تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

خوراک های مناسب و نامناسب برای کودکان

آنچه با رشد کودک ارتباط مستقیم دارد، تغذیه درست آن ها در کودکی است.

کودکان و تغذیه ایشان

راضی کردن بچه ها به خوردن غذاهای سالم اصلا کار آسانی نیست. حتی زمانی که شما با کلی وقت گذاشتن سعی می کنید غذایی سالم، کم چرب و پر از سبزی برای آن ها تهیه کنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که آن ها این غذا را بخورند اما در هر صورت شما نمی توانید خوردن غذاهای چاق کننده را برای فرزندتان ممنوع کنید. پس باید حواس تان باشد که تعداد آن ها را کمتر کنید. این ۸ غذا از جمله بدترین دشمنان کودک شما هستند که بهتر است در مورد آن ها بیشتر حواس تان را جمع کنید.

بدتریـن ها

1) چیپس سیب زمینی سرخ کرده و چیپس منبع سرشار چربی و دشمن تناسب اندام کوچولوهاست. متاسفانه علاقه بچه ها به این غذا هم اصلا کم نیست. در مورد این غذا باید دقت کنید که تعداد دفعات مصرف را برای کودک تان به حداقل برسانید. همچنین بهتر است از چیپس های تنوری به جای انواع سرخ شده استفاده کنید. 2) شیرینی ها نیازی به گفتن نیست که شیرینی هایی که از بیرون تهیه می کنید، مملو از چربی و شکر فراوان هستند. در این مورد هم علاوه بر این که باید سعی کنید کمتر این خوراکی ها را خریداری کنید، می توانید نوع کم شیرین و کم چرب تر را در منزل تهیه کرده و با انواع آماده جایگزین کنید. 3) میوه های خشک میوه های خشکی که با قیمت گزاف تهیه و با وجدان آسوده به فرزند دلبندتان تعارف می کنید، در حقیقت شباهتی به میوه تازه ندارند! اغلب آن ها فقط قطعه بسیار نازکی از میوه هستند که مقدار اندکی ویتامین در آن ها باقی مانده و علاوه بر آن شکر زیادی هم دارند. به جای تهیه این خوراکی می توانید میوه تازه را به کودکان پیشنهاد کنید. 4) نوشابه از مضرات نوشابه هر چقدر بگوییم کم گفته ایم! نوشابه های گازدار، قند بسیار بالایی دارند. بنابراین بسیار چاق کننده هستند، کافئین موجود در آن ها باعث بی قراری و اضطراب کودکان می شود، مصرف آن ها مانع از جذب کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان می شود، مصرف زیاد از حد آن ها به معده کودکان آسیب می رساند و… (باز هم می خواهید بشنوید؟!) 5) بستنی خوردنی مورد علاقه بچه ها در فصل تابستان؛ بستنی هم به دلیل چربی زیادی که دارد درست همانند چیپس کودکان را چاق می کند. بنابر این بهتر است، خودتان دست به کار شوید و در منزل نوع کم چرب تر و سالم تر آن را تهیه کنید. 6) آبمیوه های آماده هر چند ممکن است فکر کنید آبمیوه های آماده و بسته بندی شده انتخاب مناسبی برای رفع عطش کودکان در روزهای گرم هستند اما این طور نیست. در تهیه این مواد تنها درصد اندکی میوه طبیعی استفاده شده و ضمنا میزان قند موجود در آن ها نیز بسیار بالاست. قند موجود در آبمیوه های صنعتی مینای دندان را از بین می برد و می تواند باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان های کودک شود به خصوص اگر کودک شما مدت طولانی آبمیوه بخورد. بنابراین فریب برچسب های «طبیعی» یا «بدون قند» را نخورید و خودتان در منزل برای کودکان از میوه های تازه آبمیوه تهیه کنید یا خود میوه را به آن ها پیشنهاد کنید. 7) مرغ سوخاری مرغ سوخاری یا ناگت های مرغ که معمولا با آرد نان پوشانده شده و برای سرخ شدن در روغن غوطه ور می شوند، انتخاب بسیار نامناسبی برای کودکانی که اضافه وزن دارند. این ناگت ها روغن بسیار زیادی را به بدن کودک می رسانند، ضمن آن که اغلب اوقات سس همراه آن ها هم سس پرچرب و ناسالمی است. 8) هات داگ هات داگ های معمولی پر از چربی هستند. یک هات داگ با اندازه نرمال چیزی حدود ۱۳ گرم چربی وارد بدن کودک می کند. علاوه بر این که مقدار نمک و نگهدارنده ای که در این غذا وجود دارد نیز بسیار بالاست. بنابر این مصرف این غذا را هم برای کودک تان بسیار محدود کنید. اگر به دنبال خرید هات داگ هستید نوع کم چرب تر آن را انتخاب کنید (هات داگ بوقلمون چربی کمتری دارد.) برای کودکان هات داگ را نصف کنید یا به تکه های کوچک تر تقسیم کنید. حالا که با بدترین غذاها برای کودک تان آشنا شدید، بهترین آن ها را هم بشناسید. خوشبختانه این غذاها از ساده ترین و در دسترس ترین غذاهایی هستند که می توانید برای فرزندتان تهیه و به لاغری او کمک کنید  

بهتـرین ها

1) آب پرتقال آب پرتقالی که در منزل تهیه می کنید، صد درصد خالص و بدون هیچ گونه افزودنی و مواد نگهدارنده و سرشار از ویتامین C و بهترین نوشیدنی برای آغاز یک روز پر جنب و جوش کودکانه است. ویتامین C موجود در این نوشیدنی به جذب کلسیم و رشد کودکان کمک می کند، استرس را در آن ها از بین می برد و بهترین ماده خوراکی برای وقتی است که بچه ها نیازمند تمرکز هستند، مثلا روزهای امتحان. همچنین فولات و پتاسیم موجود در آب پرتقال آن را مغذی تر می کند. 2) شیرکاکائو دنیای ایده آل جایی است که در آن بچه ها شیر ساده کم چرب را به راحتی سر می کشند! ولی در دنیای واقعی برای این که حواس بچه ها را از آبمیوه های مصنوعی و نوشابه های گازدار پرت کنید به شیرکاکائو نیاز دارید. خودتان دست به کار شوید و در منزل این نوشیدنی مورد علاقه بچه ها را تهیه کنید. 3) طالبی در فصل تابستان می توانید به جای نوشیدنی های مصنوعی با طالبی برای بچه ها فالوده درست کنید. طالبی یکی از بهترین گزینه ها برای بچه هایی است که با سبزی ها میانه خوبی ندارند. طالبی سرشار از آنتی اکسیدان بتاکاروتن و ویتامین c است. 4) کیوی کـــیوی حتـی از پرتقال هم بیشتر ویتامین c دارد. خوردن کیوی فیبر و آنتی اکسیدان های لازم برای شادابی و سلامت را به کودکان می رساند. 5) تخم مرغ تخم مرغ هم مانند گوشت منبع خوبی از پروتئین است. یک تخم مرغ آب پز در کنار پروتئینی که به رشد عضلات کودک کمک می کند، ویتامین D نیز دارد که با کمک به جذب بهتر کلسیم، استخوان سازی را در کودک شما بهتر می سازد. 6) گوشت بدون چربی خب، شاید مصرف گوشت قرمز برای بزرگسالان منع شده اما برای کودکان، گوشت قرمز بدون چربی یکی از بهترین منابع برای تامین پروتئین، آهن و روی است. با چرخ کردن گوشت می توانید آن را در هر غذایی وارد کنید، از پاستا و پیتزای خانگی گرفته تا کوفته های قلقلی و همبرگر خانگی. 7) کلم بروکلی بچه ها کلم بروکلی را خام یا نیم پز دوست دارند، یعنی تا زمانی که رنگ آن کاملا سبز است. قطعه های کوچک کلم بروکلی مقادیر بزرگی ویتامین A و C به بدن کودک می رسانند. شما می توانید قطعه های ریز کلم بروکلی را به کودکان بدهید تا به عنوان درخت در سیب زمینی تنوری بکارند! 8) سیب زمینی تنوری به جای سیب زمینی سرخ شده چرب بهتر است سیب زمینی تنوری را به بچه ها پیشنهاد کنید. سیب زمینی تنوری پر از پتاسیم و فیبر است، پختن آن به خصوص وقتی به پیک نیک رفته اید برای بچه ها لذت بخش و سرگرم کننده است و علاوه بر آن، سیب زمینی تنوری پایه یا ظرفی است که می توانید روی آن خوراکی های رنگی دیگر مانند: هویج و کلم را بریزید و به کودک تان تعارف کنید.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *