تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

چند بازی سرگرم‌کننده که والدین می‌توانند با کودکان در خانه انجام دهند

۱. بازی‌هایی با مداد و کاغذ

فهرستی از بازی‌هایی که می‌توانید روی کاغذ انجام دهید تهیه کنید تا در روزهای بارانی و زمانی که حوصله‌ی بچه‌ها سررفته به کمک‌تان بیاید، مثل نقطه‌بازی، اسم-فامیل و بسیاری از بازی‌های دیگر که همه‌ی ما در دوران کودکی و مدرسه بازی کرده‌ایم و خاطراتی شیرینی از آن به یاد داریم.

۲. ساختمان‌سازی

برای ساختن یک ساختمان فانتزی نیاز به ابزار یا وسایل خاص و گران‌قیمت ندارید. می‌توانید با چوب بستنی یا کارت‌های بازی ساختمان‌های فانتزی، برج یا قلعه بسازید. می‌توانید مسابقه‌ی ساخت بلندترین ساختمان یا قلعه را برگزار کنید و لحظات شاد و هیجان‌انگیزی برای خودتان و بچه‌ها رقم بزنید.

۳. شعبده‌بازی

می‌توانید بدون استفاده از قفل و زنجیر و تنها با چند لیوان یا بطری آب و با کمک چند ترفند شعبده‌بازی بچه‌ها را به سادگی سرگرم کنید. چند لیوان بردارید و زیر یکی از آنها سکه بگذارید. سپس از بچه‌ها بخواهید حدس بزنند سکه زیر کدام لیوان است. اگر کمی زرنگ باشید می‌توانید لیوان‌ها را نزدیک لبه‌ی میز قرار دهید و خیلی آرام سکه را پایین بیندازید. به چشمان هیجان‌زده بچه‌ها نگاه‌کنید و تعجب و شگفتی آنها را از غیب‌شدن سکه ببینید و لذت ببرید.

۴. کارت‌بازی

کارت‌بازی برای بچه‌های نوجوان بسیار مناسب است و به‌خوبی می‌تواند یک چالش ذهنی لذت‌بخش برایشان باشد و ساعت‌ها آنها را سرگرم کند. یک جعبه کارت بردارید و با آن بازی‌های خلاقانه‌ بسازید.

۵. معما و پازل

معماهای خلاقانه، شناختی و سرگرمی‌های حل مسئله، روشی مناسب برای لذت‌بردن از وقت است. می‌توانید از فروشگاه چند بازی مناسب سن بچه‌ها بخرید یا خودتان معما و پازل‌‌ بسازید. از بچه‌ها بخواهید تصویری روی کاغذ یا تخته بکشند. سپس با استفاده از یک مداد طرح کلی از پازل بکشید. بعد با قیچی بخش‌هایی از طرح را جدا‌ کنید و از بچه‌ها بخواهید با کنار هم قراردادن تکه کاغذهای قیچی‌شده دوباره آن طرح را بسازند.

۶. مجسمه‌بازی

چندتا از آهنگ‌های موردعلاقه‌ی فرزندتان را انتخاب و با صدای بلند اجرا کنید، از آنها بخواهید برقصند ولی به محض توقف آهنگ در هر موقعیت و حالتی که هستند ثابت و بدون حرکت بمانند، حتی اگر یک لنگه پا هستند، باید در همان وضعیت بی‌حرکت بمانند. برای اینکه هیجان بازی را بالاتر ببرید می‌توانید از بچه‌ها بخواهید اداهای خاصی دربیاورند و بعد در همان حالت‌ها ثابت بمانند. به برنده‌ی بازی یک مدال بدهید. می‌توانید با روبان مدال‌هایی درست کنید و به لباس یا سر برنده بازی بزنید.

۷. بازی‌های خانوادگی

می‌توانید با کمی جستجو یا خلاقیت چند بازی محلی بیابید و در جمع خانوادگی از آنها استفاده کنید. بازی‌هایی مثل هپ‌، دوز، گُل یا پوچ، بشین پاشو، بیست‌سؤالی، پانتومیم، …

۸. داستان‌ طنز بسازید

این یک بازی ایده‌آل برای گروه‌های بزرگ است. بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کنید. به هر گروه یک پاکت پر از اجسام سفت مانند قاشق، اسباب‌بازی، جوراب، توپ یا روبان بدهید. سپس به هر گروه ۱۵ دقیقه فرصت بدهید تا ایده و داستان طنز خود را بسازد. این بازی بیشتر از اینکه بین دو گروه رقابت ایجاد کند، بازی‌ای بسیار جالب و سرگرم‌کننده است. می‌توانید از بچه‌ها بخواهید که در صورت تمایل به داستان‌های طنز دوستان خود رأی بدهند.

۱۰. بازی تعادل

همان‌طور که می‌دانید بچه‌ها خیلی دوست دارند درحالی که سعی می‌کنند تعادل‌شان را حفظ کنند روی یک خط راست راه بروند. حین بازی می‌توانید موسیقی هم پخش کنید و از بچه‌ها بخواهید هنگام راه‌رفتن روی خط راست مشخص‌ شده تعادل خود را حفظ کنند، حتی اگر می‌خواهید هیجان بازی بیشتر شود می‌توانید از آنها بخواهید به صورت لی‌لی این کار را بکنند یا مسیر تعیین شده را برعکس و عقب‌عقب بروند.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *