تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

انگیزه های رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم را چگونه بهتر درک کنیم؟

درک انگیزه های رفتاری کودکان اوتیسم بسیار مهم است. والدین و مربیان کودک باید به خوبی متوجه انگیزه‌های پنهان پشت حرکات مختلف این کودکان باشند. در برخورد با کودکان مبتلا به اوتیسم تشویق رفتارهای مثبت و خوب بسیار مهم‌تر از تنبیه رفتارهای نامناسب است. بسیاری از خانواده‌هایی که کودکان مبتلا به اوتیسم دارند، برای رفتن به پارک و مهمانی‌های مختلف دچار دردسر می‌شوند؛ زیرا فضا و صداها باعث تحریک آزاردهنده کودکان اوتیستیک می‌شود. به همین دلیل شناخت انگیزه‌های رفتاری کودکان اوتیسم برای آگاهی کامل از واکنش‌های مختلف آن‌ها ضروری است. تحلیل کاربردی رفتار یا ABA، علم مطالعه رفتاری افراد است و کمک می‌کند تا انگیزه و علت رفتارهای مختلف افراد شناسایی بشود. بنابراین به کمک این روش می‌توان گام بزرگی در شناخت انگیزه‌های رفتاری کودکان اوتیسم برداشت.

تحلیل رفتاری و شناخت انگیزه های رفتاری کودکان اوتیسم چگونه است؟

با توجه به اثرگذاری روش ABA در شناخت انگیزه و رفتارهای افراد مختلف، بهتر است که مربیان و والدین کودکان مبتلا به اوتیسم با متخصصان در شناخت بهتر این روش همکاری داشته باشند. متخصصان تحلیل رفتاری به خوبی قادر به تجزیه و تحلیل رفتارهای کودکان اوتیستیک هستند و می‌توانند با تکیه بر اصول این روش، از انگیزه‌های رفتاری افراد به خوبی پرده‌برداری کنند. بعد از شناخت دلیل و انگیزه پنهان پشت هر رفتار می‌توان به اصلاح و هدایت آن پرداخت. در واقع ABA تلاش می‌کند به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند، پاسخی برای سوال زیر پیدا کنند: «چرا کودک من چنین رفتاری را انجام می‌دهد؟» در واقع، شناسایی انگیزه‌های رفتاری کودکان اوتیسم بسیار مهم است. روش تحلیل رفتاری ABA برای هر فرد منحصر است و، نتایج متفاوتی دارد. مثلا در یک فرد به خصوص، نوع رفتاری که انجام می‌دهد ممکن است ریشه در تنبلی داشته باشد در حالی که همان عکس‌العمل در فردی دیگر به خاطر جلب توجه باشد. به عبارتی دیگر، واکنش‌ها و رفتارهای هر کس زاییده دلایل متفاوتی است. این شناسایی رفتارها و دلایل رفتاری از طریق تحلیل رفتار به والدین و مربیان کودکان اوتیستیک کمک خیلی زیادی می‌کند.

تأثیر روش تحلیل رفتاری در شناخت انگیزه های رفتاری کودکان اوتیستیک چگونه است؟

مربیان و والدین کودکان مبتلا به اوتیسم به کمک متخصصان تحلیل رفتاری و هم‌چنین شرکت در دوره‌های آموزشی این روش، می‌توانند نقش مهمی در ایجاد زندگی شاد و فعال برای کودکان خود داشته باشند. با وجود پیش‌بینی رفتار کودکان، با چالش کمتری می‌توان در مهمانی‌ها و سایر برنامه‌های جمعی شرکت کرد. به عنوان مثال والدین کودک مبتلا به اوتیسم می‌توانند وضعیت و چالش‌های احتمالی کودک را بررسی کرده و در مهمانی با هماهنگی صاحبخانه جایی را برای استراحت کودک در خلال مهمانی تدارک ببینند. یا از صاحبخانه اجازه بگیرند که در طول مهمانی، کودک به نقطه‌ای خلوت از منزل رفته و کمی حال و هوایش عوض بشود یا وسایل و اسباب‌بازی‌هایی را که در ایجاد آرامش به کودک نقش دارند با خود به پارک یا مهمانی ببرند. ضمن این که تقویت رفتارهای مثبت در کودک هم می‌تواند نقش مهمی در رشد این قبیل رفتارها در او داشته باشد شناخت انگیزه های رفتاری کودکان اوتیسم به درک بهتر آن‌ها و نحوه برخورد با آن‌ها بسیار کمک می‌کند.  
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *