تهران
021-91009290
تهران
021-91009290

آموزش ساعت به کودکان

آموزش ساعت به کودکان به مهارت‌هایی نیاز دارد. اگر بدانید چطور این موضوع را به کودک آموزش دهید، فرایند یادگیری بسیار لذت‌بخش و سریع‌تر از آنچه پیش خواهد رفت که فکر می‌کنید. یادتان باشد لزومی ندارد از سن خیلی پایین به کودک فشار بیاورید، برای آموزش زمان لازم است و کودک باید مجموعه‌ای از اطلاعات ابتدایی را بداند.

آموزش ساعت به کودکان با شمردن تا عدد ۶۰

برای اینکه کودک بتواند مفهوم زمان و خواندن ساعت را یاد بگیرد، باید بتواند تا عدد ۶۰ بشمرد. پس گام نخست آموزش ساعت به کودکان آموزش درست شمردن تا عدد ۶۰ است. بنابراین، به کودک یاد دهید تا عدد ۶۰ بنویسد و همزمان با نوشتن، از روی اعداد بلند بخواند. بهتر است تکه کاغذی به دیوار بچسبانید یا اگر برایتان مقدور است، وایت‌بردی تهیه کنید و با نصب آن روی دیوار، به کودک کمک کنید به‌ترتیب از ۱ تا ۶۰ را حفظ کند. برای درست نوشتن و خواندن اعداد، سعی کنید با خواندن اشعاری درباره اعداد و ساعت روند یادگیری را سریع‌تر کنید. همچنین می‌توانید در طول روز این اعداد را به روش‌های مختلف تکرار کنید، مثلا وقتی بیرون می‌روید، از کودک بخواهید اعداد را در مغازه‌ها، تابلوها و نوشته‌های مختلف پیدا کند و آن‌ها را بخواند.

آموزش مضارب عدد ۵

سعی کنید مضارب عدد ۵ را هم به کودک آموزش دهید. یادتان باشد این مضارب در خواندن ربع، نیم و ۴۵ دقیقه بسیار مهم است. اگر کودک با این اعداد آشنا باشد، راحت‌تر می‌تواند این مفاهیم را درک کند. در این مرحله هم، با نوشتن و خواندن و کمک گرفتن از اشعار، به یادگیری سریع‌تر کودک کمک کنید. علاوه بر این، باید مفهوم زمان یعنی صبح، ظهر و شب را هم به‌خوبی به کودک‌ آموزش دهید. برای آموزش مفهوم زمان، بهتر است درباره کارهایی با او صحبت کنید که در هر بخش از شبانه‌روز انجام می‌دهید. مثلا بگویید صبح‌ها زمان صبحانه خوردن، سر کار یا مدرسه رفتن است. ظهرها وقت ناهار و شب‌ها زمان خواب و مسواک زدن است.

درست کردن ساعت کاردستی

بهتر است، با مقوا یا بشقاب‌های یک‌بار مصرف، همراه کودک، اقدام به ساخت ساعت کنید. با عقربه‌هایی که برای ساعت درست می‌کنید، امکان تمرین ساعات گوناگون وجود خواهد داشت. در عین حال، ساختن ساعت کاری شاد و لذت‌بخش است، روند درست کردن آن کودک را سرگرم می‌کند و باعث می‌شود کودک از یادگیری ساعت لذت ببرد. برای درست کردن ساعت کاردستی، می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و از وسایلی استفاده کنید که در منزل دارید. مثلا استفاده از ظروف یک‌بار مصرف دایره‌شکل فکر خوبی است. برای عقربه‌ها هم کافی است دو عقربه مقوایی آماده کنید. برای تاکید بر درست خواندن عقربه‌ها، مدام به کودک گوشزد کنید یکی از دیگری بلندتر است و عقربه کوچک مخصوص ساعت و عقربه بزرگ مخصوص دقیقه است. برای آسان‌تر شدن کار، می‌توانید روی هر عقربه نقش آن را بنویسید؛ با این روش، کودک گیج نمی‌شود و می‌تواند در ذهنش میان دو عقربه تمایز قائل شود. علاوه بر این، به این نکته توجه کنید که اعداد را واضح، درشت و در مکان دقیق بنویسید.

توضیح مفاهیم دوگانه اعداد در ساعت

یکی از سخت‌ترین بخش‌های آموزش ساعت به کودکان مرحله‌ای است که باید به آن‌ها بگویید، مثلا، عدد ۱ به معنای ۵ هم هست. یعنی مثلا ساعت ۱۲ و ۵ دقیقه است و این زمانی است که یکی از عقربه‌ها روی عدد ۱۲ و دیگری روی عدد ۱ می‌نشیند. برای اینکه کودک این موضوع را یاد بگیرد و دچار اشتباه نشود، باید بداند که هر عدد دو کاربرد دارد. می‌توانید از مثال‌های ساده استفاده کنید، مثلا به او بگویید اعداد روی ساعت هم مانند مرد عنکبوتی دو هویت دارند. سعی کنید رقم زمانی معادل هر عدد روی ساعت را بارها با کودک تمرین کنید. مثلا با هم تمرین کنید که ۱ به معنای ۵ دقیقه هم هست یا ۲ معنای ۱۰ دقیقه هم می‌دهد. کنار این موضوعات، باید به شناخت عقربه‌ها هم توجه کنید، به کودک مفهوم ثانیه و دقیقه را یاد دهید و عقربه ثانیه‌شمار را به او معرفی کنید.

تمرین و آزمون فراوان

برای آموزش ساعت به کودک، باید با او زیاد تمرین کنید و بسیار با حوصله باشید. اگر کودک کمی در یادگیری کند عمل کرد، اصلا عصبانی نشوید، شاید روش توضیح دادن شما خوب و مناسب نیست. پس با حوصله، خواندن اعداد ساعت، دقیقه‌ها و ثانیه‌ها را بارها روی ساعت‌های کاردستی‌تان تکرار کنید. برای اینکه کودک درک بهتری از دقیقه‌ها و ثانیه‌ها داشته باشد، روی ساعت کاردستی‌تان، با ماژیک، فاصله هر عدد تا عدد بعدی را تقسیم‌بندی کنید. ممارست و تلفیق آموزش با بازی باعث می‌شود خاطره خوبی از خواندن ساعت در ذهن کودک ایجاد شود و تا آخر عمر آن را فراموش نکند. بعد از اینکه هر بخش از آموزش ساعت به کودک تمام می‌شود، بهتر است اطلاعات او را بسنجید و ببینید تا چه اندازه این مفاهیم را درک کرده است. بازی‌های متنوع و جالبی طراحی کنید و برای آزمودن میزان یادگیری فرزندتان از آن‌ها کمک بگیرید. در حین این پرسش‌ها، متوجه ایرادهای کارتان می‌شوید. وقتی به اندازه کافی با ساعت کاردستی تمرین کردید، به سراغ ساعت واقعی بروید و سعی کنید کودک را با انوع ساعت‌ها، اعداد روی آن‌ها و مدل‌های مختلف ساعت مانند ساعت دیجیتالی آشنا کنید. استفاده از ساعت واقعی احساس خیلی خوبی به کودک می‌دهد.

در آخر

برای یادگیری ساعت، جایزه‌ای برای کودک در نظر بگیرید؛ بهترین انتخاب خریدن ساعت مچی است. خاطرات خوشی که از اولین تجربه‌ها در ذهن باقی می‌ماند به هیچ وجه از ذهن پاک نمی‌شود. به همین علت، در نقش والدین و سرپرست کودک، باید دقت کنید نخستین تجربه‌های او در هر زمینه‌ای خاطره‌انگیز و شیرین رقم بخورد.
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *