تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

راهکار برای رفتن بی‌دردسر دانش‌آموزان به مدرسه پس از تعطیلات

اگر بنا به هر دلیل دانش آموز شما برای بیدار شدن تنبلی می‌کند و یا ساعت زنگدار را قطع می‌کند، سعی کنید گوشی موبایل را نیز زنگ بگذارید و دور از دسترس او قرار دهید تا مجبور شود برای خاموش کردن از تختخواب فاصله بگیرد. این فاصله گرفتن می‌تواند حس خواب آلودگی شان را کاهش دهد و مجبورشان کند از تخت فاصله بگیرند
بیدار شدن سر ساعت برای رفتن به مدرسه کار آسانی نیست. در بسیاری از موارد دیده شده است که دانش آموزان دیر از خواب بیدار می‌شوند و برای اینکه بتوانند سر ساعت در کلاس درس حاضر شوند، وسایل شخصی و حتی ضروری خود را فراموش می‌کنند. در چنین شرایطی ممکن است دانش آموزان حتی بدون خوردن صبحانه راهی مدرسه شوند. حال برای رفع چنین مشکل‌هایی چه باید کرد. آیا راهکاری وجود دارد؟ اما خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که به دانش آموزان کمک می‌کنند تا سر ساعت و بدون هیچ مشکلی سر کلاس درس حاضر شوند. در ادامه این مطلب شما را با چند نکته ضروری که به دانش آموزان کمک می‌کند تا سریع‌تر خودشان را برای رفتن به مدرسه آماده کنند، آشنا می‌کنیم

بعد از صرف شام، ناهار فردا را بسته بندی کنید

یکی از آسانترین راه ها برای اینکه دانش آموزان در وقت ناهار مدرسه بدون غذا نمانند این است که وعده غذایی خود را در شب قبل آماده کنند. این کار شاید کمتر از ۵ دقیقه وقت والدین و یا خود دانش آموزان را برای بسته بندی ناهار بگیرد. سعی کنید پس از قرار دادن غذا درون ظرف آن را درون یخچال نگهداری کنید و صبح فردا، قبل از رفتن به مدرسه درون کوله پشتی دانش آموز بگذارید. اگر بیم آن دارید که دانش آموزتان ناهارش را فراموش کند، سعی کنید یک برگه یادداشت بر روی در و یا کوله پشتی دانش آموز بچسبانید تا وی با دیدن آن ناهار و یا تغذیه روزانه خود را به همراه ببرد. اگر دانش آموز شما از آن دست از دانش آموزانی است که ناهار و یا تغذیه خود را خریداری می‌کند، سعی کنید به مقدار خرید یک الی دو وعده غذا پول در اختیارش بگذارید. والدین باید پیگیر پولی که برای تغذیه دانش آموز خود در اختیارش می‌گذارند، باشند تا فرزندشان این پول را در جای غیر مربوط خرج نکند.

پر کردن کوله پشتی با لوازم مدرسه پیش از رفتن به تختخواب

در چنین شرایطی سعی کنید؛ دانش آموزان هر چند کم سن و سال، یاد بگیرند وقتی تکالیف خود را انجام دادند، حتما قبل از خواب، آنچه را که برای برنامه فردای خود نیاز دارند، درون کوله پشتی قرار دهند.  دانش آموزان باید سعی کنند کوله پشتی خود را در مکانی قرار دهند که در هنگام رفتن به مدرسه در نقطه دیدشان باشد، چرا که دیده شده است که بسیاری از دانش آموزان به خاطر عجله‌ای که در هنگام صبح دارند، کوله پشتی خود را گم می‌کنند و چند دقیقه‌ای وقت تلف می‌کنند تا کوله پشتی و یا کیف مدرسه خود پیدا کنند.

دانش آموزان قبل از اینکه به خواب بروند باید لباس مدرسه خود را آماده کنند

شاید همه ما تجربه گم کردن یک لنگه از جوراب را درست هنگامی که دیرمان شده است را داریم. از این رو دانش آموزان حتما قبل از خواب باید لباس‌های خود را چک کنند که اگر مشکلی داشت توسط والدین بر طرف شود و در صورت سالم بودن، آن‌ها را در یک نقطه معلوم از اتاق خواب قرار دهند تا صبح برای رفتن به مدرسه دچار مشکل نشوند. البته اتو کردن و شستن لباس برای دانش آموزان ابتدایی سفارش نمی‌شود. بهتر است والدین در چنین شرایطی خودشان آن‌ها را انجام دهند.

بهتر است دانش آموزان پیش از خواب دوش بگیرند 

دوش گرفتن قبل از مدرسه رفتن می‌تواند وقت دانش آموز را بگیرد. از این رو بهتر است؛ دانش آموزان در هنگام شب پیش از رفتن به تخت خواب دوش بگیرند. اگر دانش آموزان شب دوش بگیرند می‌توانند در هنگام صبح بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بیشتر بخوابند.

۸ الی ۱۰ ساعت خواب برای دانش آموزان

دانش آموزان ابتدایی تقریبا باید در شبانه روز ۶ الی ۱۰ ساعت خواب داشته باشند تا بدنشان برای فعالیت‌های روزمره آمادگی بیشتری داشته باشد. برای این که دانش آموزان بتوانند به چنین زمانی برای خوابیدن دست یابند باید بدنشان را عادت دهند از این رو والدین باید یک زمان خواب برای دانش آموزان خود تنظیم کنند تا آن‌ها با توجه به ساعت خواب در نظر گرفته شده به تختخواب بروند. بهترین زمان برای بیدار شدن و رفتن به مدرسه ۲۰ دقیقه قبل از حرکت به مدرسه است. در این زمان دانش آموزان می‌توانند صبحانه بخورند و همچنین مسواک زده و خود را مهیای رفتن به مدرسه کنند.

زمان بیدار باش

زمان بیدار باش برای دانش آموزانی که دارای ساعت هستند، بسیار آسان است. فقط کافی است؛ آن‌ها ساعت را روی زمان مورد نیاز برای بیدار شدن تنظیم کنند اما اگر دانش آموز شما کم سن و سال است، سعی کنید یک ساعت برای بیدارشدنشان در اتاق خواب قرار دهید تا خود به خود بعد از شنیدن صدای زنگ برای مدرسه رفتن آماده شوند. البته والدین باید حواس‌شان باشد که فرزندشان با صدای زنگ بیدار شده است و یا نه. اگر بنا به هر دلیل دانش آموز شما برای بیدار شدن تنبلی می‌کند و یا ساعت زنگدار را قطع می‌کند، سعی کنید گوشی موبایل را نیز زنگ بگذارید و دور از دسترس او قرار دهید تا مجبور شود برای خاموش کردن از تختخواب فاصله بگیرد. این فاصله گرفتن می‌تواند حس خواب آلودگی شان را کاهش دهد و مجبورشان کند از تخت فاصله بگیرند

شستشوی صورت

هر شخصی که از خواب بیدار شود آن هم اول صبح بی‌شک خواب آلود خواهد بود. معمولا شستن صورت با آب سرد می‌تواند این خواب آلودگی را بر طرف کند. شاید شستشوی صورت آن هم اول صبح با آب سرد کمی سخت باشد اما بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند اندک خواب آلودگی ایکه پس از بیدار شدن بر صورتتان نشسته است را بر طرف کند. این امر برای دانش آموزان بسیار مهم است که سرحال و با چهره گشاده راهی مدرسه شوند تا اینکه عبوس و خواب آلود باشند.

شستشوی دهان و دندان و استفاده از خوشبو کننده‌ها

دانش آموزان از آنجایی که در سن رشد به سر می‌برند حتما باید صبحانه کامل بخورند. خوردن صبحانه نیز نیاز به عادت دارد؛ چرا که برخی از افراد وقتی از خواب بیدار می‌شوند، میلی برای صبحانه خوردن ندارند. دانش آموزان باید پس از مصرف صبحانه حتما مسواک بزنند و قبل از رفتن به مدرسه با خوشبو کننده‌ها خود را معطر کنند. بررسی مو و وضع ظاهری نیز می‌تواند از جمله کار‌هایی باشد که یک دانش آموز قبل از رفتن به مدرسه باید به آن‌ها بپردازد.

لباس‌هایتان را به موقع بپوشید

البته اگر دانش آموز کم سن و سال است، سعی شود؛ پس از خوردن صبحانه، لباس‌های مدرسه‌شان را در اختیارشان قرار دهید. چرا که ممکن است در هنگام صبحانه خوردن تکه‌ای از مربا و یا هر غذای چرب و چسبناک دیگری باعث کثیف شدن لباس مدرسه شود و شما وقت کافی برای تمیز کردن و یا لکه بری آن نداشته باشید.

مدل موی مناسب برای دانش آموزان

اولا بهترین مدل مو برای دانش آموزان پسر، موهای کوتاه شده و یکنواخت است تا زمانی که به سن بلوغ برسند. البته دانش‌آموزان دختر نیز باید نظافت موهایشان را بیش از پیش به ویژه وقتی در محیط مدرسه هستند، رعایت کنند چرا که احتمال آلوده شدن در یک محیط شلوغ بسیار بالا است.

استفاده بهینه از زمان انتظار

اگر تعداد دانش آموزان در یک خانه بیش از یک نفر باشند. یک دانش آموز موفق در چنین شرایطی به هیچ وجه منتظر نمی‌ماند که خواهر و یا برادرش به طور مثال از حمام و یا دستشویی استفاده کند. در چنین شرایطی یکی از دانش آموزان می‌تواند کوله پشتی خود را آماده کند و یا صبحانه‌اش را میل کند. منتظر ماندن جز در شرایط اضطرای هر کاری مقرون به صرفه و خردمندانه‌ای نیست. خواهر و یا برادر دانش آموز در هنگام استفاده از یک چیز در خانه باید با هم در تعامل باشند تا هیچ کدام‌شان متضرر نشنود.
استفاده بیش از حد از کافئین نمی‌تواند خستگی شما را بر طرف کند اما مقدار کمی از نوشیدنی‌هایی گرم هم چون چای و قهوه می‌تواند دانش آموزان را هوشیارتر کند. البته نباید این گونه نوشیدنی‌ها را بیش از اندازه مجاز مصرف کرد؛ چرا که اکثر دانش‌آموزان دوست دارند، قهوه و یا چای را با مقداری بسیار زیادی از شکر و یا قند مصرف کنند. این امر می‌تواند اشتهای کاذبی را برایشان به وجود آورد و آن‌ها را از خوردن میان وعده‌های مغذی و حتی ناهار کامل باز دارد.

دانش آموزان نباید صبحانه خوردن را از یاد ببرند

به هیچ عنوان نگذارید که دانش آموزان بدون خوردن صبحانه خانه را به مقصد مدرسه ترک کنند، حتی اگر دیرشان هم شده باشد، یک لقمه برای بین راه‌شان در نظر بگیرید تا قبل از رفتن به مدرسه خوب تغذیه شده باشند. البته خوردن موز یا سیب در چنین شرایطی می‌تواند به کمک‌شان بیاید چون که نه وقت گیر است و نه زحمت برای خوردنش وجود دارد.

دانش آموزان قبل از ترک منزل حتما باید کوله پشتی خود را بررسی کنید

بنا به هر دلیل ممکن است دانش آموزان کوله پشتی خود را با تجهیزات لازم در مدرسه پر نکرده باشند و یا مورد خاصی را از یاد برده باشند. برای دوری از چنین مشکلاتی یک نگاه چند ثانیه‌ای قبل از رفتن به مدرسه دورن کوله پشتی می‌تواند مشکل را برطرف کند. دانش آموزان باید لیست کارهایی را که قرار است، در مدرسه انجام دهند را در کوله پشتی خود داشته باشند تا در صورت لزوم با یک بررسی ساده بتوانند آن ها را تهیه کنند.

.

.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *