تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

تنها خوابیدن کودکان در شب

تنها خوابیدن کودکان در شب
اگر فرزندم شب ها نمیتواند بخوابد ، باید چه کار کنم؟
بسیاری از والدین با خوابانیدن فرزندشان مشکل دارند. وقتی زمان خواب بچه ها فرا می رسد ، آنها بهانه گیری می کنند ، غذا می خواهند ،آب می خواهند و دوست دارند راه بروند یا پدر و مادرشان آنها را بغل کنند.
آنها دوست دارند موقعخواب کنار والدینشان باشند ولی بهتر است والدینشان این کار را نکنند و آنها را در رختخواب خودشان بگذارند.
والدین از خودشان می پرسند که چرا بچه های دیگر تنها می خوابند ولی کودک آنها این کار را نمی کند. بعضی از بچه ها سریع می خوابند و عده ای دیگر دوست دارند که دررختخواب دراز بکشند و با عروسک یا شیشه ی شیر خودشان بازی کنند . عده ای دیگر از بچه ها نیز نیاز دارند که در کنار والدینشان باشند.
تاریکی شب برای بچه ها وحشتناک و ترسناک است ، بنابراین آنها ترجیح می دهند که شب ها در کنار پدرومادرشان باشند.
حتی کودکان سه ، چهار و یا پنج ساله نیز دوست دارند که شب ها در کنار پدر و مادرشان باشند. کودک نمیداند که والدینش نیاز دارند تا تنها باشند ، چون خودش چنین نیازی را احساس نمی کند.
وقتی والدین کودک او را در اتاقش می گذارند ، اوتلاش می کند تا پیش پدر و مادرش برود. عده ای از بچه ها در این شرایط سر به گریه می گذارند ، عده ای دیگر نیز بهانه تراشی می کنند و آب و غذا می خواهند و یا می گویند که دستشویی دارند.
بالاخره آنها هر تلاشی می کنند تا پیش والدینشان بروند. معمولا یک ساعتی طول می کشد تا بچه ها بهانه جویی هایشان بالاخره تمام شود و این کار باعث عصبانیت والدینشان می شود.

آیا بهتر نیست که والدین به جای این که یک ساعت تمام با کودکشان سر و کله بزنند و سعی کنند تا او را بخوابانند ، به اتاق او بروند ، او را نوازش کنند و پشتش را بمالند تا خوابش ببرد؟ در این صورت کودک احساس امنیت خواهد کرده و راحت تر می خوابد.
وقتی والدین متوجه میشوند که فرزندشان دوست دارد کنار آنها باشد ، میتوانند شب ها مدتی کنار او بمانند. در این مورد نیز والدین باید انتظارات خودشان را از بچه ها کمتر کنند.
اگر آنها شب ها مدتی کنار فرزندشان بمانند ، کودک آرام می گیرد و احساس ترس و تنهایی نمی کند ، در این صورت بسیاری از مشکلات هنگام خواب او نیز برطرف میشود.
اگر با دیگران در مورد این مشکل حرف بزنید ، شاید افراد کمی به شما پیشنهاد کنند که مدتی کنار فرزندتان بمانید تا او خوابش ببرد.
بعضی از والدین این کار را می کنند ولی عده ای دیگر از سرزنش های دیگران می ترسند و این کار را انجام نمی دهند.
در یکی از جلسات مشاوره ی خانواده، مادری گفت که برای خواباندن فرزندش این کار را می کند و بعد بقیه ی مادران نیز روش او را تایید کردند و از او انتقاد نکردند ، فرزندان آنها نیز مثل فرزند آن زن بودند.
وقتی کنار فرزندتان می روید و میخواهید او را بخوابانید ، نباید از این کارتان ناراحت شوید. باید برای اوکتاب داستانی بخوانید و از این که در کنارش هستید ، لذت ببرید.
گاهی اوقات شب ها خیلی خسته هستید و خوابتان می گیرد و نمیتوانید به کارهای دیگرتان برسید ، اشکالی ندارد ، صبح ها کمی زودتر بیدار شوید تا به کارهایتان برسید.
گاهی نیز می ترسید که اگر شب ها کنار فرزندتان بخوابید ، او لوس می شود و یا به این کار عادت می کند.
درست است که او ممکن است به این کارعادت کند ولی وقتی بزرگتر شد ، نیاز او به خوابیدن در کنار شما کمتر می شود ، وقتی احساس کردید که کودکتان میتواند به تنهایی بخوابد ، برای او نوار لالایی بگذارید ، چراغ خوابی روشن کنید تا او در آرامش بخوابد.
او بالاخره روزی متوجه میشود که باید تنها بخوابد و هر وقت به کمک شما نیاز داشت شما به او کمک خواهید کرد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *