تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

عوامل موثر بر یادگیری دانش آموزان2

طرح انجام تکلیف در مدرسه و تأثیر آن در کاهش اضطراب وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان

اگر بلافاصله بعد از تدریس هر موضوع ،فراگیر درگیر با مسئله شود و روی آن شروع به بحث و گفت و گو بکند و مشکلات خود را همانجا حل نماید یادگیری در بخش حافظه دراز مدت وی انجام خواهد گرفت و بندرت از یاد می رود .بخصوص اگر این کار همراه با عوامل شادی بخشی مثل اجرای مسابقه ، بازی ،سرود و صورت بگیرد، دانش آموزان جدی تر کار می کنند و بهتر یاد می گیرند.درگیر کردن دانش آموزان با مطالب درسی تدریس شده از طریق طرح چند سؤال و یا حل چند نمونه از تمرینات کتاب در عمق دادن به یادگیری و رشد مهارتهای ارتباطی مؤثر است و باعث ایجاد رغبت به مطالعه و رفع نگرانی از مطالب آموخته شده می شود. دیدن اینکه هر یک از یادگیرندگان در کلاس درس به حل مسئله مشغول اند،در یادگیرنده ایجاد شور و اشتیاق می کند . فعال بودن دانش آموزان در انجام دادن تکلیف، بیشتر از ارائه درس در عمیق شدن یادگیری اثر دارد. انجام دادن چند نمونه تمرین بوسیله یادگیرندگان و بررسی جوابها و ارائه بازخورد لازم بوسیله معلم بر بهبود کیفیت آموزش و رشد خوداندیشی در یادگیرنده اثر دارد و در رشد خلاقیت آنها کمک می کند.همچنین کسل آور بودن آموزش را از بین می برد. استفاده از این طرح و اطمینان از اینکه یادگیرندگان مطالب آموزشی را یادگرفته اند، درارائه و یادگیری مطالب بعدی مؤثر است.

اجرای طرح پیوند (طرح شناسایی دانش آموزان تلاشگر ) و نحوه همکاری با این طرح

اگر معلم نسبت به هر فعالیت و اظهار نظر فراگیر واکنشی مثبت حتی در حد یک لبخند یا گفتن کلمه ای تحسین برانگیز از خود نشان دهد، انگیزه دانش آموز را در امر یادگیری تحریک می کند. تشویق کلامی و غیر کلامی یادگیرنده به ایجاد علاقه به یادگیری و تثبیت آموخته های وی کمک می کند. با تشویق میزان اعتبار اظهار نظر آنها را روشن می کنیم در عین حال از تقدیر مبالغه آمیز باید پرهیز کرد. حال اگر این تشویق و ترغیب در سطح مدرسه توسط مدیر و معاونین صورت پذیرد بمراتب اثر بخشی بیشتری خواهد داشت. کما اینکه در سال تحصیلی 82-81 کارتهای امتیازی تهیه شده بود و به عناوین مختلف این کارتها به دانش آموزانی که در فعالیت های کلاسی شرکت می جستند داده شد. در انتهای ترم، با جمع آوری این کارتها و مشخص کردن دانش آموزان ساعی و تلاشگر (کسانی که بیشترین امتیاز را جمع کرده بودند) با اهدا جوایز در سر صف از آنان تقدیر و تشکّر به عمل آمد. نمونه دیگری را که می توان ذکر کرد دادن Excellent در دفتر تکلیف هر فراگیر بود (به شرط خوش خط و خوانا بودن تکالیف) ودادن جایزه به کسانی که بیشترین Excellent را در دفترشان داشتند. و نتیجه این شد که در آخر سال ، در پایه دوم دانش آموز لااقل بد خط نداشتیم .حتی دانش آموزان ضعیف کلاس از خطی نسبتاً خوش برخوردار بودند.

فعالیت های خارج ازکلاس(استفاده از وسایل کمک آموزشی ،نمایش فیلم آموزشی ، قرائت مجلات رشدنوجوان،کتاب ، داستان و )

استفاده از وسایل کمک آموزشی باعث افزایش یادگیری یادگیرندگان می شود. ایجاد ارتباط بین مطالب درسی و زندگی اجتماعی ، به عمق بخشیدن یادگیری و علاقه به تحصیل کمک می کند . انجام دادن فعالیت های عملی حتی در کلاس کسل آوربودن آموزش را از بین می برد. استفاده بهینه از فناوری آموزشی در جریان تدریس و یادگیری می تواند به سبب فعال کردن حواس دانش آموزان ، امر آموزش را واقعی تر و عملی تر کند و موجب تسهیل یادگیری فراگیرندگان شود . در واقع حیطه کار معلم را وسیع تر کرده و او را از حالت صِرفِ انتقال دانش و معلومات خارج می کند و به راهنمای جریان یادگیری مبدل می سازد. در ارتباط با وسایل کمک آموزشی دبیران مربوطه می توانند با صرف وقت کمی و یا با کمک دانش آموزان این وسایل را که تهیه بعضی از انها ساده و ارزان است بسازند و در درس خود مورد استفاده قرار دهند. می توان مسابقه هایی ترتیب داد و به بهترین ها جایزه اهدا کرد.

ترتیب دادن بازدید و اردو سبب می شود که فراگیران به تجربه های واقعی دست یابند و صاحب مهارتهای لازم برای زندگی شوند. با انجام فعالیت ها در آزمایشگاه به صورت زنده می توانیم دانش آموزان را با یادگیری مشارکتی آشنا کنیم. فعالیت های مشارکتی تمایل به افزایش سطح تفکّر، مهارتهای ارتباطی اساسی ، انگیزه های پیشرفت ، عزت نفس ، احترام متقابل ، آگاهی اجتماعی و تحمل تفاوتهای فردی را در دانش آموزان رشد و گسترش می دهد. همچنین باعث تفکّر خلاّق و انتقادی ، نگرش مثبت به موضوعات درسی ، تعامل گروهی و مهارتهای اجتماعی می شود .

باید علاقه به مطالعه و پژوهش علمی دانش آموزان در کانون توجه قرار گیرد. اصولاً رغبت به مطالعه و پژوهش امری متکی بر فعالیت های ذهنی-تجربی افراد است. دانش آموز خود باید مسائل علمی را مورد کند و کاو قرار داده و تجربه کند نه آن که این مسائل در قالب های نظری آماده ، در ذهن وی گنجانده شود . هدف تعلیم و تربیت انباشتن ذهن از دانش نیست ، بلکه وسیله دستیابی به یافته های علمی به منظور خلاقیت و سازندگی است . تجربه نشان داده است که دانشی که از طریق مطالعه و تحقیق بدست می آید ، ثبات و پایداری آن در ذهن بیشتر است . بنابراین ارائه فهرستی از کتابهای مرتبط با درس و تعیین وظیفه برای مطالعه آنها به عمیق شدن یادگیری کمک می کند .یکی از مهمترین ابزارهایی که در ساخت یک مجموعه آموزشی در انتقال دانش موثر است استفاده از تصاویر متحرک است. تصاویر گوناگون و یا فیلم به یادگیری کمک می کند.اطلاعات را می توان از طریق تصویر مناسب ، بسیار ساده تر از پیام شفاهی یا کتبی دریافت کرد به عبارتی دیگر «یک عکس مناسب گویاتر از هزار کلمه است».حال اگر این تصاویر متحرک باشند (در قالب فیلم ، کارتون ، یا ) اثرش به مراتب بیشتر و بهتر خواهد بود . بنابراین به نظر من اگر در هفته یک ساعت (در زمینه های مختلف ) به مطالعه در کتابخانه ، استفاده از آزمایشگاه ، دیدن فیلم، و یا خواندن مجلات و کتب غیر درسی و اختصاص داده شود ، فراگیران مطالب آموخته شده را می توانند لمس کنند و بکار گیرند .

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *