود را ذخیره کنید. زمان پیاده‌روی‌هایتان را محاسبه می‌کنید و برای پیشرفت از همین اطلاعات کمک می‌گیرید. 
با دوستان‌تان یک ماراتن کتاب‌خوانی راه بیندازید و عادات مطالعه و پیشرفت های خود را در خواندن کتاب به اشتراک بگذارید. شما می توانید  این پیشرفت‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همین ماراتن کتاب‌خوانی می‌تواند انگیزه لازم برای کتاب خواندن را در شما به وجود آورد. این تجربیات به شما کمک می‌کند که در مطالعات بعدی یک راه سریع‌تر و آسان‌تر در پیش بگیرید.

با دوستان‌تان یک باشگاه کتاب راه بیاندازید
یک باشگاه کتاب راه بیاندازید و در زمان مشخص همه‌تان یک کتاب مشخص را بخوانید، بعد درباره‌ همان کتاب صحبت کنید. اگر شما یک مهلت تعیین شده برای اتمام کتاب داشته باشید، می‌توانید مطمئن باشید که زمان لازم برای خواندن آن کتاب را در بین روز و شب‌هایتان پیدا می‌کنید. مگر آنکه برایتان مهم نباشد که کتاب نخوانده به جلسه‌ها بروید و در بحث شرکت کنید بدون اینکه بدانید درباره چه موضوعی صحبت می‌شود.اما سعی کنید چنین آدمی نباشید و اگر کتابی را در زمان مشخص تمام نکردید خودتان را مواخذه کنید.
باشگاه کتاب، ایده‌ی فوق العاده‌ایست، سرگرم کننده و جذاب است و علاوه بر کتاب خوانی، بحث های مفیدی در آن می‌شود و با خواندن هر کتاب به طور طبیعی شما ترغیب به خواندن کتاب‌های بیشتر می‌شوید، تجربه شما را بالا می‌برد و حتی باعث رشد مغزتان می‌شود . 
کتابی را که دوست دارید، بخوانید
زندگی خیلی کوتاه‌تر از آن است که دقایقش را اینطور هدر دهید. اگر کتابی را شروع کردید که حس می‌کنید ارزش خواندن ندارد، یا از آن کتاب لذت نمی‌برید، هیچ ایرادی ندارد، نیمه‌کاره رهایش کنید. مگر سریالی که یکی دو قسمت اول آن بد باشد را تا انتها می‌بینید؟ ( اگر چنین سریالی را هم تا انتها می‌بینید، پس شما مبتلا به خودآزاری هستید)‌. چرا در مورد کتاب متفاوت برخورد می‌کنید؟  هروقت و هرجایی که شد، چند صفحه کتاب بخوانید
زمان‌های زیادی در روز وجود دارد که جان می‌دهند برای خواندن یک تکه روایت کوتاه و زیبا. یک روز به زمان‌هایی که برای خواندن چند صفحه کتاب به کار می‌‌آیند دقت کنید، حتما تعجب می‌کنید

موقع ورزش کردن کتاب بخوانید

اگر با تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزش می‌کنید. می‌توانید از کتاب صوتی استفاده کنید و همچنین این کتاب می‌تواند یک همدم بسیار خوب برای پیاده روی‌های طولانی‌تان باشد.

با کتاب‌خوان‌ها رابطه نزدیک پیدا کنید
آن‌هایی که عاشق کتاب هستند سعی می‌کنند با بقیه آدم‌ها اتصال کتابی پیدا کنند، مثلا به دیگران کتاب توصیه کنند. و اغلب هم از کتاب‌خانه خودشان، کتاب قرض می‌دهند. طبیعی هم هست که وقتی موضوعی باعث حس خوبی در شما می‌شود، بخواهید این حس خوب را به دیگران انتقال دهید و آن‌ها را در خوشی‌تان شریک کنید. 
وقتی رابطه نزدیک با همچین کسانی پیدا می‌کنید، میل شما هم به خواندن افزایش پیدا می‌کند. و آن‌ها شما را تشویق می‌کنند به کتاب خواندن زیاد. هنوز کتاب‌تان تمام نشده یک کتاب دیگر برای شما آماده دارند. شاید به این خاطر که دوست دارند درباره کتاب‌هایی که خوانده‌اند با شما صحبت کنند بدون آنکه داستان را لو بدهند. 
کتاب خواندن قبل از خواب  
سعی کنید قبل از خواب کتاب بخوانید . این یک راه عالی برای پایان دادن به روز است و راهی موثر برای آرامش قبل از خواب. اگر به این کار ‌عادت کنید بسیار برای شما لذت بخش خواهد بود. 
دسته بندی کتاب‌های خوانده شده  
با بررسی کتاب‌های خوانده شده می‌توانید میانگین مطالعه خود را بدست بیاورید و برنامه ریزی جدیدی را برای بهبود مطالعه‌تان داشته باشید. 
یافتن یک مکان آرام برای کتابخوانی می‌توانید برای خواندن کتاب، به کتابخانه بروید. اگر نشد یک اتاق آرام  و بی ‌سر و صدا پیدا کنید اینگونه مکان‌ها به شما  کمک می‌کنند تا کتابی را که در حال خواندن هستید بهتر درک کنید.

کتابخوانی در مکان شلوغ
 اگر شما در جایی خیلی شلوغ، مثل مترو مطالعه می‌کنید و حواستان پرت می‌شود از هدفون استفاده کنید. منوط بر اینکه موسیقی‌تان تحریک آمیز و نشاط آور نباشد ترجیحا صدای باران ،امواج اقیانوس یا هر صدای سفید دیگر که کمتر از محیط اطراف حواستان را پرت می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری برای کتاب خواندن داشته باشید.

 


مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *