مدیریت موفق و اثرگذار سبب رشد و ارتقای سازمان و همکاران در محیط کار می گردد
مدیریت موفق و اثرگذار در محیط کار نکته بسیار مهمی است که سبب رشد و ارتقای سازمان و همکاران در آن محیط می گردد، همچنین باید دانست این اثرگذاری تنها با علم تئوری به مباحث مدیریت حاصل نمی شود بلکه می توان با رعایت نکات کوچکی به مدیری موفق بدل شد.
همه ما روزمره فعالیت های مختلفی را در محیط کار انجام می دهیم، برخی در نقش مدیر و بعضی دیگر در نقش کارمند آنچه این مدیریت و کارمندی را جذاب تر می کند و سبب می شود کار ما نتیجه بخش شود توجه به نکاتی است که بدون عدم توجه به آنها موفقیتی در کار به وجود نمی آید و رشد و بردی حاصل نمی شود، برای حضور قدرتمند و موفق این راهبردها برای یک مدیر لازم است:
لبخند بزنید
چند بار تاکنون شنیدهاید که کسی بگوید: «او مدیر خوبیست. همیشه بداخلاق است» هیچ وقت. مدیران خوب میدانند که نمیتوانید الهامبخش باشید اگر رفتار بدی با دیگران داشته باشید. مدیران خوب مثبتاندیشی و جذبه معنوی را در هر کاری که انجام میدهند، تزریق میکنند.
زود سر کار حاضر شوید
یک راه موثر و راحت برای جهش سریع این است که روز خود را خیلی زود شروع کنید. بسیاری از مدیران موفق و رهبران عالی، در ساعات غیرمعمولی نظیر ۴ یا ۵ صبح از خواب بیدار میشوند. البته لازم نیست شما هم این کار را بکنید بلکه کافی است اندکی انعطافپذیر باشید.
با اقتدار صحبت کنید
صحبت کردن یا خطاب قرار دادن دیگران، با حس اعتماد به نفس، بسیار مهم است و شما باید این کار را قاطعانه انجام دهید. به خودتان اعتماد داشته باشید و به آرامی و در عین حال محکم صحبت کنید.
از سکوت حتما استفاده کنید
بعضی وقتها سکوت بهترین ابزار است چرا که در برخی موقعیتها بسیار قدرتمندتر از کلمات عمل میکند. همچنین، استفاده استراتژیک از سکوت میتواند تاثیر ماندگاری داشته باشد.
محترمانه رفتار کنید
هیچکس از توهین خوشش نمیآید بنابراین شما جزو افرادی که توهین میکنند نباشید. برای یک مدیر خوب لازم است تا با همه، از کارآموز گرفته تا راننده و سرایدار، با احترام رفتار کند.
دست دیگران را بگیرید
بسیاری از افراد رییس بودن را در راس همه مسئولیتهای خود قرار میدهند اما این کار برای آنها احترام و ارزش به دنبال ندارد بلکه برای آنکه رییس موثری باشید باید همکاران خود را هم بالا بکشید و اجازه ندهید کسی درجا بزند.
برای یک مدیر خوب لازم است تا با همه، از کارآموز گرفته تا سرایدار، با احترام رفتار کند
به تعهدات پایبند است
بی خیالی بیماری است که می تواند سد راه موفقیت مدیران باشد. مدیران موفق آموخته اند که به هیچ وجه نباید به تعهدات خود پشت پا بزنند. تجربه به آنها آموخته است که باید برای پایبندی به قول و حرف خود تمامی راه های ممکن را بیازمایند. مدیر موفق کاملا به این موضوع واقف است که پایبندی او به تعهداتش، احترام کارمندان و وفاداری آنها به سازمان را به همراه دارد.
تجارب خود را منتقل می کند
هرگز افراد بزرگ و موفق منجمله مدیران موفق به تنهایی به جایگاهی که دارند دست نیافته اند. انتقال دانش و تجارب به کارمندان جوان تر یکی از با ارزش ترین اقداماتی است که مدیران موفق انجام می دهند. مدیران موفق برای کارمندان خود نمونه ای متعالی از چهره واقعی یک کارمند جویای نام و موقعیت های بالاتر هستند.
مکالمه غیر رسمی داشته باشید
نباید هربار که صحبت میکنید حس رسمی بودن را القا کنید. مدیران کارآمد در انسانی عادی بودن موفقیت کسب کردهاند. آنها ارتباطی احساسی با افراد برقرار میکنند و برای نزدیکترکردن افراد به هم همدلی ایجاد میکنند. مردم به انسانها پاسخ میدهند، و مدیران بزرگ میدانند که چگونه افکار مردم را بخوانند و قلبشان را حس کنند.
گوش کنید
کارآمدترین مدیران چالش هایی را که با آنها روبرو میشوند و موقعیت هایی را که برای کارمندانشان فراهم است، درک میکنند. به منظور مدیریت کارآمدتر، باید به سخنان افراد تیم شان صادقانه و با خوشرویی گوش کنند. هرچه بیشتر گوش کنند و سپس در عمل پاسخ مناسب بدهند، بیشتر میتوانند اعتماد و وفاداری افراد تحت رهبری ومدیریت خود را کسب کنند.
مطالعه کنید
مدیریت متفکرانه نوعی از مدیریت است که تلاش میکنم به آن برسم و بهترین راه برای مدیر متفکر بودن خواندن با ولع و حریصانه است. چه در حال خواندن آخرین کتاب بازاریابی باشم یا انواع وبلاگها، سعی میکنم حداقل هر روز یک چیز جدید یادبگیرم. فایده دیگر خواندن ومطالعه مستمر این است که از شما نویسنده بهتری میسازد. این امر مدیریت افکارتان را هم قدرت میبخشد.
نکته آخر
با توجه داشت که دانستن این نکات دردی را دوا نمی کند و باید همواره تک تک این نکات را استفاده کرد و در کار و فعالیت روزانه از آن بهره برد و فراموش نکرد که اگر کارمندی نیز به این نکات توجه داشته باشد می تواند سبب رشد خود و انجام بهتر امور محوله گردد.
در هر صورت باید بدانیم موفقیت و تلقی شدن به عنوان مدیری راه بلد کار ساده ای نیست و با ریز بینی و توجه به نکات مختلف است که پازل مدیریت یک مدیر کامل می شود و کارها سامان می یابد.